مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
دقت کردید ؟؟
http://news.tebyan-zn.ir/
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
جدیدترین مطالب این بخش

تاریخچه ی مختصر از تاریخ گرافیک
گرافیک (نوین) یا مدرن علاوه بر کتاب آرایی در قسمت تبلیغات تجارتی، اعلانات دیواری و مطبوعاتی و نشان ...

جزئيات نقش برجسته ي آشور باينپال
گرچه جزئيات نقش برجسته ي آشور باينپال بسي استادانه تر از نقاشي مصري است ليكن از شباهت هاي بسيار ميا...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : تخنه چيست؟
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   715   بازدید   
تاریخ درج مطلب  16/9/1391
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

تخنه چيست؟

تخنه چيست؟ واحد هنر تبیان زنجان-

هنرمند با كار هنري خود، به امر تحقق حقيقت قيام مي‌كند. براي اين مقصود، او در ساحت حقيقت، يعني در فتوح وجود و نامستوري و جلوه‌ي آن سكنا مي‌گزيند و چون آن جلوه به ديدار آمد آن را ابقا و صيانت كرده و در اثر مي‌نشاند. در واقع همين سكنا گزيدن در فتوح وجود و مهيا بودن در طلب آن جلوه، علم و دانايي است.

ما معمولاً از هنر، كارآزمودگي و مهارت در ارائه‌ي چيزي يا تقليد و محاكات از آن را مراد مي‌كنيم(2) يا در تبيين آن به قوه‌ي ابداع و نبوغ و ابتكار و به اصطلاح خلاقيت هنرمند متوسل مي‌شويم. در مواردي هم منظور ما از هنر، صرف آثار هنري است. تعابير و تلقي‌هاي ديگري هم داريم كه در همه‌ي آنها يا هنر را به هنرمند احاله مي‌دهيم يا به اثر هنري. در همه‌ي اين موارد حقيقت هنر پوشيده مي‌ماند.

مسئله در مورد تكنولوژي هم همين‌طور است و ما معمولاً از تكنولوژي طريق توليد ماشين‌ها و ابزارهاي فني يا ادوات و وسايلي را كه براي نيل به اغراض عملي يا تمشيت امر اعاشه و رفاه به كار گرفته مي‌شود مراد مي‌كنيم. در اين صورت، به تأملات و مداقّه‌هاي جامعه‌شناسانه و اقتصادي و اخلاقي و سياسي و نظاير آن بسنده مي‌كنيم و از حقيقت تكنولوژي پرسش نمي‌كنيم.

 اما اگر به اين مسئله توجه كنيم كه لفظ تكنولوژي (technology) مأخوذ از واژه‌ي تخنه‌ي (techne) يوناني است و «آنها هنر،(3) به معناي درست كلمه، و اثر هنري(4) را تخنه مي‌ناميدند»،(5) مناسبت و بستگي ميان هنر و تكنولوژي تا اندازه‌اي روشن مي‌شود. همين مسئله در عين حال موجب مي‌شود تا پرسش از نسبت ميان هنر و تكنولوژي در صورت پرسش از نسبت ميان تخنه و تكنولوژي مطرح شود.

تخنه چيست؟

در نظر يونانيان، تخنه نحوي دانستن(6) است و با شناسايي(7) مناسبت دارد.(8)

اما اين دانستن (علم) از طريق مشاهده يا حصول صورت شيء در عقل يا واصل شدن نفس به معني شيء كسب نمي‌شود و از طريق استنتاج از مبادي معلوم هم به دست نمي‌آيد، بلكه: دانستن در معناي اصلي لفظ تخنه اين است كه از آغاز مصرّانه براي نظاره به ماوراي آنچه زماني عطا مي‌شود مهيا باشيم.(9) يعني منتظر و بهوش باشيم تا جلوه‌اي را كه رخ مي‌نمايد و ظهوري را كه دست مي‌دهد صيد كرده، از آن خود كنيم. لذا در تخنه همواره دانايي و پيش‌فهم و بينشي قبلي از نتيجه‌اي كه بايد حاصل شود وجود دارد.

اين معناي تخنه- كه ربطي به تكنولوژي جديد ندارد- معادل است با يكي از اصطلاحات حكمي دوره‌ي اسلامي، و آن اصطلاح «صناعت» است و آن:

در عرف عام علمي است كه با اشتغال و دست يازيدن به عمل حاصل شود، مثل دوزندگي و نظاير آن كه حصول آن (علم) متوقف بر مزاولت (دست يازيدن به) عمل و ممارست است و در عرف خاص علمي است كه متعلّق به كيفيت عمل است و مقصود از آن همان عمل است، خواه با دست يازيدن به عمل همراه باشد چون دوزندگي و امثال آن و خواه نباشد مثل علم فقه و منطق و نحو و حكمت عملي و نظاير آن كه در حصول آن به دست يازيدن به عمل حاجت نيست و گاه نيز بر هر علمي كه شخص به ممارست در آن مي‌پردازد تا اينكه حرفه‌ي او شود صناعت گويند.(10)

همچنين در مورد صناعت گفته‌اند:

ملكه‌ي نفسانيه‌اي است كه از آن افعال اختياري بدون انديشه و تأمل (يعني بداهه) صادر مي‌شود.(11)

بنابراين،‌ نبايد تخنه را صرفاً مهارت يا قدرت ساخته و پرداخته كردن چيزي بدانيم. تخنه در درجه‌ي اول نحوي علم است، اما علمي است كه متوجه به فرا-آوردن (ابداع)(12) است. اهل تخنه معمولاً چيزي را ابداع مي‌كنند، اما مسئله‌ي مهم اين است كه ابداع و فرا آوري آنها مبتني است بر علم و دانستگي قبلي، و درست همين علم و دانستگي قبلي است كه نوع و چگونگي كاربرد آلات و مناسبت وسايل و ادوات لازم براي ابداع و همچنين مواد و اجزاي مناسب را تعيين مي‌كند. در اين خصوص از باب مثال مي‌توان گفت كه اسلاف ما نيز چون لفظ «حكيم» (به معناي طبيب) را بر كسي اطلاق مي‌كردند، صرفاً به مهارت و توانايي عملي او نظر نداشتند.

در نظر آنان حكيم در عين حال حكمت طب را نيز مي‌دانست و علم و دانايي مربوط به طبيعت بدن و طبيعت ادويه را دارا بود.(13) و درست همين علم و دانايي قبلي او از طبيعت امزجه و ادويه بود كه در مقام عمل و فرا آوري و ايجاد صحت و دستيابي به اعتدال و سلامت بدن راهنماي او در چگونگي استفاده از داروها و اتخاذ طرق مناسب بود.

 همين مطلب در لسان قرون وسطاييان با تعبير ديگري آمده است. آنها گفته‌اند: «صناعت (هنر) بدون علم هيچ است»،(14) يعني اهل تخنه (صناعت‌پيشگان)، اهل علم و دانايي در آن رشته‌اند و به حكمت آن فن واقفند. بنابراين:

كلمه‌ي «تخنه» بر نحوه ‌اي از علم و دانستن دلالت دارد. دانستن در عام‌ترين معاني كلمه‌ي «ديدن»، به ديدار آمدن است، يعني ادراك آنچه به حضور آمده است كما هو حقه. زيرا در تفكر يوناييان ماهيت دانستن مشتمل بر الثيا (حقيقت)، يعني كشف حجاب از موجودات (اشيا) است. همين دانستن است كه همه‌ي تصرفات و دست يازيدن‌هاي ما را به جانب موجودات تأييد و هدايت مي‌كند.

 تخنه را اگر همچون دانستني كه يونانيان آزموده‌اند لحاظ كنيم، نحوي فرا آوردن موجودات است از آن حيث كه موجودات حاضر بماهي را از خفا و پوشيدگي(15) به در مي‌آورد و به‌خصوص آنها را در ظهور و نامستوري هيئت ظاهري‌شان(16) فرا مي‌آورد (به ديدار مي‌آورد). تخنه هرگز بر (صرف) فعل ساختن(17) دلالت ندارد.(18)

بدين‌ترتيب معلوم مي‌شود كه تخنه با حقيقت معناي نامستوري و كشف حجاب (الثيا) ملازمه دارد، يعني در آن ظهور و نامستوريي دست مي‌دهد و حقيقت تحقق مي‌يابد. لذا: اگر ما حقيقت (الثيا) را نامستوري و فاش شدن(19) دانستيم- نامستوري و فاش شدني كه شيء را پديدار مي‌سازد، بدين‌معنا كه مي‌گذارد تا آن شيء نمودار شده و حضور يابد- در اين صورت مي‌بينيم كه آنچه در هر فرا آوردني بروز مي‌كند، در واقع نحوي به حضور آمدن(20) است. اعم از آنكه مسئله‌ي ساختن ابزاري جديد، ساختن يك ديوار، مهيا كردن محلي براي سكونت، كشت گونه‌اي جديد از يك گياه باشد يا ساختن و پرداختن اثري هنري.(21)

اما آيا رابطه‌ي متقابل ميان حقيقت- به معني نامستوري و كشف حجاب و جلوه‌ي وجود- با تخنه، به تكنولوژي جديد هم تسري مي‌يابد؟ آيا تكنولوژي جديد هم فرع بر تحقق حقيقت و مبتني بر نحوي نامستوري و كشف حجاب است؟ هيدگر به اين پرسش جواب مثبت مي‌دهد. او تكنولوژي جديد را نيز از موارد تحقق حقيقت مي‌داند. در نظر او مبناي فرا آوردن(توليد) تكنولوژي جديد خود نحوه‌اي نامستوري و كشف حجاب از اشيا و فرع بر نسبت و تلقي خاصي است در قبال اشيا كه در دوره‌ي جديد براي انسان پيدا شده است.


 

منبع : حوزه


گردآوری:گروه هنر سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/Art.html

پي نوشت ها :

1-فصلنامه‌ي هنر، 22، تابستان و پاييز 1371.

2- البته ارائه و محاكاتي كه با حضور و نسبت بي‌واسطه همراه است.

3- art

4-Work of art

5- M. Heidegger, An lntroduction to Metaphysics, R. Manheim (trans), Yale University press, 1987, p. 159.

6- knowing

7- episteme

8- Martin Heidegger, p. 136.

9- An lntroduction to Metaphysics, p. 159

10- محمدعلي‌بن‌علي‌التهانوي، كشاف اصطلاحات الفنون، استانبول، دار قهرمان للنشر و التوزيع، 1404 هـ . ق، ج 2، ص538.

11- (الصناعة) ملكة‌النفسانيه يصدر عنها الافعال الاختيارية من غير رؤية و قيل‌العلم المتعلّق بكيفية العمل. علي‌بن‌محمد‌الجرجاني، التعريفات، ناصرخسرو، تهران،‌1306، ص58.

12- poiesis

13- نزد قدما اطلاق لفظ «حكيم» به معناي طبيب كه مستلزم علم و دانايي به طبيعت بدن و ادويه است از طرفي، و اطلاق همين لفظ بر فيلسوف از طرف ديگر، نشان مي‌دهد كه چگونه در نظر آنها علم طبيعت (فيزيك) با علم مابعد‌الطبيعه (متافيزيك) پيوندي وثيق داشته است. در واقع،‌جدايي فيزيك از متافيزيك امري است مستحدث و مربوط به دوره‌ي جديد فرهنگ و تمدن بشر.

14- Ars Sine Scientia nihil.

15- concealedness

16- unconcealed appearances

17- making

18- The Origin of the Artwork, p.59.

19- disclosure

20- presence

21-Martin Heidegger, p. 135.

آرشیو های مرتبط : تاریخ هنر , تخنه , تکنولوژی هنر ,
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

86227
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.