مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
     
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  

حتما ببینید
نظر سنجی سریال نوروزی وب سایت تبیان زنجان
آشپزی به سبک تبیان
لینکستان تبیان زنجان معرف وب سایت شما
لینکستان وب سایت های مفید
عکس و عکاسی مقالات
طبقه بندی موضوعی مطالب
فعال ترین اعضا این ماه
فعالان ثبت مطلب این ماه
فعالان ارسال دعوتنامه این ماه
فعالان نظر دهندگان این ماه
ارسال دعوتنامه

آیا مایلید دوستان خود را نیز دعوت به مشاهده محتوای بروز این وب سایت کنید ؟
آیا میدانید با ارسال هر دعوت نامه 5 امتیاز( به همراه 15 امتیاز رزرو) به مجموع امتیازات شما افزوده میشود ؟

 
دریافت رایگان مطالب
آیا میدانید میتوانید مقالات وب سایت را با استفاده از قدرت گوگل و بصورت روزانه در ایمیل خود دریافت و مطالعه کنید ؟؟
بیش از صد ها عنوان مطلب خواندنی را روزانه به همین راحتی و هر زمان که مایلید مطالعه کنید !
عضویت رایگان دریافت مقالات در ایمیل

برای مشاهده توضیحات بیشتر اشاره گر ماوس خود را روی هر عنوان نگه دارید . بخش مطالب روزانه اعضاء سرویس دیگری از خدمات وب سایت به اعضا میباشد که شما را قادر می سازد  مطالب و علاقه مندی های خود را در وب سایت درج نمایید .

این امکان زمینه حضور جدی شما را در دنیای مجازی اینترنت فراهم آورده و ضمن انتشار محتوای شما بنام خودتان ,  با کمک سرویس معرفی به موتور های جستجو , آنرا در  صدر جستجو ها و معرض دید هزاران کاربر روزانه  اینترنت و وب سایت قرار  دهد و کمک می کند  براحتی در جمع کاربران فعال خانواده ما قرار بگیرید .

توجه : نوشته  و مطالب این بخش دارای هویت شخصی از سوی کاربران ( ساختار وب لاگ) بوده و مسئولیت آن به عهده کاربر می باشد .
قوانین ارسال مطلب را ببینید تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.

 
نوشته شده توسط ahmadrezaar1377 با 69 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 4265
     درج شده در 1026 روز و 8 ساعت و 29 دقیقه قبل
    
فلسفه هفت دور طواف و چرخیدن به دور کعبه (خانه خدا) چیست؟

ابوحمزه ثمالی می گوید :به امام سجّاد ( عرض کردم چرا طواف هفت شوط است؟فرمودند :خداوند تبارک و تعالی به ملائکه فرمود :'اِنّی جاعِلٌ فیِ الْاَرْضِ خَلیفَةً ...' ملائکه بر خلاف فرموده خداوند گفتند :'اَتَجْعَلُ فیها مَنْ یُفْسِدُ فیها وَ یَسْفِکُ الْدِماء' خداوند فرمود :'اِنّی اَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون'
[به دنبال آن] پروردگار متعال هفت هزار سال نور خود را بر آنها پوشاند، ملائکه هفت هزار سال به عرش پناه بردند، پس خداوند بر ایشان رحمت آورد و توبه شان را پذیرفت، و بیت المعمور را که در آسمان چهارم بود برای آنان قرار داد (وَ جَعَلَهُ مثابَةً ...)، و بیت‌الحرام را برای مردم [در روی زمین] مقابل بیت المعمور قرار داد (فَجَعَلَهُ مثابَةَ لِلناسِ وَ اَمْناً...)، پس طواف بر بندگان هفت شوط (هفت دور) واجب شد، برای هر هزار سال، یک شوط.(1)
در نقل دیگری آمده است :قبل از اسلام در میان قریش عدد خاصّی نداشت، عبدالمطلب'ره' آن را هفت شوط تعیین کرد، و خداوند نیز پس از بعثت پیامبر خدا( ،‌همان را قرار داد.(2)

درپاسخ این سوال توجه به چند نکته اساسی لازم است :
الف)روح عبادات تعبد است، چون خداوند فرموده ما انجام می دهیم. . اگر تعبد در عبادات لحاظ نشود مسائل مهم تر از مورد سؤال قابل فهم نخواهد بود. اصلا طواف به دور یک خانه سیمانی یا گلی برای چه؟ استلام یک سنگ سیاه چه معنی دارد؟ چرا نماز صبح 2 رکعت و چراهای دیگر ؟؟ البته راز معنوی بسیاری عبادات بر انجام دهندگان آنها پوشیده نیست نماز ذکرهایی دارد که معنای آن روشن است و رکوع و سجودی که تعظیم را تفهیم می کند و تشهدی که همراه با اعتراف به وحدانیت حق و رسالت رسول اکرم(ص) است روزه پرهیز از غذا خوردن است. تأثیر آن در هم دلی و هم دردی و هماهنگی با مستمندان و یادآوری فشار گرسنگی و تشنگی بعد از مرگ، مشهود است. لکن پی بردن به راز مناسک حج، دشوار است و اسرار بسیاری از آنها با عقل بشری قابل تبیین نیست از این رو تعبد در حج بیش از سایر دستورهای دینی است چنان که از رسول خدا(ص) نقل شده است که به هنگام لبیک گفتن به خدا عرض کرد: خدایا من با رقیت و عبودیت محض لبیک می گویم و مناسک حج را انجام می دهم.
اما چون خدا حکیم است حتما حکمتی در این کار است واصولا خود تعبد و پرورش روحیه بندگی در انسان یکی از مهمترین حکمت های عبادات است
.ب) اعمال ظاهری دارند و باطنی، باطن اعمال همان اسرار آنهاست نباید در ظاهر متوقف ماند بلکه باید از ظاهر عبور کرد و با توجه به آن باطن و اسرار اعمال را انجام داد تا عبادتی مقبول و برخوردار از آثار و برکات معنوی داشت گرچه به بهانه معنویت و اسرار باطنی نباید از ظاهر غفلت ورزید.
با توجه به این دو نکته توجه شما را به برخی از اسرار طواف و رمی جمرات جلب می کنیم با این تذکر که عدد هفت خاصیتی ندارد جز آن که نماد کثرت است مثل عدد هفتاد و هفتصد و طواف که روح توحید است و حول محور خدا گشتن و فانی شدن و رمی جمرات که پناه از شیطان به خدا است باید همیشگی و مستمر باشد لذا عدد هفت در آن لحاظ شده است.
ج ) طواف حرکت به سوی کمال
طواف یا رمی جمرات یا سعی اصلا جزئی از برنامه هدایت بخش انسان به سمت کمال است. حج بدون توجه به اسرار، عبادت بی روح است که بر حسب تعبد مجزی است ولی اثری عمیق در زندگی انسان ندارد.
طواف به عنوان یک رمز، آموزه ای است که به انسان می گوید باید در تمام زندگی خدا محور همان طور که جسم او به دنبال خانه گلی و سنگی می چرخد، دل او همراه با فرشتگان در عالم ملکوت طواف می کنند (مستفاد از روایاتی) همان طور که بدن خود را به تعب می اندازد و سعی انجام می دهد به خود تلقین می کند و در آنجا تمرین را شروع می کند که باید برای رسیدن به هدف صحیح سعی و تلاش جدی نماید تا خدا او را یاری کند.
دور کعبه گردیدن، دور خدا گشتن است. به عاشقش مى‏گوید: حالا که از عشق من کلافه‏اى، مى‏خواهى مرا در آغوش بگیرى، من که جسم ندارم بیا کعبه را بغل کن. اگر مى‏خواهى با من دست دهى و دست‏هایمان را در هم بفشاریم، بیا حجرالاسود را لمس کن.
بیا دور کعبه بگرد؛ تا دور من گشته باشى‏
وقتى دیدم کارگران مسجدالحرام با چه عشقى، با سوزن و نخ پایین‏هاى پرده کعبه را مى‏دوزند؛ به ذهنم آمد آن چوپان رفیق موسى هم بى‏حساب نمى‏گفت. او مى‏فهمید خدا جسم ندارد؛ ولى چه کند عاشق مى‏خواهد با معشوق حرف بزند:
P} دید موسى یک شبانى را به راه‏{E}کو همى گفت اى خدا و اى اله‏{P
P} تو کجایى تا شوم من چاکرت‏{E}چارقت دوزم زنم شانه سرت‏{P
P} اى خداى من! فدایت جان من‏{E}جمله فرزندان و خان و مانِ من‏{P
P} دستکت بوسم بمالم پایکت‏{E}وقت خواب آید بروبم جایکت‏{P
P} اى فداى تو همه بزهاى من‏{E}اى بیادت هى هى و هیهاى من‏{P
موسى که این حرف‏ها را شنید ناراحت شد گفت: اى شبان! تو کافر شدى‏
P} گفت اى موسى دهانم دوختى‏{E}وز پشیمانى تو جانم سوختى‏{P
P} جامه را بدرید و آهى کرد و تفت‏{E}سر نهاد اندر بیابانى و رفت‏{P
P} وحى آمد سوى موسى از خدا{E}بنده ما را چرا کردى جدا؟{P
P} تو براى وصل کردن آمدى‏{E}نى براى فصل کردن آمدى‏{P
عاشق وقتى از صفا به طرف مروه مى‏رود، در مروه کارى ندارد، در صفا هم کارى ندارد. او حیرانِ دوست است:
P} رشته‏اى بر گردنم افکنده دوست‏{E}مى‏کشد هر جا که خاطر خواه اوست‏{P
پس فلسفه مهم طواف وسایر مناسک حج تقویت روحیه بندگی و جمع شدن مسلمانان گرد یکدیگر در یک کنگره عظیم بین المللی است تا شاید مشکلات جهان اسلام مورد توجه قرار گیرد.

در كتابهاي شما خوانده ام شايد دليل اينكه گرد خانه خدا از چپ به را ست مي چرخيم نزديكي به قلب است البت...


1ـ هنگام طواف باید شانه ی چپ به سمت کعبه و شانه ی راست در جهت خلاف کعبه باشد ؛ که این حرکت دوّار چپ محور را نه گردش از چپ به راست می توان گفت نه گردش از راست به چپ. گردش به چپ و راست یا گردش از چپ به راست یا برعکس در جایی معنا دارد که گردش کننده ، حرکت خطّی ـ زاویه ای داشته باشد. یعنی دارای حرکت...

چرا هنگام طواف بايد دور خانه خدا هفت دور بزنيم نه كمتر و نه بيشتر؟

روح عبادات تعبد است، چون خداوند فرموده ما انجام مي دهيم. اما چون خدا حکيم است حتما حکمتي در اين کار است. اما توجه دارید که خود تعبد و پرورش روحيه بندگي در انسان يکي از مهمترين حکمت هاي عبادات است. البته بايد به دو نکته توجه بيشتر شود:
1. اعمال ظاهري دارند و باطني، باطن اعمال همان اسرار آنهاست نبا...

شروع طواف خانه خدا از مقابل حجرالاسود است، اگر من طواف را از اين مكان شروع نكنم حج من درست است؟

اگر کسي طواف را از بعد يا قبل از حجرالاسود شروع کند يا به پايان برساند و طوافش صحيح نيست. بلي مي توان براي احتياط کمي قبل از حجر نيت کرد که طواف من از هر جا مقابل حجرالاسود قرار مي گيرد، باشد و در اين صورت اگر طواف به حجرالاسود ختم کند، طواف صحيح است.

طواف كعبه چگونه هست؟

طواف عبارت است از هفت مرتبه دور خانه كعبه گرديدن با رعايت شرايط و هر دوري را شوط گويند پس طواف عبارت است از هفت شوط
شرايط طواف پنج تا مي باشد :
1. نيت
2. از حدث اكبر مانند جنابت و حيض و نفاس و از حدث اصغر( يعني وضو داشته باشد) پاك باشد
3. بدن و لباسش از نجاست پاك باشد
4. ختنه ك...

آيا دليل خاصي وجود دارد كه زائران خانه خدا همه به يك طرف دور خانه كعبه مي گردند و كسي بر خلاف آنها ن...


اين که فلسفه وعلت اصلی جهت حرکت در طواف خانه کعبه چيست برمی گرددبه روح تعبد و بندگی خداوند که پسنديده که ما اينگونه طاعت او را به جا آوريم لکن اين عمل عبادی نيز مانند هزاران حکم ديگر خالی از سر و پيام نيست که گوشه ای از آن چنين است :
اين که مبدا و جهت طواف از يک مرکزواز يک جهت است و جاي ديگري...

چرا موقع طواف كعبه گردش از سمت خاصي بايد شروع گيرد؟



این که فلسفه وعلت اصلی جهت حرکت در طواف خانه کعبه چیست برمی گرددبه روح تعبد و بندگی خداوند که پسندیده که ما اینگونه طاعت او را به جا آوریم لکن این عمل عبادی نیز مانند هزاران حکم دیگر خالی از سر و پیام نیست که گوشه ای از آن چنین است :
اين که مبدا و جهت طواف از يک مرکزواز یک جهت است و جاي د...

حكمت هفت بار طواف دور خانه خدا چيست؟


درپاسخ این سوال توجه به چند نکته اساسی لازم است :
الف)روح عبادات تعبد است، چون خداوند فرموده ما انجام مي دهيم. . اگر تعبد در عبادات لحاظ نشود مسائل مهم تر از مورد سؤال قابل فهم نخواهد بود. اصلا طواف به دور يک خانه سيماني يا گلي براي چه؟ استلام يک سنگ سياه چه معني دارد؟ چرا نماز صبح 2 رکعت و چ...

چرا هنگام طواف بايد دور خانه خدا هفت دور بزنيم نه كمتر و نه بيشتر؟

روح عبادات تعبد است، چون خداوند فرموده ما انجام مي دهيم. اما چون خدا حکيم است حتما حکمتي در اين کار است. اما توجه دارید که خود تعبد و پرورش روحيه بندگي در انسان يکي از مهمترين حکمت هاي عبادات است. البته بايد به دو نکته توجه بيشتر شود:
1. اعمال ظاهري دارند و باطني، باطن اعمال همان اسرار آنهاست نبا...

فلسفه احكام زير حج را بيان كنيد. الف. وقوف در مشعر ب. سنگ زدن به ديوار شيطان ج. چرخيدن دور كعبه از ر...

حج به عنوان يك عمل عبادي سياسي؛ داراي اسرار و حكمت هاي ارزشمندي است كه فقها ومحققين اسلامي با استفاده ازآيات وروايات به برخي از ان ها اشاره كرده اند:
وقوف درمشعر ورمي جمره
حاجي كه در عرفات، معرفت لازم را كسب نموده- معرفت به خداوند متعال، خود و دشمن -براي تثبيت اين معرفت، در سرزمين منا بايد به ...

آيا دليل خاصي وجود دارد كه زائران خانه خدا همه به يك طرف دور خانه كعبه مي گردند و كسي بر خلاف آنها ن...


اين که فلسفه وعلت اصلی جهت حرکت در طواف خانه کعبه چيست برمی گرددبه روح تعبد و بندگی خداوند که پسنديده که ما اينگونه طاعت او را به جا آوريم لکن اين عمل عبادی نيز مانند هزاران حکم ديگر خالی از سر و پيام نيست که گوشه ای از آن چنين است :
اين که مبدا و جهت طواف از يک مرکزواز يک جهت است و جاي ديگري...

حكمت هفت بار طواف دور خانه خدا چيست؟


درپاسخ این سوال توجه به چند نکته اساسی لازم است :
الف)روح عبادات تعبد است، چون خداوند فرموده ما انجام مي دهيم. . اگر تعبد در عبادات لحاظ نشود مسائل مهم تر از مورد سؤال قابل فهم نخواهد بود. اصلا طواف به دور يک خانه سيماني يا گلي براي چه؟ استلام يک سنگ سياه چه معني دارد؟ چرا نماز صبح 2 رکعت و چ...


باز منتشر شده توسط ahmadrezaar1377 در وب سایت تبیان مرکز زنجان



توجه : مدیریت وب سایت در صورت دریافت مجوز قانونی از سوی مراجع ذیصلاح نسبت تغییر در محتوای  ارسالی کاربران و یا مراحل قانونی اعلام شده اقدام خواهد نمود.
تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.
© 2004- Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.