مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
     
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  

حتما ببینید
امر به معروف و نهی از منکر
احادیث حضرت محمد
عکس و عکاسی مقالات
لینکستان وب سایت های مفید
لینکستان تبیان زنجان معرف وب سایت شما
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای مدظله
طبقه بندی موضوعی مطالب
فعال ترین اعضا این ماه
ارسال دعوتنامه


آیا مایلید دوستان خود را نیز دعوت به مشاهده محتوای بروز این وب سایت کنید ؟
آیا میدانید با ارسال هر دعوت نامه 5 امتیاز( به همراه 15 امتیاز رزرو) به مجموع امتیازات شما افزوده میشود ؟



 

دریافت رایگان مطالب
آیا میدانید میتوانید مقالات وب سایت را با استفاده از قدرت گوگل و بصورت روزانه در ایمیل خود دریافت و مطالعه کنید ؟؟
بیش از صد ها عنوان مطلب خواندنی را روزانه به همین راحتی و هر زمان که مایلید مطالعه کنید !
عضویت رایگان دریافت مقالات در ایمیل

برای مشاهده توضیحات بیشتر اشاره گر ماوس خود را روی هر عنوان نگه دارید . بخش مطالب روزانه اعضاء سرویس دیگری از خدمات وب سایت به اعضا میباشد که شما را قادر می سازد  مطالب و علاقه مندی های خود را در وب سایت درج نمایید .

این امکان زمینه حضور جدی شما را در دنیای مجازی اینترنت فراهم آورده و ضمن انتشار محتوای شما بنام خودتان ,  با کمک سرویس معرفی به موتور های جستجو , آنرا در  صدر جستجو ها و معرض دید هزاران کاربر روزانه  اینترنت و وب سایت قرار  دهد و کمک می کند  براحتی در جمع کاربران فعال خانواده ما قرار بگیرید .

توجه : نوشته  و مطالب این بخش دارای هویت شخصی از سوی کاربران ( ساختار وب لاگ) بوده و مسئولیت آن به عهده کاربر می باشد .
قوانین ارسال مطلب را ببینید تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.

 
نوشته شده توسط m_salehy با 290 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 32
     درج شده در 1260 روز و 4 ساعت و 33 دقیقه قبل
    

دستور خداوند به مجادله احسن با مردم يعني چگونه ؟

سوال :

پیامبر در راستای ابلاغ دعوت خود ، از آموزه های متعدد علمی و تاریخی سود جسته است و این هردو ، در حوزه کارکرد علم تجربی و فهم بشری بوده که در گذر زمان دچار تغییرات زیادی گشته و طبیعتا ، علم گوینده آنها را به چالش می کشد .

و وقتی که پیامبر از آنها در راستای مقاصد خود کمک گرفته و عنوان وحی الهی مضبوط در کتاب قرآن را به آنها داده است ، آیا علم خدا و یا خدایی بودن دعوت پیامبر را به چالش نمی کشد ؟

جواب :

انسان ، در میدان بیان افکار و اندیشه های خود و دعوت دیگران به فهم و تمکین نظرات او ، ناچار از برقراری ارتباط دوستانه و ایجاد اطمینان در مخاطب خود بوده ، بگونه ای که عقل و بدنبال آن ، منطق استدلالی آنها را به مبارزه علمی و جدال بکشد . و این همان مجادله به کمک بهترین و موثرترین ابزار می باشد .

        آنجا که خداوند می فرماید :

   ' ادع الى سبيل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتي هي احسن ان ربک هو اعلم بمن ضل عن سبيله و هو اعلم بالمهتدين .  سوره نحل – آيه 125

        ' با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به [شيوه‏اى] كه نيكوتر است مجادله نماى در حقيقت پروردگار تو به [حال] كسى كه از راه او منحرف شده داناتر و او به [حال] راه‏يافتگان [نيز] داناتر است .

و پیامبر نیز از این منظر که بشری بود همانند دیگر افراد انسانی ، و در جامعه ای زندگی می کرد که آموزه های معرفتی و یا شاخص های علمی خاص خود را داشت ، و در زمانی می زیست که یافته های علمی و منطق استدلالی آن دوره تاریخ بر آن مستولی بود ، از این قاعده مستثنی نبود ، و نشاندن خداوند در جایگاه او جهت صحت سنجی و ارزش دهی آموزه هایش ، به این معنا که می توانست بدون در نظر گرفتن فهم تاریخی آن دوران سخن گفته باشد ، و یا نشاندن عقلانیت مدرن و فهم منطقی عقلای امروزین در جایگاه معیار سنجش شیوه و گفتار آن مردمان و مخاطبان عصر نزول ، یک اشتباه مسلم غیر عقلانی بوده که بیشتر به سفسطه و تجاهل می ماند تا نگران عقلانی بودن تاریخ گذشته پیامبر .

اما آن مجادله احسن ، که به دستور خداوند ، مبنای بیان و دعوت پیامبر بود ، چه معیارهایی دارد ؟

 

1-      استفاده حداکثری از ابزارهای طرف مقابل ( گزاره های علمی و یا اندوخته های تاریخی طرف مقابل )

2-      پایبند بودن به ابزارهای زبانی و اصطلاحات و آرایه های ادبی و شیوه های تفهیم مطلب مخاطب مستقیم مورد مجادله .

3-      خارج نشدن از محدوده فهم طرف مقابل ( استفاده از ادله و یا مطالب موجود در منابع معرفتی و استدلالی طرف مقابل)

4-      یارگیری از افراد مورد تایید طرف مقابل ( تایید و یا بکارگیری نظریه های رایج دانشمندان و اطبا و منجمین و تاریخ دانان و متنفذین عصر نزول )

5-      جلوگیری از مواجه شدن با افرادی که مورد تایید و یا احترام توده مردمند و این مواجهه سودی در پیشبرد اهداف مجادله ندارد . ( دانشمندان بند 3)

6-      جلوگیری از ایجاد میدان های جدید و متعدد در مبارزه ( دانشمندان بند 3 را به رویارویی با خود تحریک نکنیم . )

7-      چیزهایی نگوئیم که توان و یا ابزار تجربی اثبات آن را نداریم . ( مانند ورود به مباحث علوم نجوم و فیزیک و پزشکی و ... که تجهیزات و آزمایشگاه های خود را می طلبد و نظریه های رایج ، برگرفته از اندوخته های موروثی گذشتگانی است که به تکرار و تواتر برای مردم ارزش علمی صحیح پیدا کرده اند و صاحبان و حاملان آنها را آگاهان به جهان درون و پیرامون خود می دانند و قابل مکرمت و تعظیم . )

با توجه به قواعد و معیارهای فوق ، این نکته روشن می شود که هر انسانی که بخواهد اندیشه خود را بیان و رواج دهد ، بایستی به زبان و شیوه ای سخن بگوید که نه تنها طرف مقابل را تحریک به مقابله نکند ، بلکه آموخته های قبلی او را که تاثیری در تکذیب و یا نگاه منفی به اندیشه او ندارند را یا به چالش نکشد و یا مسکوت گذارد و یا در مواقع لزوم ( با یکسری پالایشها ) به خدمت استدلال های خود در آورد .

و نه تنها پیامبر نیز چنین کرده ، چرا که بشر بوده و جز این مسیر ، راه عقلانی دیگری نداشته ، که خداوند نیز برای ابلاغ مقصود خود به بشری به نام پیامبر ، از تنزیل و انزال و فروکاستن به حد فهم او استفاده کرده است .

آنجا که خداوند می فرماید :

      ' إِنَّهُ لَتَنزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ ... عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِينَ   - شعرا – 192

       ' و راستى كه اين [قرآن] فروکاستن ( مقصود ) پروردگار جهانيان است .... بر قلب تو تا بتوانی خلق را انذار کنی .

 

محمد صالحی  25/ 8 / 92 


باز منتشر شده توسط m_salehy در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط m_salehy با 290 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 55
     درج شده در 1260 روز و 4 ساعت و 37 دقیقه قبل
    

دین ،  منظر امام موسی صدر

 

 

' اديان يكي بودند و هدفي مشترك را پي مي گرفتند ؛ جنگيدن در برابر خدايان زميني و طاغوت ها و ياري مستضعفان و رنجديدگان ؛ و اين دو نيز نمودهاي حقيقتي يگانه هستند؛ ... اديان يكي بودند و يكديگر را مورد تصديق قرار داده اند . خداوند به واسطه اين اديان مردم را از تاريكي ها به سوي نور بيرون كشيد و آنان را از اختلافات ويرانگر نجات داد و آنان را پيمودن راه صلح و مسالمت آموخت... اديان يكي بودند ؛ زيرا در خدمت هدفي واحد بودند : دعوت به سوي خدا و خدمت به انسان ! و اين دو نمونه هاي حقيقتي يگانه هستند... اديان يكي بودند ؛ زيرا نقطه آغاز همه آن ها ؛ يعني خدا ، يكي است و هدف آن ها ؛ يعني انسان ، يكي است و بستر تحولات آن ها ؛ يعني جهان هستي ، يكي است... و چون هدف را فراموش كرديم و از خدمت انسان دور شديم ، خدا نيز ما را به حال خود گذاشت و از ما دور شد ، و ما به راه ها و پاره هاي گوناگوني بدل گشتيم ، و در پي خدمت به منافع خاص خود بر آمديم ، و معبودهاي ديگر ، جز خدا را بر گزيديم ،  و انسان را به نابودي كشانديم . 1

........ اگر خداوند مي خواست همه را يكسان و برابر خلق مي كرد . اديان گرچه همگي يكي بودند، اما به مذاهب گوناگون تقسيم شدند .

مذهب راه يا منش خاصي است كه به افرادي معين اختصاص دارد ؛ مثلاً تشيع و تسنن نه دو دين كه دو مذهب از ديني واحد هستند، ........ با همين سياق مي توان در مورد همه اديان سخن گفت . آن ها يكي هستند ، خدايشان يكي است ، و سرچشمه شان نيز يكي است ، اما آميختگي با برخي تفسيرها ، برخي دخل و تصرف ها و برخي شيوه هاي خاص ، چهره اي از آن ها به نمايش گذاشته است، كه گويي ادياني متفاوت و به دور از هم هستند .

اصول همه اديان ، توحيد ، نبوت و معاد است ، اما زوايدي كه با آن ها آميخته است ، به اجتهادات و برداشت هاي مشخص افراد يا پيروان اين اديان مربوط است... 2

 

زيرنويسها :

1-     بخشي از سخنراني امام موسي صدر در تاریخ 19 فوریه 1975 مطابق با 30 بهمن 1353 در خطبه آغاز روزه در کلیسای کبوشین بیروت

2-      به نقل از مقاله پيامبري و پيامبران – امام موسی صدر

               تحقیق : محمد صالحی 13 / 6 /89     


باز منتشر شده توسط m_salehy در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط m_salehy با 290 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 43
     درج شده در 1260 روز و 4 ساعت و 38 دقیقه قبل
    

و خداوند مهربان و بخشنده است

امام علي (ع) از قول رسول الله (ص) مي فرمايند :

خداوند مهربان و بخشنده است ( و بدین دلیل ) هر مهربان و بخشنده ای را دوست می دارد .

إن الله (عز وجل) رحيم ، يحب كل رحيم . امالی طوسی ص 516 حدیث ١١٢٩ / ٣٦

 

محمد صالحی  15/ 6 / 92


باز منتشر شده توسط m_salehy در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط m_salehy با 290 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 42
     درج شده در 1260 روز و 4 ساعت و 39 دقیقه قبل
    

و خدا با بنده اش رفيق است

از امام باقر(ع) نقل است كه :

خداوند با بنده اش رفيق است و با مدارا با او برخورد مي كند و همين رفاقت و مدارا را براي بنده اش دوست دارد .

و بر اساس همين رفاقت و مدارا چيزهايي به بنده اش مي دهد كه با هيچ چيز ديگري نمي دهد .

 

عن عائشة رضي الله عنها قالت: قال النبي صلى الله عليه وسلم:

 

يا عائشة إن الله رفيق يحب الرفق و يعطي على الرفق ما لا يعطي على العنف وما لا يعطي على ما سواه .  صحیح مسلم. 2593

عنه، عن ابن محبوب، عن عمرو بن شمر، عن جابر، عن أبي جعفر (عليه السلام) قال:
إن الله عز وجل رفيق يحب الرفق ويعطي على الرفق مالا يعطي على العنف. کافی ج2 ص 119

 

محمد صالحی – 26/6/88  


باز منتشر شده توسط m_salehy در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط m_salehy با 290 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 38
     درج شده در 1260 روز و 4 ساعت و 39 دقیقه قبل
    

و خدا زشتي و زشت صفتي را دوست ندارد

امام صادق (ع ) مي فرمايند :

خداوند زیبایی ( و زیباصفتی ) و نیز تجمل و زیبانگری را دوست داشته و سختی و زشتی و تظاهر به سختی و ناداری را دوست ندارد .

إن الله عز وجل يحب الجمال و التجمل و يبغض البؤس و التباؤس - كافي، ج6، ص440، باب التجمّل

 

محمد صالحی  15/ 6 / 92


باز منتشر شده توسط m_salehy در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط m_salehy با 290 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 38
     درج شده در 1260 روز و 4 ساعت و 40 دقیقه قبل
    

و خدا زيباست

امام صادق از امام علي نقل كردند كه :

خداوند زيباست و زيبايي را دوست دارد .

و دوست دارد اثر اين نعمت زيبايي را در وجود بنده اش ببيند .

( پس بنده نبايد از نظر باطن و يا ظاهر خود را زشت نشان دهد .)

عن أبي عبد الله عليه السلام قال : قال أمير المؤمنين عليه السلام : إن الله جميل يحب الجمال و يحب أن يرى أثر النعمة على عبده. - كافي، ج6، ص438، باب التجمّل

محمد صالحی


باز منتشر شده توسط m_salehy در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط m_salehy با 290 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 24
     درج شده در 1260 روز و 4 ساعت و 40 دقیقه قبل
    

از نشانه هاي مسلماني - 3

تلاش و خدمت به مردم

امام صادق (ع )
مَن طَلَبَ الدُّنیا اِستِعْفافاً عَنِ النّاسِ وَ سَعْیاً عَلی اَهْلِهِ وَ تَعَطٌّفاً عَلی جارِهِ لَقَی اللهَ عَزَّوَجَلَّ یَوْمَ الْقِیامَـﺔِ وَ وَجْهُهُ مِثلُ القَمَرِ لَیْلَـﺔَ الْبَدْرِ .
هرکس دنیا را طلب کند به قصد این که آبروی خود را از مردم حفظ ، رفاه خانواده‌اش را تأمین و به همسایه‌اش کمک کند ، وقتی با خدا دیدار کند ، چهره‌اش همانند ماه شب بدر می‌درخشد .  وسائل الشیعه، ج۱۷، ص۲۱

15/1/94 - محمد صالحی


باز منتشر شده توسط m_salehy در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط m_salehy با 290 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 45
     درج شده در 1260 روز و 4 ساعت و 41 دقیقه قبل
    

از نشانه هاي مسلماني - 2

انفاق

  • يا ايها الذين امنوا انفقوا مما رزقناکم من قبل ان ياتي يوم لا بيع فيه و لا خلة و لا شفاعة و الکافرون هم الظالمون – بقره 254

اى کسانى که ايمان آورده‏ايد! از آنچه به شما روزى داده‏ايم ، انفاق کنيد ! پيش از آنکه روزى فرا رسد که در آن ، نه خريد و فروش است (تا بتوانيد سعادت و نجات از کيفر را براى خود خريدارى کنيد) ، و نه دوستى (و رفاقتهاى مادى سودى دارد)، و نه شفاعت؛ (زيرا شما شايسته شفاعت نخواهيد بود .) و کافران ، خود ستمگرند ؛ (هم به خودشان ستم مى‏کنند، هم به ديگران) .

  • قَالَ علی (ع ) :  يَا ابْنَ آدَمَ كُنْ وَصِيَّ نَفْسِكَ فِى مَالِكَ وَ اعْمَلْ فِيهِ مَا تُؤْثِرُ أَنْ يُعْمَلَ فِيهِ مِنْ بَعْدِكَ .
  • اى فرزند آدم ! خودت وصى مال خويش باش ( بجاي آنكه مالت را نگهداري و وصيت كني ديگران چنان كنند ) ، امروز به گونه اى عمل كن كه دوست دارى پس از مرگت عمل كنند . حکمت 254

افرادي كه به آنها انفاق تعلق ميگيرد :

يسئلونک ما ذا ينفقون قل ما انفقتم من خير فللوالدين و الاقربين و اليتامى و المساکين و ابن السبيل و ما تفعلوا من خير فان الله به عليم . بقره 215

از تو سؤال مى‏کنند چه چيز انفاق کنند؟ بگو : « هر خير و نيکى ( و سرمايه سودمند مادى و معنوى) که انفاق مى‏کنيد ، بايد براى پدر و مادر و نزديکان و يتيمان و مستمندان و درماندگان در راه باشد. » و هر کار خيرى که انجام دهيد ، خداوند از آن آگاه است.( لازم نيست تظاهر کنيد، او مى‏داند).

15/1/94 - محمد صالحی

 


باز منتشر شده توسط m_salehy در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط m_salehy با 290 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 19
     درج شده در 1260 روز و 4 ساعت و 41 دقیقه قبل
    

نشانه هاي مسلماني - 1

صداقت و امانت داري

 پیغمبر اکرم( ص ) مى فرماید :

لا تَنْظُرُوا إلى کَثْرةِ صلاتِهِمْ وَ صَوْمِهِمْ وَ کَثْرَةِ الْحَجِّ وَ الْمَعْرُوفِ وَ طَنْطَنِتِهِمْ بِاللیْلِ وَ لکِنْ أْنْظُروا إلى صِدْقِ الْحَدِیْثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ -  العيون 2/51 ، أمالي الصدوق ص182

به زیادى نماز و روزه و حج و نیکى به دیگران و شب زنده دارى مردم نگاه نکنید . بلکه به « راستگویى و صداقت » و « امانت داري » آنها نگاه کنید !

...........................

نماز و عبادات ديگر بري آماده كردن روح ، جهت دل كندن از دنيا و ماديات است .

اعمال نيكو ( صالح ) نتيجه و خروجي رفتار يك انسان اخلاق مدار است كه فطرت خدايي دارد .

 

15/1/94 - محمد صالحی


باز منتشر شده توسط m_salehy در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط m_salehy با 290 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 17
     درج شده در 1330 روز و 9 ساعت و 2 دقیقه قبل
    

وقایع پس از عاشورا – سال 61 هجری - 13محرم

13 محرم :

  • آراستن مجلسی در دربار ابن زیاد و به حضور طلبیدن کاروان اسرا توسط او
  • رفتار توهین آمیز و سخنان سبک ابن زیاد به حضرت زینب (س) ، مبنی بر ' خوار کردن خاندان حسین توسط خداوند ، بدلیل خروج بر خلیفه وقت '
  • پاسخ حضرت زینب (س) ، مبنی بر ' حرمت و عزتی که خداوند بخاطر پیامبرش ، به خاندان حسین (ع) داد و ذلت و خفتی که خاندان حکومت بخاطر جنایتی که انجام داد به آن دچار گشته است .'
  • توهین ابن زیاد به امام سجاد(ع) و دستور قتل ایشان ، بدلیل ناتوانی از مباحثه با او
  • دستور ابن زیاد ، مبنی بر گرداندن سر مقدس امام (ع ) در کوچه ها برای ایجاد وحشت در مردم
  • دستور انتقال سریع اسرا به شام ، توسط ابن زیاد، برای ملاقات با یزید ، جهت جلوگیری از افشاگریهای بیشتر کاروان

منابع :

1-      تاریخ طبری ج 7 ، ترجمه مرحوم ابوالقاسم پاینده

2-      تاریخ ابن اثیر، ج 2،

3-      احتجاج طبرسی، ج 2

4-      ابومخنف، مقتل الحسين مترجم سيد علي محمد موسوي جزايري، قم، انتشارات امام حسن، ج اول

5-      منتهي الآمال (شيخ عباس قمي)، ج1

6-      حماسه حسینی،( شهید مطهری )، ج1

7-      سخنان شورانگیز امام سجاد(ع) در دوران اسارت 

مطلب تکمیلی : روزشمار وقایع محرم سال 61 هجری قمری قبل از عاشورا

تحقيق : محمد صالحی – 17/ 9 / 90 – مصادف با دوازدهم محرم - شهادت امام سجاد(ع)  


باز منتشر شده توسط m_salehy در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


      [ 1 ] 2 3 4 5 6 7 8 9 10  مشاهده صفحه بعدی  مشاهده صفحه آخر

توجه : مدیریت وب سایت در صورت دریافت مجوز قانونی از سوی مراجع ذیصلاح نسبت تغییر در محتوای  ارسالی کاربران و یا مراحل قانونی اعلام شده اقدام خواهد نمود.
تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.
© 2004- Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.