مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
     
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  

حتما ببینید
امر به معروف و نهی از منکر
لینکستان تبیان زنجان معرف وب سایت شما
احادیث حضرت محمد
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای مدظله
عکس و عکاسی مقالات
لینکستان وب سایت های مفید
طبقه بندی موضوعی مطالب
فعال ترین اعضا این ماه
فعالان ثبت مطلب این ماه
فعالان ارسال دعوتنامه این ماه
ارسال دعوتنامه


آیا مایلید دوستان خود را نیز دعوت به مشاهده محتوای بروز این وب سایت کنید ؟
آیا میدانید با ارسال هر دعوت نامه 5 امتیاز( به همراه 15 امتیاز رزرو) به مجموع امتیازات شما افزوده میشود ؟



 

دریافت رایگان مطالب
آیا میدانید میتوانید مقالات وب سایت را با استفاده از قدرت گوگل و بصورت روزانه در ایمیل خود دریافت و مطالعه کنید ؟؟
بیش از صد ها عنوان مطلب خواندنی را روزانه به همین راحتی و هر زمان که مایلید مطالعه کنید !
عضویت رایگان دریافت مقالات در ایمیل

برای مشاهده توضیحات بیشتر اشاره گر ماوس خود را روی هر عنوان نگه دارید . بخش مطالب روزانه اعضاء سرویس دیگری از خدمات وب سایت به اعضا میباشد که شما را قادر می سازد  مطالب و علاقه مندی های خود را در وب سایت درج نمایید .

این امکان زمینه حضور جدی شما را در دنیای مجازی اینترنت فراهم آورده و ضمن انتشار محتوای شما بنام خودتان ,  با کمک سرویس معرفی به موتور های جستجو , آنرا در  صدر جستجو ها و معرض دید هزاران کاربر روزانه  اینترنت و وب سایت قرار  دهد و کمک می کند  براحتی در جمع کاربران فعال خانواده ما قرار بگیرید .

توجه : نوشته  و مطالب این بخش دارای هویت شخصی از سوی کاربران ( ساختار وب لاگ) بوده و مسئولیت آن به عهده کاربر می باشد .
قوانین ارسال مطلب را ببینید تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.

 
نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 69
     درج شده در 1964 روز و 6 ساعت و 25 دقیقه قبل
    

ده‏ها سال عمر پرفراز و نشیب در بحران‏هاى گوناگون اجتماعى، تاریخى، سیاسى و ... او را فردى بسیار پرتجربه بار آورده بود. دانش خداوندى‏اش هرگز باعث نشد تا تجربه را ناچیز انگارد. همواره انسان‏ها را به تجربه­اندوزى و مهم‏تر از آن تجربه‏آموزى سفارش مى‏کرد


روان­شناسی معاصر می­گوید: «هر چه از موضوعی یا شخصیتی بیشتر بدانید، به آن علاقه­مندتر می­شوید. شخصیت هر فرد را از دو راه «حرف»ها و «رفتار»ش می­توان شناخت؛ گرچه این دو، تنها قطره­ای از دریای شخصیت آدمی است، نه تمام آن.
 
مقاله­ی پی­درپی امیر گل­ها، نگاهی نو دارد به زندگی و شخصیت امیرمؤمنان(ع) در چهار بعد: ارتباط با «خویشتن» با «خدا»، با «دیگران» و با «طبیعت» ، در این یخش آموزه های حضرت امیر در موضوعات مختلف بازگو می شود.
 
تجربه‏مندى
 ده‏ها سال عمر پرفراز و نشیب در بحران‏هاى گوناگون اجتماعى، تاریخى، سیاسى و ... او را فردى بسیار پرتجربه بار آورده بود. دانش خداوندى‏اش هرگز باعث نشد تا تجربه را ناچیز انگارد. همواره انسان‏ها را به تجربه­اندوزى و مهم‏تر از آن تجربه‏آموزى سفارش مى‏کرد:
 
 0 بهترین تجربه آن است که تو را پند دهد.1
 0 سرکشى از فرمان پنددهنده­ی مهربان و دانشمند با تجربه را باعث حسرت خوردن و پشیمانى مى‏دانست.2
 0 بر تو باد به همنشینى با صاحبان تجربه؛ زیرا آنان با گران‏ترین قیمت آن‏ها را به دست آورده‏اند و تو به ارزان‏ترین بها، از آنان فرا مى‏گیرى.3
 0 تجربه‏ها را تمام نشدنى مى‏دانست و خردمند را در حال افزودن آن‏ها.4
 0 [ارزش] رأى آدمى، به اندازه­­ی تجربه­ی اوست.5
 0 کسى که تجربه‏اش بسیار است، کمتر فریب مى‏خورد.6
 0 نظر هر کسى، به اندازه­ی تجربه‏اش ارزش دارد.7
 0 کسى که تجربه‏اش اندک باشد، فریب مى‏خورد.8
 0 بهترین تجربه­ی تو، تجربه‏اى است که از آن پند گیرى.9
 0 روزگار، تجربه مى‏آموزاند.10
 0 تجربه، پایان‏ناپذیر است.11
 
    تلاشگرى
 اسلام آیینى است که به شدت با تنبلى و تن آسایى مبارزه مى‏کند و آن را اساس شوربختى‏ها مى‏داند. تلاش، همان اسب بادپایى است که آدمى را به کعبه­ی هدف مى‏رساند؛ زیرا اگر تلاش نباشد، نه این جهان آباد مى‏شود و نه آن جهان.
 
 0 خردمند، در کارش مى‏کوشد و از آرزوهاى [نامعقول] خود مى‏کاهد.12
 0 تلاش و کوشش را سودآورترین سرمایه مى‏دانست و بر این باور بود: هر کسى [چه مسلمان چه کافر] تلاش کند، به هدف خود خواهد رسید.13
 0 بارها تن آسایى را نکوهش و آثار زیان­بار آن را بیان مى‏کرد:
 0 آن که از تنبلى پیروى کند، پشیمانى او را در بر خواهد گرفت.14
 0 با اراده، به جنگ سستى و بى‏حالى بروید.15
 0 سستى را یکى از عوامل ناکامى16 و سبب از دست دادن فرصت مى‏شمرد.17
 0 هرگز مبادا که شرافت و شخصیت کسى وادارت کند که کار و رنج کوچکش را بزرگ بشمارى، یا گمنامى کسى برانگیزدت که کار بزرگ و تلاش او را کوچک ببینى.18
 0 کسى که در کودکى، خویش را به زحمت نیفکنده باشد، در بزرگسالى والامقام نخواهد شد.19
 0 آن که جدّيّت را از کف دهد، به مقام والا دست نخواهد یافت.20
 0 آن که در جست­وجوى چیزى [و هدفى] باشد، به [تمام] آن یا بخشى از آن مى‏رسد.21
 
    جوانمردى
 جوانمرد بود؛ هم در جبهه‏هاى نبرد و هم در زندگى عادى. با بیان نشانه‏هاى جوانمردى، مردمان را تشویق مى‏کرد خود را به آن بیارایند:
 
 0 جوانمردى، نامى است در بردارنده­ی هر خوبى و برترى.22
 0 جوانمردى، دورى از فرومایگى است.23
 0 جوانمردى، دورى کردن آدمى است از آن‏چه برایش ننگ است و به دست آوردن چیزهایى که باعث آراستگى و آذین است.24
 0 جوانمردى، یعنى دادگرى در [هنگام] فرمانروایى؛ عفو در [هنگام] توانایى انتقام؛ و برابر دانستن خود با همنشین [یا در زمان سختى].25
 0 کسى که پیمان دوستى را رعایت نکند و با دشمنش انصاف نورزد، جوانمرد نیست.26
 0 جوانمردى آدمى به مقدار خرد اوست.27
 0 از کمال جوانمردى آن است حقى که [بر اثر نیکى به دیگران] دارى فراموش کنى و حقى را که [دیگران] بر تو دارند به خاطر داشته باشى.28
 0 جوانمردى، از برترین [بخش‏هاى] آیین است؛ و خیرى در دینى نیست که در آن جوانمردى نباشد.29
 
    حق‏گرایى
 0 سخن رسول گرامی(ص) که به تصریح  قرآن جز آن ‏چه بر او وحى مى‏شد، حرفى نمى‏زد، درباره­ی او شگفت بود: «على با حق است و حق [هماره] با على است. حق بر مدار على مى‏چرخد!»30
 0 خود نیز فرمود: «از زمانى که حق را دیدم، [لحظه‏اى] در آن تردید نکردم!»31
 
 به آن‏هایى که بسیارىِ پیروان باطل و اندکىِ حق‏پویان، آنان را به این اشتباه افکنده بود که «حق همیشه با اکثریت است» مى‏فرمود:
 
 0 اى مردمان! اندکىِ حق‏پویان، شما را در حق­جویى بیم­ناک نکند. مردم بر سفره­ی [منافع شخصى خود] گِرد آمدند که سیرى‏اش اندک [و کوتاه مدت] و گرسنگى‏اش بسیار است. خرسندى و خشم [شخصى و حقیر] باعث اجتماع آدمیان [با یک­دیگر در مسیر زندگى] مى‏شود32 [نه حقیقت‏جویى].
 0 حق همواره حق است، گرچه روزگار بر آن بگذرد؛ و باطل خوار است، گرچه گروه‏ها آن را یارى دهند.33
 0 چه بسیارند کسانى که به حق اعتراف مى‏کنند اما از آن پیروى نمى‏کنند.34
 0 آن که حق گوید، سخنش را باور کنند.35
 0 کسى که به حق رفتار کند، مردم به وى گرایش یابند.36
 0 آن که هدفش حق‏یابى است، بدان دست مى‏یابد؛ هر چند حق بسیار پوشیده باشد.37
 0 کسى که حق را هدف خویش قرار دهد، سختى برایش آسان می­شود و دور برایش نزدیک.38
 0 شکست نمى‏خورد کسى که با حق پشتیبانى شود.39
 0 باور داشت و اعلام مى‏کرد: آن که با حق در آویخت، خون خود بریخت.40
 
    حیاورزى
0  تاریخ­دانان نوشته‏اند: «بسیار باحیا بود.»41
 0 حیاورزى را همنشین پاک­دامنى مى‏شمرد42 و حریص را بى‏حیا مى‏دانست.43
 0 مى‏فرمود: ایمان و شرم، همراه یک­دیگرند؛ در یک رشته و جدایى‏ناپذیر.44
 0 میان خود و خدایت پرده‏اى [از شرم] بگذار؛ هر چند نازک.45
 0 با همه­ی پافشارى‏اش بر حیا، آن را از کم‏رویى جدا مى‏کرد. خجالت را نمى‏پسندید و مى‏فرمود: «هر کس کم‏رو باشد، [در رسیدن به هدفش] ناکام خواهد ماند.»46 خجالت را مانع درآمد مى‏دانست.47
 0 سه کار است که انجام آن خجالت ندارد: خدمت میزبان به مهمان؛ برخاستن به احترام پدر و مادر و آموزگار خویش؛ و حق را باز پس گرفتن، گرچه اندک باشد.48
 0 هرگاه مرد[= آدمى] عریان مى‏شود، شیطان در [انحراف] او طمع مى‏ورزد؛ پس خود را بپوشانید.49
 0 از مردم مى‏خواست از انجام پنهانى هر کارى که افشایش باعث مى‏شود خجالت بکشند، دورى کنند.50
 
    خردمندى
 خردمندى را سودمندترین ثروت و توانگرى بى‏نظیرى مى‏دانست.
 0 کم­حرفى را نشانه­ی کمال عقل برمى‏شمرد.51
 0 مى‏گفت: «عقل، بیشتر در درخشش حرص و آز زمین مى‏خورد.»
 0 زمانى از او پرسیدند: «خردمند را براى ما وصف کن.» فرمود: «عاقل کسى است که هر چیزى را در جاى خود نهد [و به هر چیزى، به اندازه­ی ارزش واقعى‏اش اهمیت دهد]». گفتند: «جاهل را براى­مان توصیف کن.» فرمود: «وصف کردم!»
 شوخى کردن [بیش از حد و نابه­جا] را از آفت‏هاى خرد برمى‏شمرد و مى‏فرمود:
 0 هیچ انسانى شوخى نکند، جز آن که مقدارى از خِرَدش را از دهانش پرانده است.52
 0 براى عقل چنان مقامى باور داشت که مى‏فرمود: «مؤمن تا خردمند نشده، ایمان نیاورده است [زیرا ایمان، تشخیص و باور به مکتب خوش­بختى آفرین اسلام است و جز در پرتو خِرَد، نمى‏توان به ایمان رسید].
 0 کم‏خِردى آدمى در سه مورد شناخته مى‏شود:
 در مسائل نامربوط به خودش سخن مى‏گوید؛
 چیزى را که از وى نمى‏پرسند پاسخ مى‏دهد؛
 بى‏اندیشه وارد کارها مى‏شود.53
 0 سه چیز نشانه­ی عقل صاحبان خود است:
 نوشته، هدیه و فرستاده [ی­ هر فرد].54
0  با دشمن خردمندت مشورت و از نظر دوست نادانت دورى کن.55
 0 کم­خردترین انسان کسى است که گمان کند خردمندترین است.56
 0 از [نشانه‏هاى] خرد انسان آن است که همه­ی آن ‏چه را از دانش فرا گرفته است، بر زبان نیاورد.57
 0 از نشانه‏هاى کم‏خرد، دم­دمى­مزاج بودن اوست.58
 0 آفریدگارِ سبحان، میان بندگانش چیزى برتر از خِرد تقسیم نکرده است.59
 0 خردمند، بى‏نیاز از مشورت نیست.60
 0 سزاوار است خردمند با نادان چنان سخن گوید که طبیب با بیمار.61
 0 خردمند دشمن باشد، بهتر است تا دوست نادان.62
 0 بزرگ‏ترین کم‏خردى، زیاده روى در ستایش یا نکوهش است.63
 0 خردمند هرگاه خاموش است، مى‏اندیشد؛ و زمانى که لب به سخن مى‏گشاید، یاد خدا کند؛ و چون بنگرد، پند گیرد.64
 0 اعتماد به دیگران پیش از آزمودن [آن‏ها]، از کوتاهى خِرد است.65
 0 کم خردى، دردى بى‏درمان و بیمارى بى‏بهبود است.66
 0 خردمند جز هنگام نیاز، با آوردن دلیل بر گفته‏اش سخن نمى‏گوید.67
 0 عقل، پیراسته از زشتى و فرمان­دهنده به نیکى است.68
 0 خردمند به کار خویش تکیه زند.69
 0 عاقل کسى است که از تجربه‏ها بیاموزد.70
 0 خردمند کسى است که بر زبانش بند نهد.71
 0 خردمند کسى است که از [وضع] دیگران پند گیرد.72
 0 خردمند با خردمند اُنس مى‏گیرد.73
 0 خردمند کسى است که هر چیز را در جاى خویش نهد.74
 0 خردمند باید خود را از سرمستى ثروت، سرمستى قدرت، سرمستى دانش، سرمستى ستایش [شنیدن] و سرمستى جوانى، [دور] نگه دارد؛ چرا که هر کدام از این‏ها، بادهاى پلشتى دارند که خرد را غارت مى‏کنند و از متانت مى‏کاهند.75
 0 خردمند را نمى‏سزد جز پىِ سه چیز رود:
 زندگى را سر و سامان دهد؛
 در کار معاد گام نهد؛
 و از چیزهاى غیرحرام کام گیرد.76
 
    خوش­بختى
 0 موفقیت [در رسیدن به اهداف]، بنیان خوش­بختى است.77
 0 براى خوش­بختى یک فرد همین بس که در امور این جهان و [مسائل] دینى، مورد اعتماد باشد.78
 0 هرگاه اراده با دوراندیشى توأم شود، خوش­بختى کامل مى‏شود.79
 0 هیچ چیز را به اندازه­ی همّت، باعث اوج گرفتن آدمى [و خوش­بخت شدنش] نمى‏دانست.80
 0 چهار چیز از خوش­بختى مرد است:
 داشتن همسر شایسته، فرزندانى نیک، همنشینانى شایسته و این که محل کارش در شهر خودش باشد.81
 کسى موفق است که کار [برنامه] روزانه‏اش را سامان دهد و کوتاهى روز گذشته‏اش را جبران کند.82
 انسان، با ایمان به چکاد خوش­بختى و اوج شادى‏ها مى‏رسد.83
 0 تجربه‏اندوزى قسمتى از موفقیت است.84
 0 با بر شمردن عوامل شکست، مردمان را از عوامل شوربختى آگاه مى‏کرد:
 آفت موفقیت، تن‏پرورى است.85
 0 کسى که تنبلى‏اش ادامه یابد، به اهدافش نمى‏رسد.86
 0 کسى که بتواند خودش را از چهار چیز باز دارد، سزاوار است که ناخوشایندى بر او فرود نیاید. پرسیدند: آن امور کدام‏اند؟ گفت: شتاب­زدگى، پاى فشردن بى‏جا، خودخواهى و تنبلى.87
 0 آن که همت حقیرى داشته باشد، برترى [و پیش­رفت]اش ناچیز خواهد بود.88
 
خوش‏خلقى
 0 پیامبر درباره­ی او فرمود: «على، خوش­خلق‏ترین مردمان است.»89
 0 مى‏فرمود: «گنج‏هاى درآمدها، در وسعت اخلاق است.»90
 0 با خوش­خلقى، زندگى نیکو [و شیرین] مى‏شود.91
 0 اخلاق نیکو را باعث نرمى سخن [و ملایمت] مى‏دانست.92
 0 کسى را در اوج ایمان مى‏شمرد که خوش اخلاق‏ترین باشد.93
 0 با بر شمردن زیان‏هاى بداخلاقى، به انسان‏ها هشدار مى‏داد:
 چه بسیار عزیزى که اخلاقش او را خوار کرد!94
 0 بداخلاق، نزدیکان را دور مى‏کند و آدم­هاى بیگانه را فرارى مى‏دهد.95
 0 کسى که بداخلاق است، [بیش از دیگران] خودش را شکنجه مى‏دهد.96
 0 از او پرسیدند: «چه کسى غم و اندوهش طولانى‏تر از دیگران است؟» فرمود: «کسى که بداخلاق‏ترین است.»

پی نوشت­ها:
1. بحار الانوار 164/71؛ نهج البلاغه /حکمت 321.
 2. تحف العقول /80؛ خصائص الائمه /117؛ عیون الحکم و المواعظ /240؛ کشف المحجه /167.
 3. بحار الانوار 322/33؛ نهج البلاغه /خطبه 35.
4. جلوه‏هاى حکمت /96.
 5. همان.
 6. عیون الحکم و المواعظ /269.
7. همان /432.
 8. غرر الحکم، حدیث 5426.
 9. همان حدیث 7899.
 10. همان حدیث 4961.
 11. همان حدیث 376.
 12. همان حدیث 364.
 13. عیون الحکم و المواعظ /59.
 14. همان /432.
 15. همان /465.
 16. همان /310.
 17. بحار الانوار 208/74؛ تحف العقول /80؛ کشف المحجه /167.
 18. جلوه‏هاى حکمت /109.
 19. نهج البلاغه /نامه­ی 53.
 20. غررالحکم /حدیث 8272.
 21. همان /حدیث 9530.
 22. همان /حدیث 8490.
 23. همان /حدیث 2178.
 24. همان /حدیث 968.
 25. همان /حدیث 1815.
 26. همان /حدیث 2112.
 27. همان /حدیث 7540.
 28. همان /حدیث 9777.
 29. همان /حدیث 9409.
 30. همان /حدیث 9368.
 31. بحار الانوار 432/10؛ شرح اصول کافى 426/6؛ طرائف /131؛ الفصول المختاره /97.
 32. ارشاد 254/1؛ بحار الانوار 562/29؛ حلیه الابرار 63/2؛ شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحدید، 211/1.
 33. بحار الانوار 266/2؛ الغیبه /27؛ مستدرک الوسائل 194/12.
 34. مسند الامام على - علیه السلام - 487/7.
 35. غرر الحکم /حدیث 9521.
 36. همان /حدیث 7841.
 37. همان /حدیث 8646.
 38. همان /حدیث 9024.
 39. همان /حدیث 8899.
 40. همان /حدیث 10685.
 41. نهج البلاغه /حکمت 408.
 42. بحار الانوار 173/29؛ الثاقب فى المناقب /169.
 43. عیون الحکم و المواعظ /40.
 44. شرح کلمات أمیرالمؤمنین /47؛ شرح مائه کلمه /123.
 45. غرر الحکم /حدیث 1784.
 46. نهج البلاغه /حکمت 234.
 47. عیون الحکم و المواعظ /212.
 48. بحار الانوار 10/108؛ تحف العقول /119؛ تهذیب الاحکام 373/1؛ خصال /630.
 49. نهج البلاغه /نامه­ی 69.
 50. شرح اصول کافى 326/8؛ شرح مائه کلمه /69؛ عیون الحکم و المواعظ /134؛ نهج البلاغه /حکمت 68.
 51. بحار الانوار 170/70؛ عیون الحکم و المواعظ /116؛ نهج البلاغه /حکمت 210.
 52. بحار الانوار 160/1؛ شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحدید، 66/19.
 53. بحار الانوار 60/73؛ عیون الحکم و المواعظ /480؛ نهج البلاغه /حکمت 442؛ وسائل‏ الشیعه، چ آل البیت، 120/12.
 54. غرر الحکم /حدیث 4552.
 55. همان /حدیث 4681.
 56. همان /حدیث 2471.
 57. همان /حدیث 3089.
 58. همان /حدیث 9327.
 59. همان /حدیث 9445.
 60. همان /حدیث 9605.
 61. همان /حدیث 10693.
 62. همان /حدیث 10944.
 63. همان /حدیث 6295.
 64. همان /حدیث 2985.
 65. همان /حدیث 1813.
 66. همان /حدیث 1980.
 67. همان /حدیث 1793.
 68. همان /حدیث 1732.
 69. همان /حدیث 1250.
 70. همان /حدیث 1240.
 71. همان /حدیث 1189.
 72. همان /حدیث 502.
 73. همان /حدیث 1284.
 74. همان /حدیث 326.
 75. همان /حدیث 10948.
 76. نهج البلاغه /حکمت 390.
 77. عیون الحکم و المواعظ /31.
 78. همان /386.
 79. همان /135.
 80. غررالحکم /حدیث 9707.
 81. کنز العمال 93/11.
 82. عیون الحکم و المواعظ /358؛ مستدرک الوسائل 151/12.
 83. میزان الحکمه 133/2.
 84. مسند الامام على - علیه السلام - 97/16.
 85. عیون الحکم و المواعظ /181؛ مستدرک الوسائل 67/12.
 86. عیون الحکم و المواعظ /453؛ مستدرک الوسائل 45/13.
 87. تحف العقول /206.
 88. غرر الحکم /حدیث 8091.
 89. الاحتجاج 363/1؛ الریاض النضره 144/3؛ مناقب على بن ابى طالب 151 و 188.
 90. غرر الحکم /حدیث 6513.
 91. همان /حدیث 4263.
 92. همان /حدیث 4052.
 93. عیون اخبار الرضا - علیه السلام - 41/1؛ وسائل الشیع ،چ آل البیت، 152/12.
 94. الارشاد 300/1؛ بحار الانوار 396/68؛ شرح نهج البلاغه /حکمت 461.
 95. عیون الحکم والمواعظ /283؛ مستدرک الوسائل 76/12.
 96. عیون الحکم و المواعظ /424؛ مستدرک الوسائل 77/12.
 
سیدی حسین
منبع : پیام زن شماره 235


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 62
     درج شده در 1964 روز و 6 ساعت و 26 دقیقه قبل
    

هر نوع توافق بین دو یا چند نفر تحت هر قراردادی از قبیل بیع، قرض، صلح و امثال آن جنسی را با شرایط اضافه با همان جنس مکیل و موزون معامله نماید و یا زائد بر مبلغ پرداختی، دریافت نماید، ربا محسوب و جرم شناخته میشود.


کیفر دنیایی رباخوار

افزون بر عذاب در آخرت، در دنیا نیز مجازات‏هایی برای رباخوار و جامعه ربازده بر شمرده‏اند. بعضی از این‏گونه عذاب‏ها به‏طور مستقیم از سوی خداوند و به صورت بلاهای طبیعی است. برخی دیگر نیز از سوی جامعه اسلامی و حاکم مسلمانان برای رباخوار در نظر گرفته شده است و حاکم اسلامی وظیفه دارد که آن‏ها را اجرا کند.

1 ـ فاسق بودن رباخوار

مشهور میان فقیهان این است که اگر رباخوار توبه نکند و به رباخواری ادامه دهد، فاسق است،1 ولی برخی معتقدند باید با او همانند مرتد رفتار شود؛ یعنی اگر مرتد فطری بوده باشد، حکومت اسلامی وی را به قتل می‏رساند و اگر مرتد ملّی باشد، وی را توبه می‏دهند و اگر نپذیرفت، او را به قتل می‏رسانند.2 برخی نیز معتقدند تا سه بار او را توبه می‏دهند و در مرتبه سوم او را به قتل می‏رسانند.3

2 ـ اثبات کفر برای رباخوار

برخی از عالمان اسلامی معتقدند که کسی که از روی علم و به عمد رباخواری می‏کند، کافر است. فخر رازی می‏نویسد:
دلیل قاطعی برای اثبات این مدّعا هست که خلود در جهنّم ویژه کافران است و آیه 177 سوره مبارکه بقره، اثبات می‏کند که رباخوار نیز جزو اصحاب النّار است و همواره در جهنم می‏ماند.4
قرطبی مفسّر بزرگ اهل سنّت در توضیح آیه 130 آل‏عمران تأکید می‏کند که رباخواری سبب از میان رفتن ایمان است و سلب ایمان به کفر می‏انجامد. وی هم‏چنین ربا را از میان برنده کردار صالح می‏داند.5

3 ـ در آتش سوختن رباخوار و سوزاندن سرمایه او

ابن عباس می‏گوید:
خداوند در آخرالزّمان پنج‏گونه کیفر قرار داده است. پنجمی آن این است که آتشی می‏آید و بعضی از بازاریان رباخوار را می‏سوزاند.
گاه سرمایه رباخواران نیز به دستور حاکم اسلامی طعمه آتش شده است. به امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام گزارش دادند که فلان شخصی ربا خوار است. امام، سرمایه او را دو قسمت کرد. یک قسمت آن‏را به بیت‏المال داد و قسمت دیگر را در آتش سوزاند.6

کیفر عمومی رباخوار در دنیا


1 ـ هلاکت جامعه

علامّه طبرسی نقل می‏کند که پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود:
هرگاه خداوند اراده کند که جامعه‏ای را هلاک کند، ربا را در میان آنان ظاهر می‏سازد و آنان را به رباخواری دچار می‏کند.7

2 ـ وقوع زلزله و خورشیدگرفتگی

پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود:
هنگامی که امّت من رباخوار شوند، زلزله، آفتاب‏گرفتگی و... پیش می‏آید.8

کیفر رباخوار در آخرت

الف ـ کیفر در برزخ

پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید:
در شب معراج گروهی را دیدم که جثّه آنان به گونه‏ای وَرَم کرده بود که قدرت حرکت نداشتند. از جبرییل راز آن‏را پرسیدم. پاسخ داد: اینان رباخواران‏اند و با آل فرعون محشور هستند و صبح و شام آتش بر آنان زبانه می‏کشد.9
هیثمی در کتابش مجمع الزوائد از رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله نقل می‏کند در شب معراج در آسمان هفتم گروهی را دیدم که شکم آنان بسان خانه مارها بود و مارها از بیرون دیده می‏شدند. از جبرییل پرسیدم اینان چه کسانی هستند. پاسخ داد اینان رباخوارانند.10
 
ب ـ مجازات در قیامت

1 ـ رباخوار از اصحاب آتش است.
وَ مَنْ عادَ فَأُولئِكَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ. (بقره: 278)
و کسانی که از این کار [رباخواری] دست نکشند آنان اهل جهنم‏اند و در آن تا ابد معذّب خواهند بود.

2 ـ ربا نابود کننده عمل انسان است.
پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود:
کسی که ربا بخورد، خدا شکم او را پر از آتش می‏کند و اگر از مال ربوی خیرات کند یا کارهای نیک انجام دهد، در درگاه الهی پذیرفته نمی‏شود و تا قیراطی از مالِ به دست آمده از راه ربا نزد او باشد، مورد لعنت خدا و ملائکه است.11
ابن عباس درباره آیه «یمحق اللّه‏ الربا و یربی الصدقات» می‏گفت: خداوند از رباخوار هیچ صدقه، جهاد، حج و صله رحمی را نمی‏پذیرد.12

3 ـ انگشت‏نما بودن در روز قیامت
رباخوار در روز قیامت به گونه‏ای محشور می‏شود که انگشت‏نماست؛ زیرا:
یک ـ حرکات ناموزونی دارد؛ چون به گفته قرآن شیطان او را مسّ کرده است و او مجنون برانگیخته می‏شود.13
دو ـ همه با سرعت به صحنه قیامت می‏شتابند، ولی رباخوار افتان و خیزان حرکت می‏کند.14
سه ـ رباخوار نگون‏سار به‏صحنه قیامت می‏آید؛ یعنی پا در هوا و سر به‏زمین است.
پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله در پاسخ معاذ که از آیه «یوم ینفغ فی الصّور فتأتون افواجا؛ روزی که در صور دمیده می‏شود؛ پس مردم گروه گروه برانگیخته می‏شوند» (نبأ: 18) پرسیده بود، فرمود:
از مسأله مهمّی پرسیدی و افزود مراد آیه ده گروه از امّت من هستند...» و امّا المنکسون علی وجوههم فاکلة الرّبا؛ گروهی که نگون‏سار بر چهره‏هایشان ظاهر می‏شوند، رباخوارانند».15
 
مجازات ربا و حیله‏های ربوی در قانون مجازات‏های اسلامی

در قانون مجازات‏های اسلامی رباخواری به هر عنوان و شکلی که باشد، رد شده است و برای آن مجازات شلاّق، زندان و جزای نقدی تعیین شده است.
در ماده 595 قانون مجازات اسلامی آمده است:
هر نوع توافق بین دو یا چند نفر تحت هر قراردادی از قبیل بیع، قرض، صلح و امثال آن جنسی را با شرایط اضافه با همان جنس مکیل و موزون معامله نماید و یا زائد بر مبلغ پرداختی، دریافت نماید، ربا محسوب و جرم شناخته می‏شود. مرتکبین اعم از ربا دهنده، ربا گیرنده و واسطه بین آن‏ها علاوه بر ردّ اضافه به صاحب مال به شش‏ماه تا سه سال حبس و تا 74 ضربه شلاّق و نیز معادل مال مورد ربا به عنوان جزای نقدی محکوم می‏گردند.
این مادّه از قانون با عمومیت دادن قرارداد نسبت به بیع، قرض و...، راه هرگونه حیله را برای انجام داد و ستدهای ربوی بسته و آن‏را جرم شمرده است. تنها در تبصره دوم آن، نسبت به ربا دهنده‏ای که از روی ناچاری ربا داده است. استثنا قایل شده است. در تبصره یکم نیز آمده است. در صورت معلوم نبودن صاحب مال، مال ربوی از اموال مجهول المالک بوده و در اختیار وليّ فقیه قرار می‏گیرد. این مطلب می‏رساند که حتّی اگر ربا دهنده شاکی نباشد، ولی حاکم وقت، از رباخواری فردی آگاه شود، باید جلو او را بگیرد و اموال ربوی را به بیت‏المال برگرداند.

___________________________________________________________________________________
پی نوشت :
1. مختلف الشیعه، ج 5، ص 109، الفصل السادس فى الرّبا؛ مستدرک الوسائل، ج 13، ص 336.
2. ابن ادریس حلّى، کتاب السرائر، قم، انتشارات جامعه مدرسین، ج 3، ص 478.
3. ابن سعید حلّى، الجامع للشّرایع، بیروت، دارالاضواء، الطبعة الثانیه، 1406 ه . ق، ص 558 .
4. تفسیر کبیر، ج 7، ص 95 به بعد، ذیل آیه 275 بقره.
5. قرطبى، الجامع فى احکام القرآن، ج 4، صص 130 و 131.
6. مستدرک الوسائل، ج 13، ص 332.
7. وسائل الشیعه، ج 18، ص 123، باب 1 از ابواب ربا، ح 17.
8. مستدرک الوسائل، ج 13، صص 332 و 333.
9. المیزان، ج 2، ص 424، ذیل آیات 275 تا 281 بقره.
10. ابوبکر هیثمى، بُغيَة الرّائد فى تحقیق مجمع الزّوائد، بیروت، دارالفکر، 1414 ه . ق، ج 4، ص 211، ح 6577 .
11. وسائل الشیعه، ج 18، ص 122، ح 15، باب اول از ابواب ربا.
12. تفسیر کبیر، ج 7، ص 102.
13. وسائل الشیعه، ج 18، ص 124، حدیث 23.
14. تفسیر کبیر، ج 7، ص 102.
15. مستدرک الوسائل، ج 13، ص 330، باب اول از ابواب ربا، ح 5 .

منبع : کتاب 'ربا و راه‏های گریز از آن'


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 39
     درج شده در 1964 روز و 6 ساعت و 28 دقیقه قبل
    

سقوط روابط خانوادگی در عصر حاضر، حاصل تغییر نگرش در نوع زندگی است. رشد بی‌رویه طلاق و از هم گسستن بنیاد خانواده، نشانگر دورشدن بشر از اعتقادات مذهبی است؛ با مطالعه قرآن و احادیث وارده در این زمینه درمی‌یابیم که بسیاری از مشکلات ایجادشده در خانواده‌‏های عصر کنونی، به خاطر عدم آگاهی و عمل نکردن به دستورات الهی است.


افول روابط خانوادگی در عصر حاضر، نتیجه تغییر نگرش به نوع زندگی است. شاید بتوان گفت رشد بی‌رویه طلاق و از هم گسستن بنیاد خانواده، نشانگر دور شدن بشر از اعتقادات مذهبی است؛ چراکه با مطالعه قرآن و احادیث وارده در زمینه حفظ بنیاد خانواده و تکریم زن درمی‌یابیم که بسیاری از مشکلات خانواده‌ این عصر عدم آگاهی و یا عمل نکردن به این دستورات است. زیرا اسلام برای کوچک‏ترین نکات حفظ خانواده توصیه‏هایی دارد.
 
مدیریت خانه و اقتصادی را به مرد داده ‎است. و مدیریت امور خانه و روابط اعضای خانه را به زن، شهید مطهری در نحوه‏ی تقسیم فضایل و وظایف زن و مرد این‏گونه مى‎گوید: «اعجاز خلقت را ببینید که دو تمایل در مرد و زن قرار داده‎است، در مرد حس تسلط بر زن وجود دارد و در زن نیز حس تسلط بر مرد وجود دارد، ولى اعجاز خلقت این دو حس تسلط را طورى آفریده‎است که نه تنها تضاد و نزاع با یکدیگر پیدا نمى‏کنند؛ بلکه منجر به وحدت بیشتر نیز مى‏شوند، دستگاه عجیب خلقت که هدفش یگانه‏شدن دو روح است، این تدبیر را به کار برده‎است؛ که در مرد حس تسلط بر زن را از بالاى سر زن قرار دهد و از طریق حاکمیت ظاهرى خانه و خانواده، و در زن حس تسلط بر مرد را از طریق قلب...مرد از راه قهرمانى مى‏خواهد حاکم باشد و زن از طریق جمال و زیبایى زنانه. مرد این حکومت را مى‏پذیرد و عجیب این است که حکومت زن را با کمال میل و رضا مى‏پذیرد و هم‏چنین زن هم با میل و رضا حکومت مرد را مى‏پذیرد.
 
در این‏جاست که دو حس تسلط، یکى در زن و دیگرى در مرد هست، ولى چون از دو راه مختلف مى‏آیند، حس تسلط مرد از بالاى سر زن و حس تسلط زن از قلب مرد سر در مى‏آورد؛ این دو حس تسلط با یکدیگر جنگ نمى‏کنند که هیچ، یکدیگر را هم تأیید مى‏کنند و منجر به وحدت و یگانگى و صفا و صمیمیت کامل میان این دو مى‏شود و این قضیه‏اى است که از نظر روان‏شناسى کوچک‏ترین خدشه و خللى در آن وارد نیست.»
 
توجه به این نکته نشانگر این است؛ که اگر هر یک از زن و مرد در جای خود قرار گیرند و به فطرت خود عمل کنند، نتیجه همان چیزی می‌شود که هر دو طالب آن هستند. مرد با ویژگی‌های مردانه و زن با ویژگی‌های زنانه یکدیگر را مدیریت می‎کنند. و این امر موجب گرم شدن نظام خانواده می‌شود. توجه به این تفاوت‌ها، راز پایدار نگاه داشتن شور و شوق در زندگی زناشویی است.
 
اما آیا زن و مرد در زندگی مشترک خود به این دستورات عمل می‌کنند؟ اکثر زوجین با کمترین آمادگی قبلی وارد عرصه زندگی مشترک می‌شوند. منظور از آمادگی، آموزش صحیح و مناسب برای همسرداری است که معمولاً این آموزش‌ها از سنین کودکی باید شروع شود. به این معنا که وقتی اعتقادات درست مذهبی در فرد نهادینه شود، قطعاً در بزرگسالی او، نتایج آن در رفتار و کردارش دیده خواهد شد.
 
این آموزش‌ها تنها شامل مسایل مذهبی نمی‌شود؛ بلکه نوع تعامل اعضای خانواده و اطرافیان به‌خصوص پدر و مادر، همه و همه در ذهن فرد به‌عنوان الگو شکل می‌گیرد. از این رو ما شاهد این هستیم که دختر و پسر در اکثر مواقع، بعد از ازدواج دچار مشکلات زیادی می‌شوند. آن‏چه ما امروز بیشتر شاهد آن هستیم عدم از خودگذشتگی زوجین در مقابل هم است. کم‌تحملی‌ها و بی‌صبری‌ها در مقابل مشکلات زندگی، در کنار عوامل دیگر، سبب شده ما امروز شاهد آمار بالایی از طلاق‌های توافقی در کشورمان باشیم. در حالی‏که قرآن کریم می‌فرماید: «لاتَنْسَوُا الفَضلَ بَیْنَکُم» (فضیلت‏ها را در زندگی مشترک به فراموشی نسپارید). (بقره، 237)
 
آن‏چه در زندگی سنتی جامعه ایرانی تداول دارد، در مجموع مناسب‎ترین روش تقسیم کار میان زن و مرد است: مرد معاش خانواده را تأمین کند و زن بر هزینه‌ها و مخارج خانواده نظارت می‌کند؛ و به امور خانه می‌پردازد، البته این بدین معنا نیست که زن فعالیت‌های اجتماعی بیرون از خانه نداشته باشد.
 
اما نکته‏ی ظریفی که در این میان وجود دارد که در بعضی از موارد حتی خود زن منکر نیازهای درونی و ذاتی خویش است؛ نیازهایی هم‏چون میل به حمایت از طرف همسر و میل به مادر شدن. در اینجا باید پرسید چرا تفاوت‏های افتخارآفرین و غرورانگیزی که به تناسب رسالت زن و مرد، در آنان به ودیعه گذاشته شده، تا هر یک به نحو احسن به مسوولیت خویش بپردازند، قابل نادیده‌انگاری است؟ گیرم که زن را به بهانه دفاع از تساوی حقوق به مقابله با مردان بخوانیم، آیا می‌توانیم او را به مقابله با خویشتن خود هم وادار کنیم؟ و حتی اگر جنبه‌های ظاهری و بیرونی، هم‏چنین تفاوت‎های فیزیولوژیک از قبیل تفاوت در اندازه، مغز، تفاوت‎های هورمونی و غیره را نادیده بگیریم، آیا از نظر روانی و درونی می‌توان او را با نیازهای ذاتی خود، به ستیزه وادار ساخت؟
 
این‏جاست که به نظر می‌رسد یافتن الگوی مناسبی برای نسل جوان ضرورت دارد. الگویی که با توجه به مسایل روز بتوان از آن بهره جست. رو آوردن زنان در اروپا به اسلام نشانگر این است که الگوهای ناقص غرب و حق تساوی که به غلط برای زن و مرد قایل هستند، جواب نداده است؛ و زن غربی به دنبال آن چیزی است که در فطرت او به ودیعه گذاشته شده است.

متأسفانه در جامعه‏ی امروز ما با وجود این‏که در اسلام دستورات و قوانین بسیار خوبی برای زن داریم. بعضی از زنان ما پیرو الگوهای غلط غربی‌اند. با نگاهی به زندگی زنان بزرگ تاریخ اسلام که برجسته‌ترین آن‏ها حضرت زهرا (س) است و الگو گرفتن از آن‏ها می توان به وضعیت کنونی خانواده بهبود داد.  زندگی آن حضرت سراسر صحنه‌های زیبایی بود: از ساده‌زیستی و همکاری و هماهنگی با علی(ع) در همه عرصه‌های دفاع از حق و مجاهدات دینی و الهی. حضرت فاطمه(س) خود را ملزم به تکریم و اطاعت از علی(ع) می‌دانست و علی نیز برای ایشان احترامی آن‏گونه که لایق و درخور اوست قایل بود. در واقع می‌توان گفت یک رابطه متقابل بر زندگی آن‏ها حکم‎فرما بود.
 
حضرت زهرا(س) از حدود تأثیر و نفوذ زن در روحیه شوهر کاملاً مطلع بود. و به این نکته توجه داشت که ترقی و عقب‌ماندگی و سعادت و بدبختی مرد، تا حد زیادی به روحیات و نوع رفتار زن بستگی دارد. و این‏که خانه به‌منزله سنگر و آسایشگاه مرد است که وقتی از مشکلات دنیای خارج خسته شد، به آن پناه ببرد و تجدید نیرو کند و مدیریت این آسایشگاه به عهده زن است. از همین روست که اسلام شوهرداری را در ردیف جهاد قرار داده است.
 
 
زندگی حضرت علی(ع) و فاطمه(س) یک زندگی عادی نبود. علی(ع) سپهسالار شجاع و نیرومند اسلام و وزیر و مشاور مخصوص پیامبر بود. در آن زمان سپاه اسلام همیشه در حال آماده باش بود؛ در هر سال چندین جنگ واقع می‌شد، که حضرت علی(ع) در تمام یا اکثر آن‏ها شرکت داشت.
 
حضرت زهرا (س)می‌دانست علی(ع) در صورتی در میدان نبرد پیروز می‎گردد، که از جهت اوضاع داخلی فکرش آزاد باشد. و به مهربانی‌های همسرش دلگرم باشد. از همین رو وقتی علی (ع) از میدان جنگ بر می‌گشت ، فاطمه زخم‎های تنش را پانسمان می‌کرد، لباس‎هایش را می‌شست و خبرهای جنگ را از او می‌شنید. علی(ع) می‌فرماید: «وقتی به خانه می‌آمدم و به زهرا نگاه می‌کردم تمام غم و غصه‌هایم برطرف می‌شد.» شناخت دقیق حضرت زهرا (س) از نقش زن در خانواده و هم‏چنین رابطه‏ی متقابل حضرت علی (ع) سبب می‌شد، ایشان برخلاف تمام مشکلات مادی یک چنین زندگی زیبایی را در کنار هم تجربه کنند.
 
آیت‌الله خامنه‌ای درباره اجر زن در برابر سختی‌های زندگی می‌فرمایند: «خانم‏ها اگر از ناحیه همسرشان زحمتی متحمل شوند که آن همسر این زحمت را به‌خاطر کار و تلاش و مجاهدت، بر شما تحمیل می‌کند این زحمت پیش خدای متعال اجر دارد، ولو یک لحظه و یک ساعتش را هیچ‏کس نفهمد. خیلی‌ها از زحمات خانم‌ها آگاهی ندارند. مردم عادت کرده‌اند که خیال کنند زحمت، چیزی است که انسان با بازو و بدن و جسم خود انجام می‌دهد؛ نمی‌دانند زحمات روحی و عاطفی گاهی سنگین‏تر است. آقایان، خیلی زحمت‌های شما را درست ملتفت نیستند؛ اما خدای متعال که «لایخفی علیه خافیه» است _ هیچ چیز از او پوشیده نمی‌ماند _ ناظر کار شماست و شما اجر دارید.»
 
«اگر جامعه اسلامی بتواند زنان را با الگوی اسلامی تربیت کند _ یعنی الگوی زهرایی، الگوی زینبی، زنان بزرگ، زنان با عظمت، زنانی که می‌توانند دنیا و تاریخی را تحت تاثیر خود قرار بدهند _ آن وقت به مقام شامخ حقیقی خود نایل آمده است. اگر زن در جامعه بتواند به علم و معرفت و کمالات معنوی و اخلاقی‌ای که خدای متعال و آیین الهی برای همه انسان‌ها _چه مرد و چه زن_ به طور یکسان در نظر گرفته است برسد، تربیت فرزندان بهتر خواهد شد؛ محیط خانواده گرمتر و باصفاتر خواهد شد؛ جامعه پیشرفت بیشتر خواهد کرد؛ و گره‌های زندگی آسان‌تر باز خواهد شد؛ یعنی زن و مرد خوشبخت خواهند شد. برای این باید تلاش کرد؛ هدف این است. هدف صف‌آرایی زن در مقابل مرد نیست. هدف، رقابت خصمانه زن و مرد نیست.»(1) 
پی‏نوشت: 
 
 1- شخصیت و حقوق زنان در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی قدر ولایت، چاپ سوم، 1388ش
 
نویسنده:ساره سلیمی؛ پژوهشگر

 منبع : برهان


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 75
     درج شده در 2071 روز و 12 ساعت و 16 دقیقه قبل
    
زنجان- يك فوق تخصص جراحي و پلاستيك مركز آموزشي درماني تخصصي و فوق تخصصي آيت الله موسوي زنجان، گفت: در زمان حاضر عمل هاي جراحي زيبايي زنان در جامعه بيش از گذشته افزايش يافته است.

دكتر' نجات حسيني' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: عمل هاي جراحي زيبايي بايد به طور آگاهانه و بر اساس استانداردها انجام شود كه عدم توجه به اين موضوع پيامدهايي مختلفي را براي فرد به همراه دارد.
وي، با اشاره به اينكه عمل جراحي زيبايي بيني در افراد به ويژه بانوان بر اساس معيارهايي انجام مي گيرد، يادآورشد: با شرح حال دقيق از وضعيت مراجعه كننده و احراز شرايط واقعي آن، عمل جراحي زيبايي بر شخص انجام مي گيرد.
اين فوق تخصص جراحي پلاستيك و زيبايي مركز آموزشي درماني تخصصي و فوق تخصصي آيت الله موسوي زنجان، اظهار داشت: برخي افراد زياده خواه و ايده آل گرا به متخصصان جراحي پلاستيك مراجعه مي كنند كه اين طيف از افراد حائز شرايط مورد نظر نيستند.
وي، با بيان اينكه مسايل فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي بر گسترش روز افزون جراحي هاي زيبايي در زنان تاثير گذر است، تصريح كرد: قشر متوسط و افراد تحصيلكرده بالاترين ميزان مراجعه كنندگان جراحي و عمل هاي زيبايي را تشكيل مي دهند.
حسيني، خاطر نشان كرد: اقشار مختلف مردم براي جراحي عمل هاي زيبايي، آگاهانه و بر اساس شناخت به فوق تخصص هاي متبحر اين رشته مراجعه كنند.
وي، با اشاره به اينكه فوق تخصص پلاستيك علاوه بر مسايل زيبايي بر ترميم و بازسازي سوختگي هاي ايجاد شده در افراد نيز اقداماتي را انجام مي دهد،افزود: مشكلات مادرزادي اندامهاي بدن و تصادفات نيز از ديگر بخش فعاليت اين متخصصان را تشكيل مي دهد.


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 89
     درج شده در 2071 روز و 12 ساعت و 17 دقیقه قبل
    
زنجان- رييس اداره زيباسازي شهرداري زنجان گفت: به زودي چراغ هاي طرح اسماء جلاله براي اولين بار در شهر زنجان و در مقابل امامزاده حضرت سيد ابراهيم (ع) ، مسجد جامع ، مسجد آقا مير بهاءالدين و مسجد احمديه نصب خواهد شد.

به گزارش ايرنا' عباس خان احمدلو'روز شنبه با بيان اين مطلب افزود: طي سه ماهه نخست سالجاري نيز نسبت به نورپردازي سبزه ميدان ، سي متري انصاريه ، بلوار غدير و بلوار زيباشهر با بيش از 130 چراغ با طرح هاي جديد اقدام شده است.
وي با اشاره به آغاز طرح نقاشي هاي ديواري در خيابان سعدي اظهار داشت: اين طرح به زودي در ساير خيابانهاي شهر زنجان نيز اجرايي خواهد شد.
رييس اداره زيباسازي شهرداري زنجان گفت: به زودي كليه وسايل بازي قديمي و مستعمل پارك ها تعويض و بيش از 10 ست ورزشي با 120 دستگاه وسيله در پارك هاي شهر زنجان نصب خواهد شد.
خان احمدلو، تصريح كرد: نصب برج 30 متري پرچم در ميدان آزادي ، راه اندازي آب نماهاي زير پل حضرت وليعصر (ع) ، نور پردازي و نصب چراغ در پارك ارغوان، ساخت و نصب 200 عدد سطل زباله و نور پردازي پارك نرگس كوي فرهنگ ، پارك بزرگ اسلام آباد و ميدان بسيج از مهمترين اقدامات اداره زيبا سازي شهرداري درآينده خواهد بود.


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 142
     درج شده در 2071 روز و 12 ساعت و 18 دقیقه قبل
    

خبرگزاري فارس: يكي از مرتبطين با جريان انحرافي در استان زنجان به دليل آنچه كه فعاليت‌هاي ستاد انتخاباتي در امتداد مهر در استان خوانده، درخواست 100 هزار هكتار زمين در طارم كرده است.

به گزارش خبرگزاري فارس از زنجان، هر روز ابعاد گسترده‌تري از فعاليت‌هاي جريان انحرافي در كشور و رانت‌هاي اقتصادي و سياسي آنها منتشر مي‌شود.
در يكي از اين موارد جهانبخش رحماني كه خود را مسئول ستاد امتداد مهر حمايت مردمي احمدي‌نژاد استان زنجان ناميده است در نامه‌اي خواستار اختصاص 100 هزار هكتار زمين براي اعضاي اين ستاد در استان شده است.
در اين نامه كه به تاريخ 25 دي سال 1388 به شماره 220 الف 100 نوشته شده آمده است:
جناب آقاي مهندس رحيم اسفنديار مشايي
مشاور محترم و رئيس دفتر جناب آقاي دكتر احمدي‌نژاد رئيس جمهور ايران اسلامي
با سلام و آرزوي توفيق الهي براي شما
احتراما به استحضار مي‌رساند با توجه به تلاش و زحمات شبانه‌روزي اعضاي ستاد امتداد مهر استان در دوره دهم رياست محترم جمهوري كه به منظور قدرداني و تشكر از گوشه‌اي از خدمات اين عزيزان استدعا دارم، دستور فرمائيد مسئولان محترم استان زنجان قطعه زميني به مساحت 100 هزار هكتار براي احداث باغ زيتون در غالب طرح‌ طوبا براي توسعه بخش كشاوري و اشتغالزايي، اداره منابع طبيعي شهرستان طارم زنجان در اختيار اين ستاد قرار دهند.
با سپاس و تشكر جهانبخش رحماني
مسئول ستاد امتداد مهر حمايت مردمي جناب دكتر احمدي نژاد استان زنجان

- اين نامه با سه نامه و به عنوان پيگير‌هاي اول تا سوم از سوي دفتر رئيس جمهور حوزه معاون هماهنگي، پيگيري‌هاي ويژه و خدمات مديريت و توسط جواد سليمي مديركل دفتر پيگير‌هاي ويژه مورد پيگيري قرار گرفته است.
در نامه پيگيري سوم كه خطاب به استاندار زنجان مرقوم شده آمده است، حتي استاندار زنجان به نوعي تهديد شده است كه در صورت عدم وصول پاسخ در موعد مقرر مراتب به استحضار رئيس محترم دفتر رئيس جمهور خواهد رسيد، تا هرچه سريع‌تر از سوي استاندار پاسخ داده شود.
اين در حاليست كه فعالان ستاد امتداد مهر در استان در نامه‌اي به استاندار زنجان به تاريخ 26/10/88 بر منتفي بودن مسئوليت ستادها تاكيد كرده و اقدامات نامبرده را محكوم كرده‌اند.

- نامه پيگيري سوم كه خطاب به استاندار زنجان مرقوم شده به اين شرح است:
جناب آقاي رئوفي نژاد
استاندار محترم زنجان
سلام عليكم
بازگشت به رونوشت نامه شماره 752/53/47 مورخ 1/6/1389 و پيرو نامه شماره 219977 مورخ 10/1/1388 در خصوص آقاي جهانبخش رحماني و با توجه به پيگيري‌هاي به عمل آمده طي نامه شماره 7285 مورخ 17/1/1389 و شماره 62792 مورخ 22/3/1389 و شماره 14333 مورخ 24/1/1389 ظرف مدت يك هفته نتيجه نهايي اقدامات به عمل آمده را اعلام نماييد.
بديهي است در صورت عدم وصول پاسخ در موعد مقرر مراتب به استحضار رئيس محترم دفتر رئيس جمهور خواهد رسيد.
جواد سليمي مدير كل دفتر پيگيري‌هاي ويژه

- همچنين اين درخواست از سوي اسفنديار رحيم مشايي نيز مورد پيگيري قرار گرفته و وي نيز خواستار مساعدت استاندار در زمينه واگذاري اين زمينه به جهانبخش رحماني شده است.
در نامه مشايي به استاندار زنجان آمده است:
جناب آقاي رئوفي‌نژاد
استاندار محترم زنجان
به پيوست تصوير نامه شماره 220/الف/100 مورخ 25/10/1388 آمده است آقاي جهانبخش رحماني در خصوص درخواست واگذاري يك قطعه زمين براي احداث باغ زيتون در قالب طرح طوبا، جهت دستور رسيدگي، مساعدت و اعلام نتيجه ارسال مي‌شود.
اسفنديار رحيم مشايي

- اين نامه پس از پيگير‌هاي مختلف و متعدد از سوي دفتر رياست جمهوري از سوي استانداري به جهاد كشاورزي براي واگذاري زمينه ارسال شده است كه رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان زنجان نيز در پاسخ به اين نامه اين چنين آورده است:

معاون محترم برنامه‌ريزي استاندار
موضوع: پاسخ به درخواست آقاي جهانبخش رحماني
سلام ‌عليكم
احترما در پاسخ به نامه شماره 160023 مورخ 18/7/89 مديركل محترم دفتر پيگيري‌هاي ويژه دفتر رياست محترم جمهور در ارتباط با درخواست آقاي جهانبخش رحماني مبني بر واگذاري يك قطعه زمين ملي به اعضاي ستاد امتداد مهر در قالب طرح طوبي در استان كه با دستور حضرتعالي در نامه فوق‌الذكر به سازمان واصل گرديده به استحضار مي‌رساند در مراجعه حضوري مشاراليه به سازمان جلسه‌اي با حضور ايشان و مدير حوزه رياست تشكيل و ضمن راهنمايي نامبرده مقرر شد، كروكي زمين مورد درخواست و اسناد لازم را در مدت معين شده ارائه تا اقدامات لازم صورت پذيرد متاسفانه تاكنون نامبرده مداركي به سازمان ارائه ننموده ليكن در صورت ارائه كروكي محل مورد نظر با اسناد خواسته شده نسبت به درخواست ايشان در صورت نداشتن معارض زمين مورد درخواست در اسرع وقت ممكن اقدام خواهد شد.

* تاكنون چنين درخواستي از جهاد كشاورزي نشده است
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان زنجان در مصاحبه مطبوعاتي خود به مناسبت هفته جهاد كشاورزي در پاسخ به خبرنگار فارس در زنجان با رد اينكه تاكنون چنين درخواستي از سازمان شده باشد، افزود: تاكنون چنين درخواستي نبوده و چنين درخواستي قابليت اجرايي هم ندارد.
محمدرضا نهاوندي‌پور مدعي شد: كل اراضي قابل كشت زيتون در طارم كمتر از 70 هزار هكتار است كه براي افزايش 10 هزار هكتاري آن برنامه‌ريزي شده است.
وي با اشاره به اجراي طرح افزايش باغات زيتون در طارم خاطرنشان كرد: برنامه‌اي كه براي افزايش باغات زيتون در طارم شامل افزايش 10 هزار هكتاري است كه اجراي 5 هزار هكتار آن در حال حاضر در حال پيگيري است.
در حالي رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان زنجان منكر چنين درخواستي از سازمان جهاد كشاورزي استان زنجان است كه خود به اين درخواست به صورت كتبي پاسخ گفته است.
وي در نامه خود به معاون برنامه‌ريزي خود اين چنين آورده است كه در صورت ارائه كروكي محل مورد نظر با اسناد خواسته شده نسبت به درخواست ايشان در صورت نداشتن معارض زمين مورد درخواست در اسراع وقت ممكن اقدام خواهد شد، در حالي كه در پاسخ به خبرنگار فارس كاملا منكر چنين در خواستي شده است.
اين درخواست‌ها در حاليست كه كل اراضي كشاورزي استان زنجان در حدود 880 هزار هكتار است.


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 77
     درج شده در 2071 روز و 12 ساعت و 19 دقیقه قبل
    

خبرگزاري فارس: معاون پرورشي و تربيت‌بدني آموزش و پرورش ناحيه يك زنجان از فعاليت 50 آموزشگاه ناحيه يك زنجان در زمينه اوقات فراغت دانش‌آموزان خبر داد.

به گزارش خبرگزاري فارس از زنجان، علي حامدي پيش از ظهر امروز در سومين جلسه ستاد اوقات فراغت دانش‌آموزان ناحيه يك زنجان اظهار داشت: اين آموزشگاه‌ها برنامه‌هاي اوقات فراغت دانش‌آموزان را در طول تابستان زير پوشش قرار مي‌دهد.
وي با بيان اينكه مدارس در نظر گرفته شده براي اوقات فراغت دانش‌آموزان به اوليا و دانش‌‌آموزان اطلاع‌رساني شده است، ادامه داد: اين پايگاه‌ها آماده ثبت‌نام از دانش‌آموزان را در مقاطع مختلف تحصيلي دارند.
وي كلاس‌هاي پيش‌بيني شده در پايگاه‌ها را قرآن، بهداشت، مهارت‌هاي زندگي، كلاس‌هاي تقويتي، اردو، ورزشي، علمي و فرهنگي عنوان كرد و ادامه داد: با توجه به برگزاري كلاسهاي فرهنگي در استان شاهد رويكرد مثبت در فعاليت‌هاي فرهنگي خواهيم بود.
كلاس‌هاي اوقات فراغت دانش‌آموزان از هفتم تير ماه شروع شده و تا آخر مرداد ماه سال جاري ادامه خواهد داشت.
گردهمايي يك‌روزه مديران مدارس متوسطه ناحيه يك زنجان با حضور مسئولان آموزش و پرورش برگزار شد.
اين گردهمايي به منظور بررسي وضعيت آموزشي مدارس متوسطه و هنرستان‌هاي كاردانش و فني و حرفه‌اي آموزش و پرورش ناحيه يك زنجان در هنرستان كشاورزي برگزار شد.
در اين گردهمايي دستاوردهاي سال همت مضاعف كار مضاعف بحث و بررسي شد و بر افزايش موفقيت‌هاي دانش‌آموزان و المپيادهاي علمي و مسابقات رباتيك دانش‌آموزان تاكيد شد.
در سال جاري در استان زنجان 500 پايگاه تابستاني دانش‌آموزي براي اوقات فراغت دانش‌آموزان فعاليت خواهند كرد.
تقويت روحيه خودياري، همياري و مسئوليت‌پذيري در دانش‌آموزان از ديگر برنامه‌هاي سال جاري اعلام شده است.
استمرار فعاليت‌هاي پرورشي در طول ايام تابستان، ارتقاي سطح دانش و بينش اعتقادي، علمي، اجتماعي و مهارت‌هاي فني و حرفه‌اي دانش‌آموزان از مهم‌ترين اهداف كلاس‌هاس تابستاني اعلام شده است.


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 75
     درج شده در 2071 روز و 12 ساعت و 19 دقیقه قبل
    

خبرگزاري فارس: معاون فرهنگي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان زنجان گفت: دشمن‌شناسي، دشمن‌گريزي و بصيرت و هوشياري مردم از اهداف برگزاري يادواره‌هاي شهداست.

رضا حسيني امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: در سال گذشته براي برگزاي 300 يادواره شهدا در استان برنامه‌ريزي شده بود كه با توجه به علاقه مردم، پايگاه‌هاي مقاومت بسيج و حركت‌هاي خودجوش در سطح استان 860 يادواره در استان برگزار شد.
وي با بيان اينكه در سال جاري نيز براي برگزاري يادواره شهدا از سوي بنياد برنامه‌ريزي مطلوبي صورت گرفته است، تصريح كرد: پيش‌بيني مي‌شود در سال جاري نيز بيش از 800 يادواره در مناطق مختلف استان برگزار شود.
معاون فرهنگي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان زنجان بيان كرد: بيشتر فعاليت‌هاي بنياد در راستاي جمع‌آوري اسناد دفاع مقدس بوده و در ايام مختلف نيز يادوارهاي مختلفي را برگزار مي‌كند.
وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري كه ياد وخاطره شهدا كمتر از شهادت نيست، افزود: برگزاري يادواره‌هاي شهدا يادآوري حماسه‌هاي شهيدان هشت سال دفاع مقدس است و در اين راستا برنامه‌ريزي‌هاي مطلوبي صورت گرفته است.
حسيني از تاثير معنوي برگزاري يادواره شهدا در جامعه خبرداد و افزود: برگزاري يادواره‌هاي مختلف كه به نيت شهدا از سوي مردم و به صورت خود جوش برگزار مي‌شود، تاثيرات مطلوبي در آشنايي مردم به ويژه جوانان با ياد و نام و راه وشهدا داشته و به ترويج فرهنگ ايثار و شهادت كمك مي‌كند.
وي برگزاري مسابقات مختلف را از برنامه‌هاي جانبي يادواره‌هاي شهدا عنوان كرد و افزود: با برگزاري مسابقات مختلف از جمله نقاشي جوانان و نوجوانان با فرهنگ دفاع مقدس بيشتر آشنا شده و صحنه‌هاي زيبايي از اين دوران را خلق مي‌كنند.
معاون فرهنگي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان زنجان خاطرنشان كرد: برگزاري تئاتر دفاع مقدس، برگزاري نمايشگاه‌هاي مختلف و بازسازي عمليات مختلف، برگزاري مسابقات مقاله نويسي از ديگر برنامه‌هاي بنياد است.
وي به اهداف برگزاري يادواره‌هاي شهدا اشاره كرد و ادامه داد: اكثر جمع حاضر در اينگونه جلسات، نسل جوان هستند و اين حضور مي‌تواند مشت محكمي بر دهان استكبار و مخالفان جمهوري اسلامي باشد.
حسيني خاطرنشان كرد: هدف ما تقدير از كساني است كه در زمان جنگ تحميلي از دين و ميهن خود دفاع كردند، چه آنان كه شهيد شدند و چه آنان كه از رزمندگان و جانبازان باقي مانده‌اند.
وي اضافه كرد: از ديگر اهداف اين يادواره‌ها تقويت فكري و معنوي نسل جوان و معرفي شهدا به عنوان الگوهاي مناسب براي آنها است و نسل جوان بايد وقايع و اتفاقات دوران دفاع مقدس را مطالعه كنند تا با اخلاص، تقوي و پاكي رزمندگان در آن دوران آشنا شوند.
معاون فرهنگي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان زنجان اظهار داشت: هدف ديگر از برگزاري يادواره شهدا، حفظ و تقويت روحيه حماسي در ميان نسلي است كه در جنگ حضور نداشته‌اند چراكه استكبار دست از ما بر نمي‌دارد.
وي تاكيد كرد: در حوزه جنگ نرم بايد نسل جديد تمام ترفندها و برنامه‌هاي دشمن را پيگيري و رصد كند تا بتواند براي مقابله با آنها برنامه‌ريزي كند.
حسيني تصريح كرد: پيشگيري و مبارزه با رواج غرب‌گرايي و مصرف مواد مخدر در ميان جوانان از ديگر اهداف برگزاري يادواره‌ها محسوب مي‌شود.
وي افزود: از ديگر اهداف برگزاري يادواره شهدا، زنده نگه داشتن ارزش‌هاي اصيل انقلاب اسلامي، دشمن‌شناسي، دشمن‌گريزي و بصيرت و هوشياري مردم است.
معاون فرهنگي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان زنجان اظهار داشت: اگر بخواهيم راه شهيد را ادامه دهيم بايد گوش به فرمان ولايت فقيه بوده و زندگي خود را به گونه‌اي با اسلام تطبيق دهيم كه بتوانيم در جنگ نرم با دشمن مقابله كنيم.
وي تاكيد كرد: بايد جوانان به مسائل داخلي و خارجي توجه داشته باشند تا بتوانيم پرچم اين انقلاب را به دست صاحب اصلي آن، امام زمان حضرت وليعصر (عج) بسپاريم.


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 65
     درج شده در 2071 روز و 12 ساعت و 19 دقیقه قبل
    

خبرگزاري فارس: معاون آموزشي دانشگاه امام حسين (ع) زنجان گفت: بايد توسعه، ترويج و سرعت نفوذ فرهنگ شهادت و ايثار در جامعه بيشتر شود.

علي مهديخاني امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري فارس در زنجان اظهار داشت: وجود شهيد از ناب‌ترين شاخصه‌هاي فرهنگ اسلامي و نتيجه و گل اسلام و مباني اعتقادي به شمار مي‌آيد.
وي با بيان اينكه تشيع پيكر شهدا يادآور صحنه‌هاي جانفشاني و توجه به ارزش‌هاي اسلام است، افزود: اين جريان فرهنگي، اعتقادي و معنوي موجب تقويت باروها و هنجارهاي اسلامي و اعتقادي مي‌شود.
معاون آموزشي دانشگاه امام حسين (ع) زنجان تصريح كرد: با توجه به فضاي فعال جامعه و جنگ نرم دشمنان عليه نظام جمهوري اسلامي بايد توسعه، ترويج و سرعت نفوذ فرهنگ شهادت و ايثار در جامعه بيشتر شده و با توجه به جايگاه دانشگاه در فرهنگ جوامع به عنوان عارضه حساس فرهنگي در اين مكان به اين امر توجه ويژه شود.
وي گفت: دانشگاه جرياني است كه اشرافيت، تسلط و تاثير عميقي بر فرهنگ جامعه دارد و ضروري است فرهنگ ايثار و شهادت و از خود گذشتگي نيز در دانشگاه ترويج يافته و دانشگاه به عنوان الگو به جامعه ارائه شود تا تاثيرگذارتر باشد.
مهديخاني بيان كرد: دشمن درصدد سست كردن ارزش‌هاي معنوي در بين دانشجويان و قشر جوان است كه تدفين شهدا در دانشگاه‌ها مي‌تواند براي مبارزه با حركات دشمنان به عنوان فعاليت تاثيرگذار محسوب شود.
وي در پاسخ به افرادي كه تدفين شهدا در دانشگاه‌ها را نقد مي‌كنند، افزود: تدفين شهيد تدفين جسم نيست بلكه نتيجه اين تدفين ارائه نماد ايثار و شهادت، از خود گذشتگي و تقويت باورهايي است كه انسان را به شهادت نزديك مي‌كند.
معاون آموزشي دانشگاه امام حسين (ع) زنجان خاطرنشان كرد: وجود مزار شهيدان در دانشگاه‌ها به عنوان نماد فرهنگي كه شهيد از آن برخواسته است محسوب مي‌شود و حركت مباركي است كه دشمن از اين جريان فرهنگي در فضاي دانشگاه آشفته بوده و تاثيرات آن را برعليه خويش مي‌بيند.
وي گفت: فرهنگ ايثار و شهادت با حضور شهدا در دانشگاه‌ها به طور صحيح به جوانان و به نسل‌هاي آينده جامعه منتقل مي‌شود و دشمن نمي‌تواند در اين زمينه كاري از پيش ببرد پس به مقابله با آن مي‌پردازد.


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 72
     درج شده در 2071 روز و 12 ساعت و 20 دقیقه قبل
    

خبرگزاري فارس: مسئول نمايندگي ولي‌فقيه در سازمان بسيج دانشگاه‌هاي استان زنجان با اشاره تدفين شهداي گمنام در دانشگاه‌ها گفت: حضور معنوي شهدا در دانشگاه‌ها تاثيرگذار است.

حجت‌الاسلام محرم تيموري امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: شهدا با عروج ملكوتي و تاثيرگذار در جامعه به تكامل و به اوج انسانيت رسيده و جامعه را با اين فرهنگ آشنا كرده‌اند.
وي با بيان اينكه ضروري است فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه نهادينه شود، افزود: تشييع پيكر شهدا در مناسبت‌هاي مختلف موجب آشنايي بيشتر مردم با آرمان‌هاي شهدا مي‌شود.
مسئول نمايندگي ولي‌فقيه در سازمان بسيج دانشگاه‌هاي استان زنجان بيان كرد: شهيدان همواره زنده هستند و راه آنان ادامه دارد، پس ضروري است از ظرفيت‌هاي دانشگاهي نيز در راستاي ترويج اين فرهنگ استفاده شود.
وي گفت: تشييع پيكر مطهر شهدا وجدان‌هاي نا آگاه را بيدار كرده و روح تازه‌اي در كالبد جان دميده و انسان را به سوي كمال رهنمون مي‌كند كه بايد با برنامه‌ريزي‌هاي مناسب اين فرهنگ در جامعه نهادينه شود.
تيموري تصريح كرد: حضور معنوي شهدا در دانشگاه‌ها و در جامعه تاثيرگذار بوده و بايد از حضور آنان در دانشگاه نيز در راستاي ترويج فرهنگ شهادت بهره جسته و دانشجويان را با اين فرهنگ ناب آشنا كرد.
وي با بيان اينكه جوانان زمينه‌هاي لازم را براي دريافت نورانيت و معنويت را دارند، افزود: جوان همواره به دنبال كمال است و بايد از اين فرصت براي تربيت جوان روشن ضمير استفاده كرد.
مسئول نمايندگي ولي‌فقيه در سازمان بسيج دانشگاه‌هاي استان زنجان خاطر نشان كرد: شهادت واژه پررنگ و معناداري در تاريخ تشيع است و همواره منشا تحولات عظيم روحي و كمال‌گرايي براي انسان بوده و قطعا تدفين شهدا در شهرهاي مختلف موجب تحول جامعه و سير در مسير درست مي‌شود.
وي يادآور شد: گراميداشت ياد و خاطره شهدا موجب تسلي روحي خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران مي‌شود.


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)



توجه : مدیریت وب سایت در صورت دریافت مجوز قانونی از سوی مراجع ذیصلاح نسبت تغییر در محتوای  ارسالی کاربران و یا مراحل قانونی اعلام شده اقدام خواهد نمود.
تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.
© 2004- Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.