مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
     
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  

حتما ببینید
امر به معروف و نهی از منکر
احادیث حضرت محمد
لینکستان وب سایت های مفید
عکس و عکاسی مقالات
لینکستان تبیان زنجان معرف وب سایت شما
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای مدظله
طبقه بندی موضوعی مطالب
فعال ترین اعضا این ماه
فعالان ارسال دعوتنامه این ماه
ارسال دعوتنامه


آیا مایلید دوستان خود را نیز دعوت به مشاهده محتوای بروز این وب سایت کنید ؟
آیا میدانید با ارسال هر دعوت نامه 5 امتیاز( به همراه 15 امتیاز رزرو) به مجموع امتیازات شما افزوده میشود ؟



 

دریافت رایگان مطالب
آیا میدانید میتوانید مقالات وب سایت را با استفاده از قدرت گوگل و بصورت روزانه در ایمیل خود دریافت و مطالعه کنید ؟؟
بیش از صد ها عنوان مطلب خواندنی را روزانه به همین راحتی و هر زمان که مایلید مطالعه کنید !
عضویت رایگان دریافت مقالات در ایمیل

برای مشاهده توضیحات بیشتر اشاره گر ماوس خود را روی هر عنوان نگه دارید . بخش مطالب روزانه اعضاء سرویس دیگری از خدمات وب سایت به اعضا میباشد که شما را قادر می سازد  مطالب و علاقه مندی های خود را در وب سایت درج نمایید .

این امکان زمینه حضور جدی شما را در دنیای مجازی اینترنت فراهم آورده و ضمن انتشار محتوای شما بنام خودتان ,  با کمک سرویس معرفی به موتور های جستجو , آنرا در  صدر جستجو ها و معرض دید هزاران کاربر روزانه  اینترنت و وب سایت قرار  دهد و کمک می کند  براحتی در جمع کاربران فعال خانواده ما قرار بگیرید .

توجه : نوشته  و مطالب این بخش دارای هویت شخصی از سوی کاربران ( ساختار وب لاگ) بوده و مسئولیت آن به عهده کاربر می باشد .
قوانین ارسال مطلب را ببینید تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.

 
نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 123
     درج شده در 1909 روز و 5 ساعت و 19 دقیقه قبل
    

از آنجا که در شب قدر سرنوشت انسانها براى یک سال، بر طبق لیاقتها و شایستگی هاى آنها، تعیین مى‏شود؛ لذا باید آن شب را بیدار بود، توبه کرد خودسازى نمود و به درگاه خدا رفت و لیاقتى بیشتر و بهتر براى جلب رحمت او پیدا کرد


تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

به استناد روایات وارده ماه رمضان افضل ماه‌ها نزد خداوند متعال است؛ که اوّل آن رحمت، وسط آن مغفرت و آخر آن اجابت دعا و رهایی از آتش می‌باشد و به استناد آیات نورانی قرآن کریم شب قدر شب نزول قرآن است که این شب در ماه مبارک رمضان قرار دارد و عظمت این شب به قدرى است که خداوند آن را بهتر از هزار ماه دانسته است.

به اعتقاد مفسران[1] شب قدر به این جهت' قدر' نامیده شده که جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین مى‏شود.[2]

در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است که ایشان فرمودند:« شب قدر که همه‏ ساله در ماه رمضان در دهه آخرش تجدید مى‏شود شبى است که قرآن جز در آن شب نازل نشده، و آن شبى است که خداى تعالى در باره‏اش فرموده:«فِیها یُفْرَقُ کلُّ أَمْرٍ حَکیمٍ»[3].

آن گاه فرمود: «در آن شب هر حادثه‏اى که باید در طول آن سال واقع گردد چه خیر و چه شر، چه طاعت و چه معصیت، و چه فرزندى که قرار است متولد شود، و یا اجلى که بنا است فرا رسد، و یا رزقى که قرار است (تنگ و یا وسیع) برسد، تقدیر مى‏شود؛ پس آنچه در این شب مقدر شود، و قضایش رانده شود قضایى است حتمى، ولى در عین حال مشیت خداى تعالى در آنها محفوظ است».[4]

به اعتقاد شیعه شب قدر یکی از سه شب نوزدهم بیست و یکم و یا بیست و سوم از ماه مبارک رمضان می باشد که در این خصوص در متون روایی شیعه روایتی ازامام صادق علیه السلام آمده که ایشان فرمودند:«تقدیر مقدرات در شب نوزدهم، و تحکیم آن در شب بیست و یکم، و امضاء در شب بیست و سوم است».[5] 

 برای این شب در کتب ادعیه اعمال خاصی[6] ذکر شده که لازمه آن تهجد و شب زنده‌داری در این شب است. لکن برخی بدون توجه به آثار و اهمیت این شب در تعیین سرنوشت آنان شب قدر را همچون سایر شب‌ها انگاشته و اجازه می‌دهند خواب غفلت آنان را برباید.

امام باقر علیه السلام فرمودند: «کسی که شب قدر را احیا بدارد گناهان وی حتی اگر به تعداد ستارگان آسمان سنگینی کوه‌ها و اندازه دریاها باشد آمرزیده می‌‌شود.»

 خواب نیاز طبیعی هر انسانی است که جسم وی پس از ساعت‌ها تلاش برای کسب روزی و کارهای روزانه آن را می‌طلبد با این وجود از آنجا که در شب قدر سرنوشت انسانها براى یک سال، بر طبق لیاقتها و شایستگی هاى آنها، تعیین مى‏شود؛ لذا باید آن شب را بیدار بود، توبه کرد خودسازى نمود و به درگاه خدا رفت و لیاقتى بیشتر و بهتر براى جلب رحمت او پیدا کرد.[7] 

زیرا هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که در لحظاتى که سرنوشت انسان تعیین مى‏شود و فرد می تواند در سرنوشت و مقدرات خود اثر مستقیمی داشته باشد او در خواب و از همه چیز غافل و بی‌خبر باشد. از طرفی کسانی که به دنبال آمرزش و توبه به درگاه الهی هستند شب قدر بهترین فرصت برای آنان است؛ زیرا درهای رحمت و مغفرت الهی در این ماه و به ویژه در این شب بیش از پیش به روی بندگان گناهکار باز است و وعده استجابت دعا و نیایش‌های آنان نیز به آن‌ها داده شده است. به نظر می‌رسد اینکه در روایات رهایی از آتش جهنم را به دهه آخر ماه رمضان نسبت داده اند به دعا و نیایش فرد در شب قدر بستگی دارد.

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

در این خصوص امام باقر علیه السلام فرمودند: «کسی که شب قدر را احیا بدارد گناهان وی حتی اگر به تعداد ستارگان آسمان سنگینی کوه‌ها و اندازه دریاها باشد آمرزیده می‌‌شود.» [8] و همچنین امام صادق علیه السلام فرمودند: «کسی که ماه رمضان آمرزیده نشود آمرزیده نمی‌شود مگر آنکه عرفه را درک کند و در آن حاضر باشد».[9]

برخی از انسانها به گونه‌ای در این دنیا زندگی می‌کنند که گویی به ماندن ابدی در آن اطمینان دارند و یا دست کم مرگ را فرسنگ‌ها از خود دورتر می‌پندارند در حالی که چنین نیست و تضمینی برای هیچ‌یک از افراد وجود ندارد که لحظه‌ای بعد در قید حیات باشند و یا اینکه شب قدر دیگری را بتوانند تجربه کنند؛ لذا بر هر انسانی واجب است تا از فرصت‌های موجود بیشترین بهره را کسب کند. و شب قدر همان فرصتی است که خداوند در اختیار انسان قرار داده تا از آن در جهت تقرب به درگاه الهی استفاده کند و کاهلی انسان در این شب به هر نحو که باشد سرنوشت غم‌انگیزی برای وی به دنبال خواهد داشت.

و به راستی:

گر گدا کاهل بُود  تقصیر صاحب خانه چیست؟  

 

پی نوشت ها

[1]. مكارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، چاپ اول، تهران, دار الكتب الإسلامیة، ‏1374ش, ج‏27، ص187

[2]. شاهد این معنى در آیات 3و4 سوره دخان است كه مى‏فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِینَ فِیها یُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِیمٍ»

[3]. الدخان/4

[4]. الكلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق, الكافی, تصحیح: على اكبر غفارى و محمد آخوندى, چاپ چهارم, تهران, دار الكتب الإسلامیة ‏1407ه, ج 4 صص158 و 157, ح6

[5]. ر.ک: همان ج 4 ص159 ح9

[6].همچون: صد ركعت نماز, دو ركعت نماز با هفت قل هو اللَّه احد استغفار هفتاد مرتبه  قرآن به سر گرفتن هزار بار سوره انا انزلناه فى لیله القدر خواندن, دعاء شریف جوشن و زیارت حضرت ابى عبد اللَّه الحسین علیه السلام و اعمال دیگر 

[7].ر.ک: مکارم شیرازی تفسیر نمونه، ج‏27، صص 192و191

[8]. حر عاملى، وسائل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعه، قم, مۆسسه آل البیت علیهم‏السلام قم، 1409 ه, ج10, ص 358, ح13599و ر.ک: همان ح13600 و ح13601

[9]. حرعاملی, وسائل‏الشیعه ج10 ص305 ح1


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 129
     درج شده در 1909 روز و 5 ساعت و 19 دقیقه قبل
    

شب قدر که فرا می‌رسد بسیاری از مردم، حتی کسانی که در طول سال جز واجبات عملی دیگر انجام نداده‌اند، خود را مقید می‌سازند در مجالس مذهبی شرکت کرده و تا آخرین لحظات، حضور یابند. آنان این شب را شب برآورده شدن حاجات می‌دانند. شبی که قرار است تقدیر یک سال رقم بخورد. پس بر خود تکلیف می‌کنند تمام اعمال و مستحبات وارد شده برای این شب را به هر سختی که شده است انجام دهند. اما باید توجه داشت نگاه کمی داشتن به اعمال عبادی بسیار اشتباه است. هر کس باید قدر و اندازه خویش را شناخته و به همان میزان و با کیفیتی مطلوب به عبادت بپردازد.

چرا که برای عبادت شرایطی است و مهم‌ترین این شرایط داشتن نشاط روح و آمادگی برای خواندن پروردگار است. امری که گاه مغفول مانده و مورد عنایت شب‌زنده‌داران قرار نمی‌گیرد. به همین سبب در این مجال به بررسی جایگاه نشاط روح در عبادت می‌پردازیم.

 

نگاه دین به داشتن نشاط روح در عبادات

خداوند انسان را آفرید تا او را عبادت کند، فرمان‌بردارش باشد و برای رسیدن به او تلاش کند.

اموری را بر او واجب نمود و تخطی از آن‌ها را ممنوع کرد و برخی کارها را به عنوان میان‌برهایی در رسیدن هر چه زودتر به هدف به عنوان مستحب قرار داد.

 انجام واجبات در هر شرایطی بر آدمی لازم است و عدم توجه بدان‌ها عقوبت الهی را در بر دارد اما در مورد مستحبات قضیه کاملا متفاوت خواهد بود. در انجام اعمال متسحب آنچه بیش از مقدار اهمیت دارد کیفیت انجام عمل می‌باشد. عملی که خالصانه، با حضور قلب کامل و توأم با شادی و نشاط روح انجام گیرد هزاران بار نزد خداوند ارزشمندتر از اعمالی است که از روی خستگی و بدون رغبت انجام می‌شوند. در نهج البلاغه چنین آمده است:

الإمامُ علیٌّ (علیه ‏السلام) ـ مِن كِتابِهِ إلَى الحارِثِ الهَمْدانیّ ـ : «خادِعْ نَفسَكَ فی العِبادَةِ و ارفُقْ بِها و لا تَقهَرْها، و خُذْ عَفوَها و نَشاطَها، إلاّ ما كانَ مَكتوبا عَلَیكَ مِنَ الفَریضَةِ؛ فإنَّهُ لا بُدَّ مِن قَضائها وَ تَعاهُدِها عِندَ مَحَلِّها».[1]

بهتر است کسانی که قصد شب‌زنده‌داری در لیالی قدر را دارند در روز قبل به خوبی استراحت نمایند. غذایی سبک میل کنند تا کسالت و خواب‌آلودگی را برایشان به همراه نداشته باشد و مهم‌تر از همه آنکه از خداوند بخواهند آنان را در برگزاری هر چه بهتر این شب یاری نماید

امام على (علیه ‏السلام) ـ در نامه خود به حارث هَمْدانى ـ نوشت: «نفْس خود را براى عبادت كردن بفریب و با آن مدارا كن و به زور، به عبادت وادارش مساز و از اوقات فراغت و سرخوشى آن [براى عبادات مستحبّى]بهره برگیر، مگر فرایضى كه بر تو واجب گشته است، كه در این موارد باید آن‌ها را به موقع انجام دهى و بر آن‌ها مواظبت نمایى».

روح انسان از لطافت بالایی برخوردار است و اگر فشاری بر آن وارد شود عکس العمل نشان داده و ممکن است از آن عمل به کلی دوری نماید. از این روست که رسول الله (صلی الله علیه و آله) خطاب به اصحاب خویش می‌فرمایند: «خُذوا مِنَ العِبادَةِ ما تُطیقونَ؛ فإنَّ اللّه‏َ لا یَسأمُ حتّى تَسأموا»؛ «از عبادت به اندازه‏اى كه توان دارید، برگیرید؛ زیرا خداوند خسته نمى‏شود تا اینكه شما خسته شوید».[2]

در نتیجه زمانی که انسان پس از خواندن نماز، تلاوت قرآن، شب‌زنده‌داری و مناجات احساس خواب‌آلودگی و کسالت نمود و گمان کرد دیگر نفسش رغبتی به ادامه عبادات ندارد، نباید با زور و فشار آن را وادار به انجام باقی‌مانده اعمال نماید چرا که نه تنها برایش سودی نخواهد داشت بلکه ممکن است سبب فرار دائمی نفس از عبادات گردد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نیز فرموده‌اند: «آفَةُ العِبادَةِ الفَترَةُ»؛ «آفت عبادت، سستى است».[3]

چه خوب است که انسان از پیش خود را برای برگزاری هر چه بهتر شب قدر آماده سازد و روح خود را برای انجام عبادت تمرین دهد. خواندن قرآن و ادعیه در ماه رجب و شعبان و یا حتی از ابتدای ماه مبارک رمضان می‌تواند به پاسداشت هر چه بهتر این شب‌های عظیم کمک شایانی نماید و شور و نشاط را در فرد افزایش دهد. زیرا شور و نشاط قدرت اراده و تصمیم‌گیری را افزایش داده و استقامت و پایداری را با خود به ارمغان می‌آورد و به آدمی کمک می‌کند تا بتواند کارهای بزرگ انجام داده و مشقت و سختی‌ها را تحمل نماید.

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

در کنار این امور درخواست توفیق از درگاه باری تعالی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود و اولیای الهی همواره از او می‌خواستند تا بانشاحترین عبادات را نصیبشان سازد. هم‌چنانکه از سید الساجدین امام زین العابدین (علیه السلام) منقول است:

الإمامُ زینَ العابدینُ علیه ‏السلام ـ فی الدُّعاءِ ـ :«أسألُكَ مِنَ الشَّهادَةِ أقسَطَها، و مِنَ العِبادَةِ أنشَطَها».[4]

امام زین العابدین علیه ‏السلام ـ در دعا ـ گفت: «خدایا! از شهادت دادن، عادلانه‏ترین آن را و از عبادت با نشاط‏ترینش را از تو مسألت دارم».

با افزایش شور و نشاط توان انجام عبادات سنگین نیز در انسان افزایش می‌یابد و فرد می‌تواند عبادات بسیار را با بهترین کیفیت انجام دهد. اما باید توجه داشت که رسیدن به این مرحله جز از راه تمرین و تقویت نفس ممکن نیست و یک شبه نمی‌توان راه صد ساله عارفان الهی را طی نمود.

روح انسان از لطافت بالایی برخوردار است و اگر فشاری بر آن وارد شود عکس العمل نشان داده و ممکن است از آن عمل به کلی دوری نماید. از این روست که رسول الله (صلی الله علیه و آله) خطاب به اصحاب خویش می‌فرمایند: «خُذوا مِنَ العِبادَةِ ما تُطیقونَ؛ فإنَّ اللّه‏َ لا یَسأمُ حتّى تَسأموا»؛ «از عبادت به اندازه‏اى كه توان دارید، برگیرید؛ زیرا خداوند خسته نمى‏شود تا اینكه شما خسته شوید»

از این رو بهتر است کسانی که قصد شب‌زنده‌داری در لیالی قدر را دارند در روز قبل به خوبی استراحت نمایند. غذایی سبک میل کنند تا کسالت و خواب‌آلودگی را برایشان به همراه نداشته باشد و مهم‌تر از همه آنکه از خداوند بخواهند آنان را در برگزاری هر چه بهتر این شب یاری نماید.

این نکته را نیز نباید فراموش نمود که کیفیت را فدای کمیت ننمایند. اگر توان خواندن تمام ادعیه و به جا آوردن تمام نمازها را ندارند آن مقدار که می‌توانند و حال و هوای خوشی در آن دارند به جا آورند. خواندن کامل دعای جوشن کبیر برای همگان آسان نیست. پس می‌توانند آن را در سه بخش نموده و هر بخش را در یک شب بخوانند تا هم نشاط روحی خویش را حفظ کرده باشند و هم بتوانند با توجه به معانی و مقاصد دعا آن را به جا آورند.(هر چند برای هر بار خواندن این دعا به طور کامل پاداش خاصی ذکر شده است، اما یادمان باشد ما در عبادت امید تقرب داریم نه صرفا ثواب، ممکن از از یک بند دعا همراه با توجه و طمأنینه حض کافی برده شود و ده بار خواندن از رو بی حوصله و با کلافگی هیچ خیری عاید ما نکند)

امید است خداوند در این شب‌های عزیز توفیق عابد بودن را به همه ما عنایت فرماید.و من الله التوفیق

 

پی نوشت ها : 

[1]. نهج البلاغه، نامه 69.

[2]. کنزالعمال، ح 5301.

[3]. تحف العقول، ص 6.

[4]. بحار الانوار، ج 94، ص 155، ح 22.

 


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 113
     درج شده در 1909 روز و 5 ساعت و 19 دقیقه قبل
    

شب قدر، شب نزول برکات الهی است از این رو هر کسی دوست دارد نهایت استفاده را از برکات این شب برده و ارتباط عمیق تری با خدای خویش داشته باشد. جهت ارتباط برقرار کردن با خدا در این شب اعمالی مورد توجه قرار گرفته و ادعیه و زیاراتی نیز سفارش شده است، اما پیشنهاد ما برای ارتباط بهتر با خدا از جنس و رنگ ادعیه نیست پیشنهاد ما پیدا کردن یک دوست واقعی است. این شب را با بهترین دوست و واقعی ترین یار و همراه سر کنید.


تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir
بهترین دوست کیست

جنس و رنگ دوستی ها امروزه بسیار متفاوت از پیش است، دوستی امروز به پست ترین درجه خود افول کرده و دوست واقعی به گوهری نایاب و یا کمیاب تبدیل گشته ، همین موضوع کار را برای یافتن یک دوست خوب در این شب دشوار می سازد. علاوه بر این چگونه اطمینان حاصل خواهی کرد دوستی که یافته ایی بهترین بوده و ارزش دوستی را دارد، چرا که ما به دنبال یک دوستی ساده و معمولی نیستیم بلکه دوستی متعالی را خواهانیم و فقط با این نوع دوستی است که کارمان برای کسب بیشترین فیض از این شبها آسانتر می گردد. بهترین دوست در این شبها خاندان اهل بیت علیهم السلام هستند چرا که تنها این بزرگوارنند که در دوستی با آنان می توان مدعی شد که نه تنها ضرری نداشته بلکه لبریز از توفیق و فیوضات هستند.

نتایج دوستی با خاندان اهل بیت علیه السلام در شب قدر

خاندان اهل بیت علیهم السلام بهترین بندگان خدا بر روی زمین هستند از این رو به دل داشتن محبت آنان و دوستی کردن با آنان نیز نتایج سودمندی در بر خواهد داشت چرا که رسالت این بزرگواران رساندن آدمی به سر منزل مقصود بوده و لاجرم در دوستی با ایشان این هدف محقق خواهد شد از این رو اگر مراد از شب زنده داری در شبهای قدر ارتباط صمیمانه با خدا و رسیدن به غایت الغایات بوده باشد، چنگ زدن به ریسمان دوستی اهل بیت و  آنان را واسطه قرار دادن در این شبها خالی از فایده نیست.

توجه به روایات در این زمینه در پی بردن به نتایج دوستی خاندان اهل بیت و ارتباط با انان در شب قدر خالی از فایده نیست.

1)‌ ارتباط با خدا :پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: على، وصى من و جانشین من است.همسرش فاطمه، سرور زنان جهانیان دختر من است.حسن و حسین، دو سرور جوانان اهل بهشت دو فرزند من هستند.هر كس ایشان را دوست بدارد، مرا دوست داشته است،هر كس كه با ایشان ارتباط برقرار كند، خدا رشته دوستیش را با او متصل سازد. (گلچین صدوق (گزیده من لا یحضره الفقیه) /ج‏2/ 86)  ارتباط با این بزرگواران یعنی ارتباط با خدا چرا که این عزیزان نمایندگان خدا بر روی زمین هستند و دوستی با آنان یعنی دوستی با خدا.

2) پاک شدن از گناهان : امام صادق علیه السّلام فرمود:به راستى كه دوستى ما خاندان اهل بیت گناهان را همان طورى كه برگ از درخت فرو میریزد از بندگان خدا فرو خواهد ریخت. (ثواب الأعمال / ترجمه غفارى /417)  مگر در این شبها به دنبال پاک شدن از گناهان نیستی، یکی از نتایج دوستی این بزرگواران و ارتباط صمیمانه برقرار کردن با آنان پاک شدن از گناهان است.

اگر با غریبه ایم بیایم و در این شبها باب آشنایی را باز کنیم، اگر از او می ترسیم این باور غلط را دور انداخته ، مهربانیش را باور کنیم، برای آمدنش خدا خدا کنیم و برای جلب توجهش هر چه در توان داریم انجام دهیم از التماس ،از خواهش ،از عبادتی پیشکش یا عملی امام پسند.

 

3) شب زنده داری با نشاط: پیامبر خدا (صلی الله علیه) فرمود: هر كس كه خداوند محبت امامان از خاندان مرا به او روزى كرده باشد، به خیر دنیا و آخرت رسیده است و كسى شک نكند كه او در بهشت خواهد بود، چون محبّت اهل بیت من بیست خصلت دارد، ده تا از آن در دنیا و ده تا در آخرت است، اما آنچه در دنیاست عبارت است از زهد و حرص در عمل و پرهیزگارى در دین و رغبت در عبادت و توبه پیش از مرگ و شادابى در شب زنده دارى و نومیدى از آنچه دست مردم است و مراعات امر و نهى الهى، و نهمى دشمنى با دنیا، و دهمى سخاوت. (الخصال / ترجمه جعفرى/ج‏2/283)  اگر مایلید شب زنده داریتان در شبهای قدر با شادی و نشاط بیشتری همراه باشد محبت خاندان اهل بیت علیهم السلام را به دل داشته باشید.

4) رفع حجابها : حضرت باقر علیه السّلام فرموده است: هر كه مایل است بین او و خدا حجابى نباشد تا به سوى خدا تماشا كند و خدا به او توجه نماید، دوست بدارد آل محمّد را و از دشمنان آن‏ها بیزارى جوید و پیرو ائمه از آل محمّد باشد وقتى چنین بود توجه بخدا نموده و خدا نیز متوجه اوست. (بخش امامت ( ترجمه جلد هفتم بحار الأنوار)/ج‏5  / 42  )  

5) استجابت دعا : حضرت صادق علیه السّلام فرمود:دوستى با ما اهل بیت در هفت محل سود مى‏بخشد: در نزد خدا و هنگام مرگ و در قبر و روز محشر و در كنار حوض و در میزان و در صراط.  (نزد خدا یعنى در دنیا با تقرب یافتن نزد خدا یا باستجابت دعا و قبول اعمال یا در درجات بهشت و یا هنگام حاضر شدن براى حساب.)( همان )

همانگونه که اشاره داشتیم، با دوستی و ارتباط برقرار کردن با خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله می توان به نهایت مقصود و منظور احیاء و شب بیداری ها رسید. یکی از این دوستی ها، دوستی کردن با عزیزی است که در آن شب او نیز شب زنده دار است و بهترین نجوا ها را از میان نجواها با خدای خویش سر می دهد، حجتی که زمین از وجود او نفس می‌کشد.

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

چه دوستی بهتر و نیکوتر از محبت و دوستی امام زمان علیه السلام که وجودشان جز خیر و برکت نیست و مشتاقانه در انتظار شنیدن صدای دوستدارانش است و بی تردید سلامشان را پاسخ خواهد گفت چه نیکوست در این شبها به محبت و دوستی آن حضرت متوسل گشته و او را واسطه ارتباط با خدای خویش سازی. سعی کن در میان این شب زنده داری ها دوست گم شده ات را پیدا کنی.

اگر با او غریبه ایم بیایم و در این شبها باب آشنایی را باز کنیم، اگر از او می ترسیم این باور غلط را دور انداخته ، مهربانیش را باور کنیم، برای آمدنش خدا خدا کنیم و برای جلب توجهش هر چه در توان داریم انجام دهیم از التماس ،از خواهش ،از عبادتی پیشکش یا عملی امام پسند.

ما که اگر بویی ببریم فلان شخص ممکن است از کار ما گرهی باز کند در مقابلش خضوع ها می کنیم و تحفه ها پیشکش می کنیم، ما را چه می شود که سر سلسله گره گشایی را فراموش کرده در درد غربت و بی کسی می سوزیم، باید توجه آقایمان را به خودمان جلب کنیم،مشکلات معنوی و مادی خود را به محضرش ببریم تا در پیشگاه یگانه خدای مهربانمان برایمان میانه داری کند، او واسطه قدرت مطلق عالم است ،واقعا چرا در زندگی ما اینقدر حضور با برکتش باید کمرنگ باشد؟!

بیایم و این شب ها گوشه ای در خلوت خود یواشکی صدایش بزنیم،آقا حتما توجه می کنند، بگوییم که دوستشان داریم و مایلیم امام زمانی باشیم، مایلیم دوستی کنیم ،و در راه فرجشان قدم برداریم ،ایشان با همه عظمت و آبرویشان به درگاه خداوند متعال ،صدای تک تک ما را در آن همه نجوا خواهند شنید و به ما رو خواهند کرد ،پس این فرصت ها را از دست ندهیم که به سرعت برق و باد خواهد گذشت و چه کسی می داند که آیا شب قدر بعد هم در این سرای خاکی خواهیم بود یا نه؟!

تو در آن پرده كه بیش از پیش شیدامان كنی

ما در اینجا گم، كه تا شاید تو پیدامان كنی

ما در اینجا غایبیم و این همه راز و نیاز

می رود تا آسمان تا تو هویدامان كنی


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 113
     درج شده در 1909 روز و 5 ساعت و 20 دقیقه قبل
    

خداوند مهربان در میان روزهای دنیا، روزهایی را مقرر فرموده اند که حکم دور برگردان در بزرگراه را داشته، روزهایی که آدمی میتواند با خدای خود تجدید میثاق کرده و رابطه میان خود و خدای خویش را اصلاح کند. در این روزها در رحمت خداوندی به روی همه باز است و خداوند به روی همگان لبخند می زند از درستکار تا گنهکار.

 


تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir
فرصت را از دست نده

عده ای به بهانه گناهکار بودن چشم امید به روی این شبها بسته و به این بهانه خود را از برکت الهی دور می سازند در حالی که خداوند در این شبها بیشتر چشم انتظار بندگان گنهکارش است، تا با آغوش باز از آنها استقبال کرده و با کمال رضایت گناهانشان را محو سازد.

 در روایت هست که وقتى بنده، توبه نصوح مى‏كند، خداى تعالى، او را دوست مى‏دارد و در دنیا و آخرت، آن گناه را بر او مى‏پوشانَد. راوى پرسید كه: چگونه مى‏پوشاند؟ فرمود كه: از خاطر فرشته‏ها مى‏بَرد گناهان او را كه نوشته‏اند. و به اعضا و جوارح او مى‏فرماید كه: بپوشانید گناهان او را و گواهى مدهید. و به آن مواضعى از زمین كه در آن جا معصیت كرده، مى‏فرماید كه: گناهان او را پنهان كنید. (منهج الیقین (شرح نامه امام صادق علیه السلام به شیعیان) / 437 )

 پس بر گناهکاران است که شتاب کرده و فرصت را از دست ندهند چرا که فرصت مانند ابر گذرنده مى‏گذرد، پس فرصتهاى نیكو را از دست ندهید. (ترجمه و شرح نهج البلاغة (فیض الإسلام) /ج 6) رسول خدا (صلوات الله علیه )

 در وصیت خود به على علیه السلام فرمود: یا على! شتاب كن و غنیمت شمار چهار چیز را پیش از چهار چیز: 1- جوانیت را پیش از پیرشدنت 2- تندرستیت را پیش از مریض‏شدنت 3- بى‏نیازیت را پیش از فقیرشدنت 4- زندگیت را پیش از مردنت. (جهاد النفس وسائل الشیعة / ترجمه صحت    /363)    

شب قدر فرصتی طلایی است دری است که به روی تمام بندگان خدا باز شده تا بدان واسطه رابطه ایی جدید با خدا آغاز کرده و تقدیر نیکوتری برای خویش رقم زنند.

 پیامبر «صلوات الله علیه »فرمودند: كسى كه در نیكى و خیرى بر او گشوده شود، باید آن را غنیمت شمارد، چه نمى‏داند كه چه وقت بر روى او بسته خواهد شد. (الحیاة / ترجمه احمد آرام/ج‏1 /566) 

خداوند در رحمت خویش را در شبهای قدر باز گذارده دری که به روی همگان باز است، استثنایی وجود ندارد و چه بسا که نیاز خطاپیشگان بیش از نکوکاران بوده و همین شبها اسبابی است که خداوند برای بازگشت آنان فراهم نموده. امروز این در باز و عمرمان به دنیا است شاید سال بعد دستمان از دنیا کوتاه باشد پس فرصت را غنیمت شمرید و کار امروز را به فردا وا مگذارید.

تا دیروز هر چه بودی گذشت امروز روز دیگری است، امشب شبی است که خداوند بهانه بازگشت را در اختیار بندگانش قرار داده، در خانه را نیز باز گذاشته، همه دعوتند، نیاز نیست تمام شب را بیدار باشی و خود را ملزم به خواندن دعا کنی ،کافیست خلوتی داشته باشی با خدای خوبمان، خلوت کردن و با زبان مادری از گذشته و دیروز و آینده و فردا با او سخن گفتن است

ناامید از رحمت حق مباش

عده ای ناامید از رحمت حق، از فیض شبهای قدر نیز خود را محروم  می دارند و به این بهانه که امیدی به بخشش و توجه و عنایت خداوند نیست، به حال غفلت شب را به صبح می رسانند غافل از آنکه خداوند به حضور ایشان در احیاء و شنیدن صدای آنان مشتاق تر است.

 حدیث قدسی است که خداوند می فرمایند: اگر آنهائی که به من پشت کرده اند می دانستند که من چه اندازه انتظار دیدن آنها را می کِشم و چه مقدار مشتاق توبه و بازگشت آنها هستم هر آینه از شدت شور و شوق نسبت به من جان می دادند و تمام بند بند اعضایشان به خاطر عشق به من از هم جدا می شد. ( اصرار صلوه صفحه/  19)

و چه سخنی گویاتر از کلام الله که: «همانا خداوند دوست دارد. توبه‏كنندگان را و دوست دارد پاكیزگى‏جویان را» (سوره بقره آیه 222) پس هر كه خدا او را دوست دارد عذابش نكند. ( أصول الكافی / ترجمه مصطفوى/  ج‏4 / 165 ) خدا در این شبها در انتظار است، انتظار تک تک ما را می کشد چه خوب باشیم و چه بد.   

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir
ناامیدی از رحمت حق بزرگتر از گناه انجام شده

در روایت آمده كه حضرت سجّاد علیه السّلام دیدند یک نفر اهل «زهوى» به‏ خاطر دیوانگى مى‏خندید، پرسید: چرا چنین مى‏كند؟ گفتند: كسى را كشته و از خوف خدا دیوانه شده است فرمود: ناامیدى او از رحمت خداوند، گناه بیشترى از قتلى كه مرتكب شده دارد. (إرشاد القلوب / ترجمه سلگى /ج‏1/ 279) 

 با این اوصاف می توان به مهربانی و بخشندگی خداوند پی برد خداوندی که از مادر به انسان مهربانتر بوده و بیش از او خیر و صلاحش را خواهان است که چگونه در رحمت و بخشایش خویش را به روی همگان باز گذارده و همه را به میهمانی خویش دعوت می کند. یکبار برای امتحان هم که شده قدم به میهمانی اش گذار و لحظه ای در این شب عزیز با خدای خود خلوت کرده و راز دل با او بگو و بدان در آخر آرامشی نصیبت می شود که با تمام وجود حسش خواهی کرد.

با خدای خوبمان صمیمی شویم

تا دیروز هر چه بودی گذشت امروز روز دیگری است، امشب شبی است که خداوند بهانه بازگشت را در اختیار بندگانش قرار داده، در خانه را نیز باز گذاشته، همه دعوتند، نیاز نیست تمام شب را بیدار باشی و خود را ملزم به خواندن دعا کنی ،کافیست خلوتی داشته باشی با خدای خوبمان، خلوت کردن و با زبان مادری از گذشته و دیروز و آینده و فردا با او سخن گفتن است. به قول معروف «هر چه میخواهد دل تنگت بگو»

فقط امیدوار باش و یقین بدار او صدایت را شنیده و بی شک پاسخ خواهد گفت و شاید همان لحظه پاسخ را داده و تو از آن غافل بوده ایی. و بدان همین که  زمانی، حتی برای چند دقیقه از خوابت زده و رنج بیداری را تحمل نموده ایی، خود شاهدی است که او دوستت دارد و صدایت برایش شیرین است و خواسته که بخوانیش هر چقدر هم که  بار گناهت کمر شکن و طاقت فرسا بوده باشد.

  

اى داده مرا رحمت خاصّ تو نوید

خواهم كه كنى نامه من پاك و سفید

هرچند كه از بیم تو لرزد تنم چون بید

هرگز نبرم  ز   فیض   عام   تو     امید


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 159
     درج شده در 1909 روز و 5 ساعت و 20 دقیقه قبل
    

خداى تعالى در آسمان چهارم خانه‏اى بنا کرده که نامش بیت المعمور است؛ به آن خانه در هر روزى هفتاد هزار فرشته داخل مى‏شوند و از آن بیرون مى‏روند و دیگر به سوى آن تا روز قیامت بر نمى‏گردند و خداى عزّ و جلّ به صاحب این دعا ثواب این فرشتگان را مى‏بخشد.


 

وقتی انسان بخواهد کسی را به سمت خودش بخواند او را صدا می زند؛ هر انسانی که به خدا معتقد و مۆمن باشد،یا اگر هم به خدا اعتقاد محکمی نداشته باشد اما در مواقع ناراحتی و نگرانی و التهاب بالاخره یک'یا خدایی' می گوید و در حالتهای گوناگون خدا را می خواند. بنابراین دعا یعنی ای خدا گفتن و از خدا چیزی خواستن؛یکی از دعاهای پرفضیلت ماه رمضان به ویژه لیالی قدر دعای جوشن کبیر است.جوشن‌کبیر، دعایی‌ منقول‌ از پیامبر اکرم (صلی‌اللّه‌علیه‌و آله‌وسلم‌) است که حاوی‌ هزار و یک‌ نام‌ و صفت خدای‌ متعال‌ می باشد.

 

 

 

فضیلت دعای جوشن کبیر

در روایاتی كه از معصومین به ما رسیده مکرراً این مطلب دیده می شود كه خداوند دارای 99 اسم است كه هر كسی او را به این نامها بخواند،دعایش مستجاب و هر كه آنها را شماره كند اهل بهشت است. گویا مراد از شماره کردن این نامها فقط خواندن آنها نیست بلکه درک کردن مفاهیم و تخلق یافتن به این اسماء است.

دعای جوشن کبیر در یکی از غزوات صدر اسلام از جانب جبرئیل برای پیامبر اسلام آورده شده است. این‌ دعا صد بند دارد و هر بند حاوی‌ ده‌ 'اسم' از اسمای‌ خداست‌، به‌جز بند 55 که‌ یازده‌ اسم‌ باریتعالی در آن‌ آمده‌ است‌؛ بنابراین‌، درمجموع‌، این‌ دعا حاوی‌ هزار و یک‌ «اسم‌» خدای‌ متعال‌ است. در باب فضیلت خواندن این دعا چنین آمده است:

1ـ هر که این دعا را هنگام خروج از منزل بخواند،خداى تعالى عمل او را به عملهاى نیکو لاحق مى‏سازد.

2ـ حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) فرمودند که: هیچ بنده‏اى از امّت من نیست که این دعا را در ماه مبارک رمضان سه مرتبه یا یک مرتبه بخواند مگر آنکه به تحقیق که خداى تعالى بدن او را بر آتش حرام مى‏کند و بر او بهشت واجب مى‏شود.

3ـ خداى تعالى در آسمان چهارم خانه‏اى بنا کرده که نامش بیت المعمور است؛ به آن خانه در هر روزى هفتاد هزار فرشته داخل مى‏شوند و از آن بیرون مى‏روند و دیگر به سوى آن تا روز قیامت بر نمى‏گردند و خداى عزّ و جلّ به صاحب این دعا ثواب این فرشتگان را مى‏بخشد.

4ـ کسى که این دعا را در ظرفى پاکیزه به آب باران و زعفران بنویسد و آن را بیاشامد به قدرى که نوشیدن آن را توانا باشد، خداى تعالى او را از هر دردى و هر بیمارى شفا مى‏دهد.

5ـ هر کسى که این دعا را بخواند، مثل مردن شهدا مى‏میرد. خداى تعالى براى او ثواب هفتصد هزار شهید از شهیدان صحرا را مى‏نویسد.

دعای جوشن کبیر در یکی از غزوات صدر اسلام از جانب جبرئیل برای پیامبر اسلام آورده شده است. این‌ دعا صد بند دارد و هر بند حاوی‌ ده‌ 'اسم' از اسمای‌ خداست‌، به‌جز بند 55 که‌ یازده‌ اسم‌ باریتعالی در آن‌ آمده‌ است‌؛ بنابراین‌، درمجموع‌، این‌ دعا حاوی‌ هزار و یک‌ «اسم‌» خدای‌ متعال‌ است

7ـ در شبى که شخص این دعا را بخواند خداى تعالى به او روى مى‏آورد و به سوى او نظر التفات مى‏کند و تمامی حاجتهاى دنیا و آخرت او را برآورده می سازد.

8ـ در شبى که این دعا را مى‏خواند خداى تعالى از او شرّ شیاطین و مکر ایشان را دفع مى‏کند و عملهاى او را همگى قبول مى‏کند و مال او را پاکیزه مى‏کند.

9ـ اگر کسى این دعا را در جامى به کافور و مشک بنویسد و آن را بشوید و آن را بر کفن مرده‏اى بپاشد خداى تعالى در قبر او صد هزار نور نازل مى‏سازد و ترس از منکر و نکیر را از او دفع مى‏کند و از عذاب قبر ایمن مى‏گردد و خداى تعالى به سوى او در قبر هفتاد هزار فرشته بر مى‏انگیزاند که با هر فرشته طبقى از نور باشد که آن نور را بر او مى‏پاشند و او را بر مى‏دارند و به سوى بهشت مى‏برند و به او مى‏گویند: خداى تعالى ما را امر کرده که مونس تو تا روز قیامت باشیم و خداى تعالى قبر او را گشاده مى‏گرداند چندان که چشم کار کند و براى او درى در بهشت گشوده مى‏ شود.

10ـ خدای تعالى به خواننده این دعا، به عدد هر حرف دو حوریه بهشتی مى‏بخشد. پس هر گاه از خواندن این دعا فارغ شود، خداى تعالى براى او خانه‏اى در بهشت بنا مى‏کند و او را ثواب حرفهاى تورات، انجیل، زبور و قرآن عظیم مى‏بخشد و به او مثل ثواب ابراهیم خلیل، موسى ،عیسى و رسول الله مى‏دهد.

11ـ کسى که این دعا را بخواند، خداى تعالى بر او دو فرشته موکّل مى‏کند که او را از گناهان نگاه دارند و خداى تعالى را تسبیح گویند و تنزیه کنند و او را از همه بلاها محافظت نمایند و براى او درهاى بهشت را بگشایند و بر او درهاى جهنم را ببندند و تا زمانی که زنده باشد پس او در حفظ و امان خدا خواهد بود و همچنین در نزد وفات.

( مهج الدعوات ابن طاووس ـ ترجمه طبسى، ص 363-365)

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir
مضامین بلند دعای جوشن کبیر

در تلاوت قرآن خدا با ما سخن می گوید و در دعا ، ما با خدا سخن می گوییم ، دوشكل دعا وجود دارد یكی خواسته ها و نیازهای عادی مردم است و دیگری سلسله دعاهایی داریم كه از ائمه معصومین رسیده و ذخیره ای است برای ما. این دعاها در مرحله اول نقش معرفت افزایی دارد و معرفت ما را به خدا زیاد می كند، دعای جوشن كبیر دارای صد بند صفات و ویژگیهای خداست كه موجب نزدیک شدن دل به خدا می گردد؛ این دعا خیلی خالص و ناب است؛ زیرا صحبت هیچ چیز جز محبوب در آن نیست.کسانی که معرفت کافی را کسب کرده باشند می توانند به ژرفای این دعا پی ببرند.

خدا باید حلاوت ذکرش را به دل بچشاند تا انسان حال اولیاء خدا را در اسماء خداوند بفهمد و درک کندکه هر کدام از این اسماء با دل انسان چه می کند. اگر دل پاک شده و نوری از توحید بر دل تابیده باشد، وقتی این دعا را می خواند مثل شخصی است که به بوستان بزرگی رسیده که هر بخشی از این بوستان پر است از گلهای رنگارنگ که یک اسم در این اسماء تجلی دارد. توجه دقیق و عمیق به اسماء حضرت باری تعالی، به طرز عمیقی نور معرفت را در ظاهر و باطن ذاکر پراکنده می سازد. همچنین ذکر اسماء حضرت رب العالمین با آنکه در زمانهائی خاص بیشتر توصیه شده اما مقید به ایام مشخص نیست بنا بر این در همه حال با حضور قلب و فارغ از اندیشه های دنیوی می توان بر این اذکار مداومت کرد.

 

کلام آخر:

خوشا به نیمه شبى با خدا صفا کردن

زبان حال گشودن، زدل دعا کردن

تمام لذّت عالم نمى رسد قدرش

به یک دقیقه مناجات، با خدا کردن

 


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


 مشاهده اولین صفحه  مشاهده صفحه قبلی 1 2 3 4 5 [ 6 ] 7 8 9 10  مشاهده صفحه بعدی  مشاهده صفحه آخر

توجه : مدیریت وب سایت در صورت دریافت مجوز قانونی از سوی مراجع ذیصلاح نسبت تغییر در محتوای  ارسالی کاربران و یا مراحل قانونی اعلام شده اقدام خواهد نمود.
تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.
© 2004- Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.