مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
چند توصیه درباره اهدای کادو به همسر
خوشبختی
چگونه با کودکان ارتباط برقرار کنیم؟
قصه و تأثير آن در تربيت كودكان
دقت کردید ؟؟
/archive/photography/0/10/default.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/Voting/public_opinion/default.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
جدیدترین مطالب این بخش

با اوقات فراغت کودکانمان چه کنیم؟
اوقات فراغت زمانی است که کودک باید آزادانه به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازد. تنظیم زمان و...

اوقات فراغت را تلف نكنيد
هر كسى مواقع بيكارى خويش را به يك جور ميگذراند.دسته‏اى‏از بانوان آنها را بيهوده تلف نموده كار سودمن...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : بهره وري از اوقات فراغت (2)
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   1881   بازدید   
تاریخ درج مطلب  20/10/1389
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

بهره وري از اوقات فراغت (2)

برای فعالیت های اوقات فراغت اصول متعددی گفته شده است که در اینجا به ذکر چند اصل اکتفاء می کنیم:

الف) برنامه ریزی: هر فعالیتی برای اوقات فراغت، باید از برنامه ریزی دقیق، جامع و هدفداری برخوردار باشد. گرچه شرکت در فعالیت های اوقات فراغت، الزامی نیست و براساس میل و اشتیاق انجام می پذیرد، این سخن به معنای بی برنامه بودن اوقات فراغت نیست؛ همان گونه که به معنای ذوقی و سلیقه ای بودن آن نیز نیست. لذا هر چند دامنه فراغت گسترده تر باشد، نیازمند برنامه دقیق تر، جامع تر و جزیی تر است و اگر فراغت یک فراغت ملی است، باید یک برنامه ریزی ملی برای آن تدارک نمود؛ همانند اوقات فراغت تحصیلی که در مدت 90 روز بیش از 18 میلیون دانش آموز، فرصت آزاد دارند که باید برای این فراغت ملی برنامه سراسری تدارک نمود.

ب) شرکت کنندگان در یک برنامه آزاد و فعالیت های اوقات فراغت نباید در تمام فعالیت ها مشارکت داشته باشند،بلکه باید براساس اهدافی که هم اینک در نظر دارند، از روی رغبت و ذوق، فعالیت مورد نظر را انتخاب و در آن شرکت جویند. آنچه در این مورد اهمیّت دارد و یک اصل شناخته می شود، نوع فعالیت نیست، بلکه کیفیت آن است که باید شرکت کننده فعالانه در فعالیّت، کار و کلاس مورد نظر شرکت نماید، نه به صورت منفعل و با حالتی پذیرنده که فرآورده های فعالیت های هوشی و عملی دیگران را به طور انفعالی بپذیرد و از محصول هوش و نبوغ دیگران استفاده کند. لذا باید برنامه ها به گونه ای طراحی شوند که همه شرکت کنندگان در تمام فعالیت های مورد نظر، فعالانه مشارکت داشته باشند.

ج) برنامه طراحی شده برای اوقات فراغت باید تمام انواع فعالیت های آموزشی و پرورشی را در خود داشته باشد تا مراجعه کننده براساس اهداف و تمایلات خود در هر فعالیتی که می خواهد شرکت کند. برنامه نباید محدودیت موضوعی داشته باشد و به گونه ای شرکت کننده را مجبور به پذیرفتن یک موضوع و عمل خاص نماید. در واقع، برنامه اوقات فراغت باید به تمام تمایلات، نیازها و فعالیت های درخواستی پاسخ مناسب دهد و به تنوع افراد، برنامه پیش بینی شده داشته باشد.

د) اگر چه فعالیت های اوقات فراغت از برنامه دقیق برخوردار است و دقت و نظم لازم را دارد، شکل و چارچوب یک آموزش کلاسیک را به خود نمی گیرد، بلکه بنیان آن بر تفریح و سرگرمی بنا شده است و از این طریق اهداف خود را دنبال می کند.

راهکارها

اوقات فراعت بستری مناسب برای بروز خلاّقیت و نوآوری است. در این زمان انسان می تواند آزادانه و فارغ از هر تحدید و تهدیدی بیندیشد و به ارائه یک «تفکر و اگرا» که خمیر مایه اولیه نوآوری است، دست یابد. آنچه در این نوع فعالیت ها زمینه ساز نبوغ و خلاقیّت را فراهم می سازد، شکل ارائه و اجرای برنامه ها است که از تنوع، زیبایی، جذابیت و آزادی خاص خود برخوردار است و برحسب درخواست و محتوا و علاقه شرکت کنندگان به اشکال زیر ارائه می گردد:


الف) کلاس آموزش تئوری در قالب؛
سخنرانی (معلم و شرکت کنندگان)

میزگرد (دانش آموزی)

مصاحبه

مباحثه

مناظره

تدریس (توسط معلم و شرکت کنندگان)

پرواضح است که مواد آموزشی در این کلاس ها مطالب علمی، فرهنگی، تاریخی، اعتقادی و مانند آن می باشد.

ب) کارگاه آموزش فنی و علمی (حرفه ای)
این روش برای فعالیت های صرفا عملی و یا فعالیت هایی که با علم و عمل آمیخته است، به کار گرفته می شود و بیشتر در زمینه های شناختی، حسی، حرکتی، هوشی و مانند آن دارای کارآیی مؤثر است. در این شکل، باید تمام شرکت کنندگان فعالانه وارد کار شوند وگرنه نمایش و تماشا کفایت نمی کند.

ج) اردوهای تفریحی و آموزشی
این روش بیشتر در پرورش حالات روحی و روانی مؤثر است؛ مانند پرورش روحیه تعاون، ایجاد روابط اجتماعی، مشارکت اجتماعی و زدودن ترس (از جمع و محیط جدید و...) به عنوان نمونه، ارائه درس شجاعت و دلیری در کلاس ممکن نیست. محیط لازم برای پرورش روحیاتی از این قبیل فقط با ایجاد زمینه آن در اردوها و مانند آن ممکن است؛ همین طور است آموزش آداب و رسوم اجتماعی، مذهبی و مانند آن. البته از اردو برای آموزش تئوری نیز بهره برداری می شود که در این صورت باید به عنصر تنوع و تفریح و گردشگری آن توجه نمود و الا تأثیر آن آسیب پذیر می گردد.

د) بازدید علمی
این روش در اموری به کار می رود که از خصایص زیر برخوردار باشند:

محتوی برنامه علمی و عملی باشد.

انجام عملی آن در کارگاه کوچک به هر علتی ممکن نباشد (هزینه بالا و دانش اندک)

 محتوا

باید محتوای برنامه های اوقات فراغت را با توجه به تنوع سلیقه، نیاز، خواسته ها و علائق شرکت کنندگان، تدارک نمود به یقین، اگر شرکت کنندگان و افراد برخوردار از اوقات فراغت جملگی کارمند هستند، محتوای برنامه آنها با زمانی که شرکت کنندگان دانش آموز می باشند، کاملاً متفاوت است و از آنجا که این نوشتار به اوقات فراغت دانش آموزی نظر دارد، لذا محتوای برنامه اوقات فراغت بر این اساس ارائه می گردد.

در یک برنامه آزاد دانش آموزی، محتوای فعالیت ها ابتدا به دو نوع آموزشی و پرورشی تقسیم می شود که اینک هر یک را به طور مستقل شرح می دهیم:

الف) آموزشی
می توان فعالیت های فوق برنامه آموزشی در یک فرصت آزاد را به قرار زیر برشمرد؛


الف 1. با هدف آموزشی شامل:
آموزش ترمیمی (آموزش دروسی که طی سال تحصیلی در مدارس تدریس شده است)

این فعالیت به این منظور ارائه می گردد که افراد آسیب دیده از نارسایی تحصیلی (تجدیدی مردودی مشروط ضعیف) در آن ماده درسی خاص، فرصت جبران بیابند. لذا، باید تمام دروس تحصیلی در برنامه گنجانده شوند.

آموزش پایه ای (آموزش دروسی که پایه تحصیلات بعدی را پی ریزی می کند)

در این فعالیت دو روش پیش روی ما قرار می گیرد؛

مرور مجدد دروس پایه تحصیل شده

آشنا شدن با دروسی که سال آینده تحصیل می شود

تمرین ترمیمی (انجام تمرین های علمی عملی پیرامون دروس ضعیف)

تمرین پایه (انجام تمرین علمی عملی از مواد تحصیلی آتیه)

آموزش نیازهای علمی پیش بینی نشده طی سال تحصیلی.

این گروه از موارد آموزشی براساس فرهنگ، سن و جنس دانش آموزان متفاوت می گردد که در اینجا به فهرستی از آنها اشاره می کنیم:

آموزش قرآن

آموزش زبان دوم

آموزش کامپیوتر

آموزش احکام دینی

آموزش اصول اعتقادی (توجه به مقطع سنی ضرورت خاص دارد)

آموزش نقاشی

آموزش عکاسی

آموزش خطاطی

آموزش فنون (صحافی، نجّاری، قاب سازی، دوزندگی، سبدبافی، سفال گری، بافندگی، آرایش گری، گل سازی، گل دوزی، قلمزنی، قالی بافی، کاردستی، پیکرتراشی، حصیربافی، کمک های اولیه، تزریقات، تعمیر وسائل خانگی و...)

آموزش سیستم های الکترونیکی

آموزش مکانیک


الف 2. با هدف زمینه سازی آموزشی؛
مقصود از این نوع فعالیت ها آن گروه از اعمال و افعالی است که آموزشی شناخته نمی شوند، ولی زمینه یک آموزش و تحصیل کارآمد و مؤثر و مفید را فراهم می آورند که به قرار زیر می باشد:

آموزش روش تحصیل و مطالعه

آموزش روش تحقیق

آموزش روش یادداشت برداری

آموزش روش مباحثه علمی

آموزش روش مشاهده علمی

آموزش روش نقد و بررسی علمی

آموزش روش نویسندگی و نگارش

آموزش روش ویرایش

آموزش روش ابراز هیجان و خوشحالی که موجب نشاط تحصیلی و تجدید قوی می گردد.

آموزش روش برقراری ارتباط علمی

 پرورشی

فعالیت های پرورشی در یک برنامه آزاد به قرار زیر می باشند:

ب 1. پرورش تن

مقصود از پرورش تن، بدن سازی و یا اندام سازی نیست، بلکه فعالیتی فیزیکی منظور است که نشاط روحی می بخشد تن را سالم می سازد نه اینکه آن را خسته نماید؛ به طوری که حتی که توان تحصیل نداشته باشد مانند:

شنا

کوهنوردی

تیراندازی

اسب سواری

دوچرخه سواری

تمرین و نرمش های سبک

فوتبال

بسکتبال

والیبال

تنیس روی میز

و... .

ب 2. پرورش ذهن و فکر

بازی های فکری

اجرای انواع تست هوش (نه به منظور سنجش، بلکه به قصد پرورش)

تمرین به خاطر سپاری

تمرین انجام عملیات ریاضی [بدون استفاده از کاغذ و مداد]

تفکر در به دست آوردن اشیاء مشابه و متفاوت.

ب 3. پرورش روحی و روانی

نکته ای که قبل از پرداختن به این نوع فعالیت ها در خور توجه می باشد آن است که در اینجا پرورش جداگانه روان و تن مقصود نیست که یک گروه فعالیت ها صرفا بر تن و گروه دیگر بر روان تاکید داشته باشد، بلکه روان و تن در تعامل با هم از تمام فعالیت های انجام شده بهره مند گردند. مقصود این است که با انجام برخی اعمال می توان بعضی توانمندی های روحی را شکوفا ساخت همان گونه که در پرتو پرورش تن، برخی استعدادهای جسمانی بروز می کنند؛ مانند:

سپردن مسئولیت نظافت منزل، کلاس، و... به برخی افراد، روحیه مسئولیت پذیری و مشارکت اجتماعی آنها را رشد می دهد.

انجام فعالیت های خنده آور که موجب از بین رفتن افسردگی، اضطراب و هراس توهمی و... می گردد.

کمک به هم نوع که باعث رشد عواطف می گردد و کمبود محبت را جبران می کند.

تفریح و بازی (علمی و غیرعلمی) که موجب نشاط می گردد.

فضاسازی:

فضاسازی حقیقی: مانند اردو رفتن، در مراسم خاص شرکت نمودن، در یک مشارکت اجتماعی حضور فعال داشتن انجام این امور باعث تجدید قوای روحی، تمدد اعصاب، پرورش روحیه جمع گرایی و همراه شدن با جمع، ایجاد روحیه نظم پذیری، شجاعت و دلیری و مانند آن... (به حسب نوع فضاسازی) می شود.

فضاسازی مصنوعی و ساختگی؛ مانند ساختن یک نمایشنامه و یا بازی کردن نقش معلم و شاگرد و تدریس کردن که همان اثرات فضاسازی حقیقی را به دنبال دارد و چه بسا از برخی روحیات زشت، مانند بد دهان بودن، پرخاشگری، بی صبری و... نیز جلوگیری می کند و در عمل درس و تمرین صبر، شجاعت، شکیبایی می دهد و رفتار فرد را اصلاح می نماید.

دید و بازدید از دیگران (از نزدیک ترین تا ناآشناترین فرد)

این عمل به شکل گسترده در روحیات افراد تأثیر دارد ؛مانند ملاقات با برجستگان علمی و هنری، سیاسی و... یک کشور و ایجاد یک فضای صمیمانه، تا بدین وسیله تک تک افراد مستقیما سئوالات خود را بر اساس ضرورتی که احساس می کنند، مطرح نموده، پاسخ بگیرند و از تجارب گران قیمت آنان بهره مند شوند. دو عامل سودمندی این روش را تهدید می کند: یکی جلوگیری از طرح برخی سئوالات است که مانع جواب دادن به ذهنیت تاریک شرکت کننده می شود و دیگری، شخصیت را به جای یک شخص عالم و دانشمند اشتباه گرفتن.


2 2 5. پیامدهای نبود برنامه اوقات فراغت
فراغت سرمایه جاری در بستر زمان است که با برنامه ریزی صحیح و رعایت شرایط مورد نظر می توان از آن بهره برداری نمود و کاستی های قبلی را جبران و افق های تازه فراروی خود گشود و نیروهای بالقوه را به فعلیت رسانده، در جهتی مطلوب و ایده آل هدایت کرد. اما اگر از این سرمایه جاری غفلت ورزیم، خود عامل بروز انواع انحراف های فکری، اجتماعی، روانی، اخلاقی و... می گردد و به میزانی آستانه آسیب پذیری شخص برخوردار از فراغت را گسترش می دهد، به طوری که به آسانی با طوفان مشکلات اخلاقی و بزهکاری ها و انحرافات فکری همراه شده، با به کوچک ترین موج اجتماعی منحرف متزلزل می گردد. از این حداقل روشن شد که برای پرهیز از انواع آسیب ها باید در تدارک مناسب اوقات فراغت برآییم؛ هر چند که عقل، ما را به بهره برداری مطلوب و ایده آل از این سرمایه فرا می خواند. متأسفانه، در کشور ما با وجود چندین فراغت ملّی، تا کنون هیچ برنامه ریزی ملّی و گسترده ای که مناسب گستردگی فراغت باشد طراحی و اجراء نشده است. پرواضح است که برنامه های کوچک نمی توانند، موفقیت آمیز باشند البته، همین میزان نیز در خور تقدیر است و با مرتفع ساختن اشکالات موجود، می توان به سوی یک فراغت ایده آل و خلاق پرور قدم برداشت. پسندیده است که در اینجا به عنوان پیشنهاد به برخی از اشکالات موجود در این مورد اشاره کنیم:

برداشت غلط از مفهوم فراغت به ویژه برای خانواده ها

عدم توجه و گاه اهتمام لازم از طرف مسئولین و والدین که علی رغم شناخت اهمیت و پی بردن به نقش اوقات فراغت در پیشرفت، در میدان عمل کمتر به آن توجه دارند و یا به میزان لازم اهتمام ندارند.

عدم وجود متخصصین مختلف، بخصوص که در فعالیت های اوقات فراغت، تنها عنصر آموزش مطرح نیست، بلکه عناصر متعدد مدخلیت دارند که در تعامل با هم ظرافت عمل را مضاعف و حساسیت کار را بالا می برند و لذا وجود متخصصین دقیق و مجرب ضروری است.

ضعف امکانات یا وجود مشکلات بر سر راه تحقق یک برنامه مطلوب بدان امید که مسئولین و والدین، هر یک به میزان توان خود در این امر مهم مشارکت فعال داشته باشند و مشکلات را مرتفع سازند.

 پايگاه حوزه

گردآوری :گروه خانواده خوشبخت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/blest_family.html

  
نوشته شده توسط safoora  afzalniya در تاریخ 89/10/21 ساعت 20:23

عالی بود.ممنون

  

12345
 
1 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :5.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

17287
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.