مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
     
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  

حتما ببینید
احادیث حضرت محمد
لینکستان تبیان زنجان معرف وب سایت شما
لینکستان وب سایت های مفید
امر به معروف و نهی از منکر
عکس و عکاسی مقالات
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای مدظله
طبقه بندی موضوعی مطالب
فعال ترین اعضا این ماه
ارسال دعوتنامه


آیا مایلید دوستان خود را نیز دعوت به مشاهده محتوای بروز این وب سایت کنید ؟
آیا میدانید با ارسال هر دعوت نامه 5 امتیاز( به همراه 15 امتیاز رزرو) به مجموع امتیازات شما افزوده میشود ؟



 

دریافت رایگان مطالب
آیا میدانید میتوانید مقالات وب سایت را با استفاده از قدرت گوگل و بصورت روزانه در ایمیل خود دریافت و مطالعه کنید ؟؟
بیش از صد ها عنوان مطلب خواندنی را روزانه به همین راحتی و هر زمان که مایلید مطالعه کنید !
عضویت رایگان دریافت مقالات در ایمیل

برای مشاهده توضیحات بیشتر اشاره گر ماوس خود را روی هر عنوان نگه دارید . بخش مطالب روزانه اعضاء سرویس دیگری از خدمات وب سایت به اعضا میباشد که شما را قادر می سازد  مطالب و علاقه مندی های خود را در وب سایت درج نمایید .

این امکان زمینه حضور جدی شما را در دنیای مجازی اینترنت فراهم آورده و ضمن انتشار محتوای شما بنام خودتان ,  با کمک سرویس معرفی به موتور های جستجو , آنرا در  صدر جستجو ها و معرض دید هزاران کاربر روزانه  اینترنت و وب سایت قرار  دهد و کمک می کند  براحتی در جمع کاربران فعال خانواده ما قرار بگیرید .

توجه : نوشته  و مطالب این بخش دارای هویت شخصی از سوی کاربران ( ساختار وب لاگ) بوده و مسئولیت آن به عهده کاربر می باشد .
قوانین ارسال مطلب را ببینید تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.

 
نوشته شده توسط mahdinaseri با 119 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 167
     درج شده در 1874 روز و 22 ساعت و 33 دقیقه قبل
    

مرحوم آقاى ميرزا جواد آقاى ملكى (رضوان اللّه‌ عليه) در كتاب شريف مراقباتشان يك جمله‌اى به مناسبت ساعت ليلةالقدر دارند، كه من يادداشت كردم. البته اين مربوط به هميشه است، اما ايشان به اين مناسبت فرموده‌اند. «فاعلم يقينا انّك ان غفلت عن مثل هذه الكرامة و ضيّعتها باهمالك»،؛ اگر غفلت كنيم، اين فرصتها را تضييع كنيم، از دست بدهيم، بعد: «و رأيت يوم القيامة ما نال منها المجتهدون». وقتى روز قيامت ميشود و اعمال انسانها را حاضر ميكنند و صورت ملكوتى اعمال ما در آنجا حضور مى‌يابد، شما نگاه ميكنيد، مى‌بينيد همين عملى كه ميتوانستيد انجام بدهيد و نداديد، اين كلمه‌ى حرفى كه ميشد بزنيد كه در آن خير مردمى بود و نزديد، اين قدمى كه ميشد برداريد كه كسان مستحقى از آن منتفع ميشدند و برنداشتيد، اين كار كوچك، به وسيله‌ى كسانى انجام شده است؛ عده‌اى تلاش كردند، جد و جهد كردند و چه ثواب عظيمى خداى متعال آن روز به آنها ميدهد. ما در آن روز از آن ثواب محروميم. وقتى انسان مشاهده ميكند ديگرى كه اين عمل را انجام داد، اين كار خير را انجام داد، اين قدم را برداشت، اين عمل عبادى را انجام داد، به چه دستاورد عظيمى در آن روزى كه همه محتاجند، دست پيدا كرده است، ايشان ميفرمايند: «ابتليت بحسرة يوم الحسرة»؛ اينجاست كه انسان دچار حسرت ميشود؛ چه حسرتى! كه اى كاش اين كار را من انجام داده بودم، اين قدم را برميداشتم، اين حرف را زده بودم، اين كار را يا اين حرف را ترك ميكردم. بعد ايشان ميفرمايند كه حسرتِ «يوم الحسرة» مثل حسرتهاى معمولى نيست. انسان در دنيا هم گاهى اگر يك كارى را بكند، دستاوردى خواهد داشت؛ نميكند، بعد دچار حسرت و ندامت ميشود. اما اين كجا و آن كجا؟ ايشان ميفرمايند: «الّتى تصغر عندها نار الجحيم و العذاب الأليم»؛ اين حسرت آنقدر سخت است، آنقدر دردآور است كه در مقابل آن، آتش جهنم كوچك است. به تعبيرى، حسرت مثل سرب گداخته در درون انسان سرازير ميشود. «فتنادى فى ذلك اليوم مع الخاسرين النّادمين يا حسرتى على ما فرّطت فى جنب اللّه‌»، بعد «و لا ينفعك النّدم»؛ آن روز ديگر پشيمانى هم فايده‌اى ندارد.

امروز شما از نعمت زندگى برخورداريد، بسيارى‌تان از نعمت جوانى برخورداريد، بحمداللّه‌ همه‌تان يا اغلبتان از نشاط و توانائى جسمى و فكرى برخورداريد، ميتوانيد كار كنيد، ميتوانيد از اين ساعات خوش بهره ببريد؛ از اين شبها، اين دعاها، اين مناجاتها، اين شب‌زنده‌دارى‌ها، اين نوافل. گاهى يك كار كوچك آنچنان اجر عظيمى دارد كه انسان در اين نشئه و در لابه‌لاى چهارچوبهاى مادى كه قرار دارد، باورش نمى‌آيد - «و هم لا يؤمنون» - اما هست.


باز منتشر شده توسط mahdinaseri در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط rohisamadi با 120827 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 164
     درج شده در 1875 روز و 17 ساعت و 53 دقیقه قبل
    

برگزاری مراسم ویژه وداع با ماه مبارک رمضان در مناطق مختلف استان یزد

مراسم ویژه وداع با ماه مبارک رمضان همراه با آیین سنتی، در مناطق مختلف استان یزد از آغاز هفته جاری آغاز شده و هم‌اکنون نیز در حال برگزاری است.

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، آیین سنتی و ویژه وداع با ماه مبارک رمضان در مناطق مختلف استان یزد از ابتدای هفته جاری آغاز شده و در هر منطقه متناسب با آیین، سنن و رسوم منطقه برگزار می‌شود.

این مراسم در شهرهای بافق، ندوشن، هرات، مهریز و بسیاری دیگر از مناطق استان یزد برگزار می‌شود.

در شهر تاریخی ندوشن این مراسم همراه با چاووشی‌خوانی، مداحی جمعی و پخش شکلات و شیرینی به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر همراه است.

در این شهر، مردم به صورت گروهی در مقابل مسجد جامع جمع می‌شوند و قبل از غروب آفتاب به ذکرخوانی و چاووشی‌خوانی جمعی می‌پردازند.

در این جمع پیرمردان قدیمی و چاووشی‌خوانان در ابتدای صف قرار می‌گیرند و هدایت چاووشی‌خوانی را در دست می‌گیرند.

اشعار و چاووشی‌ها، محتوی مضامینی همچون برکت ماه مهمانی خدا، افسوس از پایان بهترین ماه سال، انتظار برای رسیدن ماه رمضان آینده و دعا برای حیات و به جا آوردن این مراسم در رمضان سال آینده، خوشامدگویی به عید سعید فطر و ماه شوال و .... است.

نظیر این مراسم با برنامه‌های متفاوت و متنوع در شهرهای مختلف استان یزد برگزار می‌شود.

در بسیاری از شهرها نیز مراسم ویژه‌ای برای رؤیت هلال ماه شوال وجود دارد و در مناطقی نظیر بافق معتقدند که هر فرد روزه‌دار خود باید هلال ماه را رؤیت کند.

رؤیت هلال ماه در این شهرستان نیز با آیین ویژه‌ای همراه است که این مراسم امشب و فردا شب در بافق و برخی دیگر از شهرهای استان یزد برگزار می‌شود.


باز منتشر شده توسط rohisamadi در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط mohammad_hg1365 با 930 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 123
     درج شده در 1876 روز و 17 ساعت و 15 دقیقه قبل
    

ماه مبارك رمضان در نگاه امام رضا (ع) به ميدان مسابقه اي براي پيروي از خدا و گام برداشتن به سوي بهشت براي بندگان خدا تشبيه شده است مسابقه اي كه تا آخر ماه مبارك رمضان ادامه دارد.

توصيه‌هاي امام رضا عليه‌السلام براي روزهاي پاياني ماه مبارك رمضان


در روايات اسلامي رمضان ماهي كه ابتدايش رحمت و ميانه اش مغفرت و پايانش آزادي از آتش جهنم است معرفي شده و تصريح گرديده است كه درهاي آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مي‌شوند و تا آخرين شب بسته نمي‌شوند؛ ماهي كه خداوند در آن حسنات را مي‌افزايد و گناهان را پاك مي‌كند. (۱)
يكي از بافضيلت‌ترين ايام و ليالي، دهه آخر ماه مبارك رمضان است. طبق روايات رسيده از اهل بيت (ع) پيامبر اكرم (ص) اين دهه را به اعتكاف گذرانده و به عبادت و شب زنده داري مشغول بودند. امام رضا (ع) هم مي‌فرمايد: كانَ أَبى عليه ‏السلام يَزيدُ فى الْعَشْرِ الأَواخِرِ مِنْ شَهْرِ رَمَضانَ فى كُّلِ لَيْلَةٍ عِشْرينَ رَكْعَةً؛ پدرم در دهه آخر ماه رمضان در هر شب بيست ركعت به نمازهاى مستحبّى شبهاى ماه رمضان مى‏افزود.
همچنين امام رضا عليه السلام مي‌فرمايد: كانَ أميرُ المؤمنينَ عليه السلام لايَنامُ ثلاثَ ليالٍ: لَيلةَ ثلاثٍ وعِشرِينَ مِن شَهرِ رَمَضانَ، ولَيلةَ الفِطرِ، ولَيلةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ، وفيها تُقسَمُ الأرزاقُ والآجالُ وما يَكونُ في السَّنَةِ؛ امير المؤمنين عليه السلام سه شب را نمى‏خوابيد: شب بيست و سوم ماه رمضان، شب عيد فطر و شب نيمه ماه شعبان؛ در اين شبها، روزيها تقسيم و مدّت عمر و هر آنچه در آن سال رخ خواهد داد، تعيين مى‏شود. (۲)
يكي از اعمال مهمي كه در طول ماه مبارك رمضان مورد تأكيد قرار گرفته، افطارى دادن به روزه داران است. در اين زمينه روايتي در عيون اخبار الرضا (ع) نقل شده كه اهميت اين موضوع را مي‌رساند. طبق اين روايت پيامبر اكرم (ع) در خطبه معروف شعبانيه مى ‏فرمايد: «مردم بيدار باشيد! كسى كه از شما به روزه‏ دار مؤمن در اين ماه افطارى دهد، پاداش آزاد نمودن يك برده و بخشش گناهان گذشته را همراه دارد. عرض شد: اى رسول خدا! ما توان افطارى دادن نداريم. حضرت فرمود: بترسيد از آتش! ولو با دادن نصف دانه خرما و از آتش بپرهيزيد! گر چه با دادن شربت آب باشد.» (۳)
امام رضا (ع) در روز عيد فطر از محلي عبور مي‌كردند كه عده اي مشغول خنده و سرگرمي بودند. امام (ع) در بياني زيبا رمضان را به ميدان مسابقه اي براي بندگان خدا تشبيه كرده به اصحاب خود فرمود: همانا خداوند صاحب عزت و جلال، ماه رمضان را ميدان مسابقه اي براي بندگانش آفريد تا در اين ماه با پيروي از خداوند به سوي بهشت پيشي گيرند. پس گروهي پيشي گرفتند و به پيروزي دست يافتند و كساني ديگر باز ماندند و محروم گشتند. شگفتا (و شگفتا) از كسي كه سرگرم خنده و بازي است (آن هم) در روزي كه نيكوكاران ثواب و اجر مي‌برند و كوتاهي كنندگان محروم مي‌شوند. به خدا قسمت اگر پرده و حجاب‌ها كنار رود، هر آينه نيكوكار به كردار نيك خود و گناهكار به گناهش مشغول مي‌شود. (۴)
امام رضا عليه ‏السلام همچنين عيد فطر را روز تضرع و دعا به درگاه خداوند دانسته مي‌فرمايد: إنَّما جُعِلَ يَومُ الفِطرِ العِيدَ لِيَكونَ لِلمُسلِمينَ مُجتَمَعا يَجتَمِعُونَ فيهِ و يَبرُزونَ لِلّهِ فَيُمَجِّدُونَهُ عَلى ما مَنَّ عَلَيهِم؛ بدان جهت روز عيد فطر عيد قرار داده شده است تا در آن روز مسلمانان جمع شوند و به خاطر خداي بزرگ به صحنه آيند و خدا را در برابر نعمتهايش به شكوه و بزرگي ياد كنند تا هم روز عيد باشد و هم روز اجتماع، هم روز بالندگي باشد و هم روز زكات دادن، هم روز رغبت و توجه به نعمتهاي الهي بادشد، هم روز تضرع و دعا به درگاه خدا. (۵)
امام رضا (ع) همچنين فرا رسيدن عيد فطر پس از يك ماه بندگي را هديه اي به خداوند برشمرده مي‌فرمايد: در روز قيامت، چهار روز را به پيشگاه خداوند هديه مي‌برند، گويي كه عروس را به خانه بخت مي‌برند، پرسيدند: اين چهار روز چه روزهايي است؟ حضرت رضا (ع) فرمود: روز عيد قربان و عيد فطر و روز جمعه و عيد غدير. (۶)
و در مورد علت تكبيرهاى زياد در روز عيد فطر مى‏فرمايد: تكبير، تعظيم و بزرگداشت‏ خداوند متعال است و نوعى تشكر از هدايت‏ها و نعمت‏هاى پروردگار جهانيان مى‏باشد. (۷)

************************
پی نوشت ها:
۱_(بحارالانوار، ج ۶۹، ص ۰۴۳، ح ۵)
۲_(بحارالانوار: ۹۷ / ۸۸ ۱۵)
۳_(عيون اخبار الرضا عليه‏السلام، ج ۱، ص ۲۳۰.)
۴_(الكافي، ج ۴، ص ۱۸۱)
۵_(من لا يحضره الفقيه، ج ۱، ۵۲۲)
۶_(اقبال الاعمال، ۴۶۴)
۷_(عيون اخبار الرضا عليه السلام، ج‏۱، ص‏۱۲۲.)

 


باز منتشر شده توسط mohammad_hg1365 در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط mohammad_hg1365 با 930 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 340
     درج شده در 1879 روز و 16 ساعت و 50 دقیقه قبل
    

 

مردم قزوین در ایام مختلف سال دارای آداب و رسوم مختلفی هستند که یکی از آداب مشترک ماه های قمری در قزوین حضور بانوان در روز اول ماه قمری در مقبره چهار انبیاء است.
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir آداب و رسوم ماه مبارک رمضان یکی از مباحث مهم فرهنگ مردم است که به واسطه قدمت خود، از قداست ویژه ای برخوردار است ولی متأسفانه در زندگی شهری و ماشینی، بسیاری از این سنت‌های زیبا به بوته فراموشی سپرده شده اند و بسیاری دیگر نیز کم رنگ تر شده اند و از آنجا که این رسوم زمینه ساز همبستگی در جامعه است در میان مردم مسلمان استان قزوین اهمیت فراوانی دارد. 
 
استان قزوین در ایام پرفیض و معنوی رمضان حال و هوای دیگری دارد و مردم روزه دار این منطقه در ماه نزول قرآن با سنن و رسوم خاصی در ضیافت الهی شرکت می کنند و نکته مهم این جاست که آداب و رسوم مردم قزوین که ریشه در فرهنگ غنی و اصیل اسلامی دارد به دلایل گوناگون در گذر زمان نه تنها دچار خللی نشده بلکه روز به روز بر عظمت و گسترش آن افزوده شده است. 
 
مردم قزوین در ایام مختلف سال دارای آداب و رسوم مختلفی هستند که یکی از آداب مشترک ماه های قمری در قزوین حضور بانوان در روز اول ماه قمری در مقبره چهار انبیاء است. 
 
این رسوم از قرن ها پیش در پیچ وخم تاریخ راه به عصر حاضر رسانده و با برخورداری از غنای بالا و معنویت خاص، نه تنها مردمان شهر دارالمومنین قزوین بلکه همگان را در سراسر گیتی با شور و شوق به خود فرا می خواند. 
 
برخی از این رسوم در ایام ماه مبارک رمضان و در این ضیافت الهی در گوشه و کنار این استان همچنان به چشم می خورد و گذشت ایام نتوانسته ریشه آنها را بخشکاند. 
 
مردم مومن استان قزوین نیز ماه مبارک رمضان را فرصتی مغتنم برای عبادت، خودسازی و تهذیب روح و جان دانسته و این عبادت را با آداب ویژه برگزار می کنند. 
 
خانه تکانی: 
 
قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان، این خطه از میهن اسلامی، به زدودن آلودگی از چهره خانه و محله خویش می‌پردازند، درواقع با نظافت و خانه تکانی به پیشواز بهار قرآن می‌روند تا بتوانند با فراغت و آسودگی خیال به انجام تکالیف دینی خویش بپردازند. 
 
پاکیزگی تنها به محیط خانه محدود نگشته و پیر و جوان با در نظافت اماکن عمومی‌ محله خود مشارکت می‌کنند و مساجد و حرم امام زاده ها و تکایا را جهت برگزاری مراسم گوناگون ماه رمضان آماده می‌سازند. 
 
غبارروبی مساجد و حرم امامزاده ها توسط اهالی محل، بویژه مردان سالمند و جوانان در آستانه ماه مبارک رمضان یکی از سنت های بومی به شمار می آید. 
 
تهیه مایحتاج رمضان: 
 
در گذشته و امروز، تهیه مایحتاج ماه مبارک رمضان با جدیت تمام انجام می‌گیرد، زیرا مردم بیشتر از هر کاری به عبادت می‌پردازند و لازم است که مردم مایحتاج خود را قبل از ماه مبارک تهیه کنند تا بتوانند با آسودگی در مجالس ویژه این ماه شرکت کنند. 
 
تشخیص وقت سحر: 
 
یکی از آداب و رسوم استحبابی قزوینی‌ها، 'رویت هلال ماه' در آخرین غروب ماه شعبان و همزمان با شب اول ماه رمضان است که دیدن هلال نازکی از ماه، ورود به ماه رمضان و ضیافت خدا را نوید می‌دهد. 
 
از قدیم الایام، برای بیدار شدن در سحرهای ماه مبارک رمضان و تشخیص وقت دقیق سحر و انجام اعمال مخصوص از وسایل و روش‌های گوناگونی استفاده می‌کردند. 
 
بعضی از این روش‌ها امروزه نیز متداول و برخی منسوخ شده اند و از جمله شناختن ستارگان و محل و جای آنها در آسمان، بانگ خروس، روشن کردن چراغ‌هایی در نقاط مرتفع شهر و گلدسته مساجد، صدای طبل و ظروف فلزی، صدای مناجات از گلدسته‌های مساجد، جار کشیدن در کوچه‌ها، کوبیدن دیوار همسایه و غیره از روش‌های پیشین بوده و امروزه مردم به وسیله زنگ تلفن و ساعت شماطه دار و رادیو و تلویزیون متوجه زمان دقیق سحر می‌شوند. 
 
کلوخ اندازان: 
 
در گذشته ، یک روز قبل از ماه رمضان، مراسم کلوخ اندازان در چند شهر ایران انجام می گرفت، که در قزوین به « گل خندانی» معروف بود. 
 
در این روز مردم هر شهر یا روستا به گردشگاه های اطراف شهر یا روستای خویش می‌رفتند و انواع خوراک‌ها وغذاها به همراه خود می‌بردند و ضمن دور هم نشستن به تعریف قصه، سرگذشت، تفریح و انجام بازی می‌پرداختند و این روز را با خرمی ‌و شادی به پایان می‌رساندند. 
در این مناسک به نوعی افراد روح و جسم خود را آماده می‌کردند، زیرا علاوه بر تفریح و شادمانی که باعث تقویت روحیه افراد می‌شد، غذاهایی هم که در این روز تناول می‌شد، از انرژی برخوردار بود. 
 
شب نشینی: 
 
یکی از مراسمی ‌که در گذشته رونق بیشتری داشت و امروزه کم و بیش اجرا می‌شود، دیدار از دوستان و آشنایان بعد از افطار است. 
 
در این مجالس افراد فامیل و یا دوستان دور هم جمع می‌شوند و ضمن تناول شب چره (تنقلات، میوه) با خواندن ابیاتی از دیوان سعدی یا حافظ و یا داستان گویی به شب نشینی می‌پردازند. 
 
از جمله در روستای لهران طالقان صاحبخانه با تنقلات یا شب چروز از مهمانان پذیرایی می‌کند و با بازی شبیه گل یا پوچ آنها را سرگرم می‌کند. 
 
استقبال گسترده مردم به ویژه جوانان از برپایی نماز جماعت درمساجد، تکایا و امامزاده ها و برپایی جلسات تفسیر و قرائت قرآن و شرح رساله های عملیه از دیگر رسومی است که در ماه مبارک رمضان دیده می شود و بانوان به طور معمول در منازل یکی از همسایگان خود جمع می شوند و برنامه قرائت قرآن را برپا می کنند. 
 
سه وعده اذان در پشت بام ها در ماه رمضان: 
 
سردادن سه وعده اذان در پشت بام های منازل، بیدار کردن همسایه ها برای خوردن سحری، خواندن مناجات با صدای بلند و حتی کوفتن بر طبل برای بیدارباش سحر از جمله سنت های قزوین و روستاهای تابعه است. 
 
مردم قزوین در لیالی قدر نیز با برپایی آئین های ویژه از قبیل شرکت در محفل های معنوی نیایش و دعاهای فرج، جوشن صغیر و کبیر، ابوحمزه ثمالی، جامعه کبیره، اقامه نمازهای یکصد تا هزار رکعتی، حضور در مساجد و تکیه ها و سرگرفتن قرآن در شب های قدر به راز و نیاز می پردازند. 
 
خواندن سوره های عنکبوت، روم، دخان و بویژه سوره قدر از باورهای دینی مردم این استان است که در این شب ها انجام می شود. 
 
جشن ۲۷ رمضان هنوز در قزوین برگزار می شود: 
 
یکی از سنت‌هایی که هنوز نیز در گوشه و کنار شهر قزوین مشاهده می شود برپایی 
دراین شب پیرمردان و جوانان با برپایی محفل سرور تا هنگام سحر به خوردن تنقلات و شیرینی و شربت مشغول می شوند و همچنین خوردن کله پاچه همراه با سیر پخته در سحر و نوشیدن چای زیاد پایان بخش این جشن است. 
 
هدیه از بزرگ‌تر‌ها: 
 
در استان قزوین روزه‌دارانی که تازه به سن بلوغ رسیده‌اند و اولین رمضان دوران تکلیف خود را می‌گذرانند در نخستین روز‌ماه مبارک تا زمانی که از سوی بزرگ‌ترها هدیه‌ای نگیرند، افطار نمی‌کنند. 
 
بردن افطاری برای تازه عروس: 
 
 
یکی دیگر از آداب و رسوم رایج در استان بردن افطاری برای نوعروس عقد کرده است که در یکی از روزهای ماه رمضان، خانواده داماد از خانواده عروس می خواهد که برای افطار چیزی آماده نکند و آنان با مهیا کردن طبقی از غذا، شیرینی، زولبیا و یک هدیه مخصوص به منزل عروس می روند. 
رفت و آمدهای خانوادگی و شب نشینی در شهرها و روستاهای این استان درماه رمضان رونق بیشتری پیدا می کند. 
 
کمک به نیازمندان: 
 
توزیع جیره خشک از قبیل برنج، روغن، گوشت و آرد بین افراد و خانواده های نیازمند درماه مبارک رمضان به خصوص شب های قدر، از دیگر آدابی است که از سالیان دور بین قزوینی های اصیل رایج بوده است. 
 
غذاهای بانوان قزوینی برای افطار و سحر: 
 
حلیم، شله زرد، آش دوغ، آش رشته، شیربرنج، قورمه سبزی، فرنی، رنگینک، شامی و قیمه نثار از جمله غذاهایی است که بانوان این استان برای افطار و سحری خانواده طبخ می‌کنند و نان چایی، قاق، شیرمال، دیماج نیز از دیگر خوراکی‌هایی است که در این ماه مبارک در قزوین صرف می‌شود. 
 
دادن ولیمه و افطاری با نیت خیر برای مستمندان و بستگان و اقوام علاوه بر عمل به آموزه‌های دینی سفارش شده، کدورت و اختلاف‌ها را برطرف و محبت را بیشتر کرده، چون مردم معتقدند لطف خدا بیشتر شامل حال کسانی می‌شود که دل مومن روزه‌دار را شاد می‌کنند. 
 
رسم کیسه‌دوزی: 
 
کیسه دوزی در چهارشنبه‌ی آخر ماه مبارک رمضان انجام می‌شده و این گونه که عده‌ای از زنان به مسجد سنجیده می‌رفتند و چند ساعتی مشغول کیسه‌دوزی می‌شدند بعد کیسه‌ها را با خود می‌بردند و تا چهارشنبه‌ی سال بعد نگه می‌داشتند، آنان بر این عقیده بودند که این کیسه‌ها چون در ماه رمضان و در مسجد دوخته شده باعث افزایش رونق و روزی‌شان می‌شود اما امروزه این رسم از میان رفته است. 
 
عید فطر: 
 
 
این رسم هم در گذشته دایر بوده و هم امروز، در این روز قبل از طلوع خورشید مردم با ماه رمضان وداع کرده و بر سجاده‌ی نیاز سجده برخاک عشق می‌زنند و با جماعتی که یک ماه مهمان سفره‌ی الهی بودند به شکرگزاری خدا مشغول می‌شوند و بعد به خانه‌ی بزرگ فامیل می‌روند و صبحانه‌ای کامل میل می‌کنند و بعد به دیدار بقیه اقوام رفته و آن روز را با خوبی و خوشی به پایان می‌رسانند. 
 
آنچه می‌توان در مجموع از آداب و رسوم این شهر تاریخی نتیجه گرفت و از آن به عنوان کارکردهای اجتماعی ماه رمضان نام برد، نظم بخشی به رفتار افراد، تقویت روحیه همکاری و ایجاد زمینه‌های وحدت بخش و رفع کدورت از میان افراد از طریق مراسم آشتی کنان که توسط ریش سفیدان انجام می‌گیرد و به تحکیم اتحاد جمعی مدد می‌رساند. 

باز منتشر شده توسط mohammad_hg1365 در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط mohammad_hg1365 با 930 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 158
     درج شده در 1879 روز و 16 ساعت و 59 دقیقه قبل
    

متن فتاوای مقام معظم رهبری درباره رؤیت هلال ماه و راه های ثابت شدن اول ماه به شرح ذیل است: 

رویت هلال با چشم مسلح
185. دیدن هلال با چشم مسلح کافى است.

اتحاد افق
186. مقصود از اتحاد افق شهرهایى است که از جهت احتمال رؤیت هلال و عدم احتمال آن یکسان باشند و اتحاد افق در رؤیت هلال شرط است.

رؤیت هلال
س 834: همانطور که مى‌دانید، وضعیت هلال در آخر یا اول ماه به یکى از حالت‌هاى زیر است:
1. غروب هلال قبل از غروب خورشید باشد.
2. غروب هلال مقارن با غروب خورشید باشد.
3. غروب هلال بعد از غروب خورشید باشد.
لطفاً بیان فرمایید کدام یک از حالات سه گانه فوق را مى‌توان براى تعیین اول ماه به حساب آورد؟
ج: در هر سه فرض، رؤیت هلال براى اثبات حلول ماه قمرى جدید از شبى که پس از رؤیت است کفایت مى‌کند.

س 835: آیا رؤیت تصویر هلال ماه با استفاده از دوربین CCD و انعکاس نور و بازخوانى اطلاعات ضبط شده توسط رایانه، براى اثبات اول ماه کفایت مى‏‌کند؟

ج: رؤیت با وسیله، فرقى با رؤیت به طریق عادى ندارد و معتبر است. ملاک آن است که عنوان رؤیت محفوظ باشد. پس رؤیت با چشم و با عینک و با تلسکوپ محکوم به حکم واحدند. اما در مورد انعکاس به رایانه که درآن صدق عنوان رؤیت معلوم نیست محل اشکال است.

س 836: اگر هلال ماه شوال در یک شهر دیده نشود، ولى تلویزیون و رادیو از حلول آن خبر دهند، آیا کافى است یا تحقیق بیشترى واجب است؟

ج: اگر مفید اطمینان به ثبوت هلال گردد یا صدور حکم به هلال از طرف ولى فقیه باشد، کافى است و نیازى به تحقیق نیست.

س 837: اگر تعیین اول ماه رمضان و عید سعید فطر به علت عدم امکان رؤیت هلال اول ماه به سبب وجود ابر در آسمان یا اسباب دیگر، ممکن نباشد و سى روز ماه شعبان یا ماه رمضان کامل نشده باشد، آیا براى ما که در ژاپن زندگى مى‏کنیم، جایز است که به افق ایران عمل کرده و یا به تقویم اعتماد کنیم؟ وظیفه ما چیست؟

ج: اگر اول ماه از طریق رؤیت هلال حتى در افق شهرهاى مجاورى که اتحاد افق دارند، و یا از طریق شهادت دو فرد عادل و یا از طریق حکم حاکم ثابت نشود، باید احتیاط کرد تا اول ماه ثابت شود.

س 838: آیا اتحاد افق در رؤیت هلال شرط است یا خیر؟

ج: بلى شرط است.

س 839: مقصود از اتحاد افق چیست؟

ج: منظور از آن، شهرهایى است که از جهت احتمال رؤیت و عدم احتمال رؤیت هلال یکسان باشند.

س 840: اگر روز بیست و نهم ماه در تهران و خراسان عید باشد، آیا براى افرادى هم که در شهرى مانند بوشهر مقیم هستند، جایز است افطار کنند؟ با توجه به اینکه افق تهران و خراسان با افق بوشهر یکى نیست.

ج: به‌طور کلّى اگر اختلاف بین افق دو شهر به مقدارى باشد که با فرض رؤیت هلال در یکى، هلال در دیگرى قابل رؤیت نباشد، رؤیت آن در شهرهاى غربى براى مردم شهرهاى شرقى که احتمال رؤیت در آن به‌طور قطع و یقین منتفى باشد، کفایت نمى‌کند.

س 841: اگر بین علماى یک شهر راجع به ثبوت هلال یا عدم آن اختلاف رخ دهد و عدالت آنها هم نزد مکلّف ثابت بوده و به دقت همه آنها در استدلال خود مطمئن باشد، وظیفه واجب مکلّف چیست؟

ج: اگر اختلاف دو بیّنه به‌صورت نفى و اثبات باشد، یعنى یکى مدعى ثبوت هلال و دیگرى مدعى عدم ثبوت آن باشد، این اختلاف موجب تعارض دو بینه و تساقط هر دو است، و وظیفه مکلّف این است که هر دو نظر را کنار گذاشته و درباره افطار کردن یا روزه گرفتن به آنچه که مقتضاى اصل است، عمل نماید. ولى اگر بین ثبوت هلال و عدم علم به ثبوت آن اختلاف داشته باشند، به این صورت که بعضى از آنها مدعى رؤیت هلال باشند و بعضى دیگر مدعى عدم مشاهده آن، قول کسانى که مدعى رؤیت هلال هستند، در صورت عادل بودن، حجت شرعى براى مکلّف است و باید از آن متابعت کند، و همچنین اگر حاکم شرعى حکم به ثبوت هلال نماید، حکم وى حجت شرعى براى همه مکلفین است و باید از آن پیروى کنند.

س 842: اگر شخصى هلال ماه را ببیند و بداند که رؤیت هلال براى حاکم شرع شهر او به هر علتى ممکن نیست، آیا او مکلّف است که رؤیت هلال را به حاکم اطلاع دهد؟

ج: اعلام بر او واجب نیست مگر آنکه ترک آن مفسده داشته باشد.

س 843: همانگونه که مى‏دانید اکثر فقهاى بزرگوار پنج راه براى ثبوت اول ماه شوال در رساله‏هاى عملیه خود بیان کرده‏اند که ثبوت نزد حاکم شرع در ضمن آنها نیست، بنا بر این چگونه بیشتر مؤمنین به مجرد ثبوت اول ماه شوال نزد مراجع، روزه خود را افطار مى‏کنند؟ شخصى که از این راه اطمینان به ثبوت هلال پیدا نمى‏کند، چه تکلیفى دارد؟

ج: تا حاکم حکم به رؤیت هلال نکرده، مجرد ثبوت هلال نزد او، براى تبعیّت دیگران از وى کافى نیست، مگر آنکه اطمینان به ثبوت هلال حاصل نمایند.

س 844: اگر ولى امر مسلمین حکم نماید که فردا عید است و رادیو و تلویزیون اعلام کنند که هلال در چند شهر دیده شده است، آیا عید براى تمامى نواحى کشور ثابت مى‏شود یا فقط براى شهرهایى که ماه در آنها دیده شده و شهرهاى هم افق با آنها، ثابت مى‏‌گردد؟

ج: اگر حکم حاکم شامل همه کشور باشد، حکم او شرعاً براى همه شهرها معتبر است.

س 845: آیا کوچکى هلال و باریک بودن و اتصاف آن به خصوصیات هلال شب اول، دلیل بر این محسوب مى‏شود که شب قبل شب اول ماه نبوده، بلکه شب سى‏ام ماه قبلى بوده است؟ اگر عید براى شخصى ثابت شود و از این راه یقین پیدا کند که روز قبل عید نبوده، آیا قضاى روزه روز سى‏ام ماه رمضان را باید به جا آورد؟

ج: مجرد کوچکى و پائین بودن هلال یا بزرگى و بالا بودن و یا پهن یا باریک بودن آن دلیل شرعى شب اول یا دوم بودن نیست، ولى اگر مکلّف از آن علم به چیزى پیدا کند باید به مقتضاى علم خود در این زمینه عمل نماید.

س 846: آیا استناد به شبى که در آن ماه به‌صورت قرص کامل است (شب چهاردهم) و اعتبار آن به عنوان دلیل براى محاسبه اول ماه جایز است تا از این راه وضعیت یوم الشک معلوم شود که مثلاً روز سى ام ماه رمضان است و احکام روز ماه رمضان بر آن مترتب شود، مثلاً بر کسى که این روز را بر اساس بیّنه روزه نگرفته، حکم به وجوب قضاى روزه شود و کسى هم که به دلیل استصحاب بقاى ماه رمضان روزه گرفته، برى‏ء الذمّه باشد؟

ج: امر مذکور حجت شرعى بر آنچه ذکر شد، نیست، ولى اگر مفید علم به چیزى براى مکلّف باشد، واجب است که طبق آن عمل نماید.

س 847: آیا استهلال در اول هر ماه واجب کفایى است یا احتیاط واجب؟

ج: استهلال فى‌نفسه واجب شرعى نیست.

س 848: آیا اول ماه مبارک رمضان و آخر آن با رؤیت هلال ثابت مى‏شود یا با تقویم، هرچند ماه شعبان سى روز نباشد؟

ج: اول یا آخر ماه رمضان با رؤیت شخص مکلّف یا با شهادت دو فرد عادل یا با شهرتى که مفید علم است یا با گذشت سى روز و یا به وسیله حکم حاکم ثابت مى‏شود.

س 849: اگر تبعیت از اعلام رؤیت هلال توسط یک دولت جایز شد، و آن اعلام معیارى علمى براى ثبوت هلال سرزمین‌هاى دیگر را تشکیل دهد، آیا اسلامى بودن آن حکومت شرط است، یا اینکه عمل به آن حتى اگر حکومت ظالم و فاجر هم باشد، ممکن است؟

ج: ملاک در این مورد، حصول اطمینان به رؤیت در منطقه‏اى است که نسبت به مکلّف کافى محسوب مى‏شود.

س 850: خواهشمند است نظر مبارک خود را در خصوص اعتکاف در مساجد (جامع و غیر جامع) غیر از مساجد اربعه بیان فرمایید.

ج: رجائاً اشکال ندارد.


باز منتشر شده توسط mohammad_hg1365 در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


 مشاهده اولین صفحه  مشاهده صفحه قبلی 1 2 [ 3 ] 4 5 6 7 8 9 10  مشاهده صفحه بعدی  مشاهده صفحه آخر

توجه : مدیریت وب سایت در صورت دریافت مجوز قانونی از سوی مراجع ذیصلاح نسبت تغییر در محتوای  ارسالی کاربران و یا مراحل قانونی اعلام شده اقدام خواهد نمود.
تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.
© 2004- Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.