مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
     
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  

حتما ببینید
عکس و عکاسی مقالات
امر به معروف و نهی از منکر
لینکستان تبیان زنجان معرف وب سایت شما
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای مدظله
لینکستان وب سایت های مفید
احادیث حضرت محمد
طبقه بندی موضوعی مطالب
فعال ترین اعضا این ماه
ارسال دعوتنامه


آیا مایلید دوستان خود را نیز دعوت به مشاهده محتوای بروز این وب سایت کنید ؟
آیا میدانید با ارسال هر دعوت نامه 5 امتیاز( به همراه 15 امتیاز رزرو) به مجموع امتیازات شما افزوده میشود ؟



 

دریافت رایگان مطالب
آیا میدانید میتوانید مقالات وب سایت را با استفاده از قدرت گوگل و بصورت روزانه در ایمیل خود دریافت و مطالعه کنید ؟؟
بیش از صد ها عنوان مطلب خواندنی را روزانه به همین راحتی و هر زمان که مایلید مطالعه کنید !
عضویت رایگان دریافت مقالات در ایمیل

برای مشاهده توضیحات بیشتر اشاره گر ماوس خود را روی هر عنوان نگه دارید . بخش مطالب روزانه اعضاء سرویس دیگری از خدمات وب سایت به اعضا میباشد که شما را قادر می سازد  مطالب و علاقه مندی های خود را در وب سایت درج نمایید .

این امکان زمینه حضور جدی شما را در دنیای مجازی اینترنت فراهم آورده و ضمن انتشار محتوای شما بنام خودتان ,  با کمک سرویس معرفی به موتور های جستجو , آنرا در  صدر جستجو ها و معرض دید هزاران کاربر روزانه  اینترنت و وب سایت قرار  دهد و کمک می کند  براحتی در جمع کاربران فعال خانواده ما قرار بگیرید .

توجه : نوشته  و مطالب این بخش دارای هویت شخصی از سوی کاربران ( ساختار وب لاگ) بوده و مسئولیت آن به عهده کاربر می باشد .
قوانین ارسال مطلب را ببینید تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.

 
نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 108
     درج شده در 2300 روز و 5 ساعت و 53 دقیقه قبل
    
50 درصد رشد هوش کودک مربوط به دوره ابتدای بارداری تا 4 سالگی کودک است.و نگاه کردن به چشمان کودک نقش مهمی در رشد هوش کودک دارد

 

نیره حاجی علیان در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:50درصد رشد هوش کودک مربوط به دوره ابتدای بارداری تا 4 سالگی کودک است.و نگاه کردن به چشمان کودک نقش مهمی در رشد هوش کودک دارد و در صورتی که والدین تا 6 هفتگی کودک تا فاصله 5/17 سانتی به چشمان کودک(به صورت چشم تو چشم) نگاه کنند ارتباط های مغزی کودک شکل می گیرد و تبدیل به الگوهای تشخیصی می شود و کودک با این نگاه ها می تواند چیزهایی که در اطراف وی وجود دارد را تشخیص بدهد که که نقش بسزایی در تقویت هوش وی دارد.»
وی تصریح کرد:هوش از دیدگاه دیوید وکسلر روان‌شناس آمریکایی به معنای ظرفیت کلی یک شخص برای منطقی فکر کردن و برخورد موثر با محیط است و در واقع توانایی یادگیری و کاربرد مهارت های لازم برای سازگاری با نیازهای جامعه و فرهنگ است.»
از نظر روانشناسان هوش یک مفهوم چند بعدی دارد و یک نوع هوش، هوش دیداری و فضایی است و گرایش و تفکر در مورد تصاویر است و مفهوم دیگر هوش، هوش کلامی و زبانی است که توانایی استفاده از کلام و زبان در این افراد بالاتر از افراد عادی بوده و این افراد می توانند سخنوران خوبی شوند.»
این مدرس دانشگاه آزاد افزود:«بعد دیگر هوش، هوش منطقی و زبانی است که این افراد از استدلال منطقی خوبی برخوردار هستند و هوش بدنی و جنبشی از دیگر ابعاد هوش است که این افراد توانایی کنترل ماهرانه بدن خود را دارند و افرادی که در سیرک ها حرکات آکروباتیک انجام می دهند جزء این دسته از افراد هستند.
از دیگر ابعاد هوش می توان به هوش درون فردی اشاره کرد که این افراد می توانند ارتباط بسیار قوی با اطرافیان خود برقرار کنند و هوش درون فردی از دیگر مفاهیم هوش است که این افراد درک بالایی از شناخت خود دارند و می توانند استعدادهای خود را از راه شناخت خود شکوفا کنند.»
وی ادامه داد:«سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا هوش جنبه ارثی دارد؟ مشخص شده رابطه مستقیمی میان هوش والدین و فرزندان وجود دارد و این موضوع در مورد دوقلوهایی که در دو جای متفاوت زندگی می کنند صدق می کند و این افراد در محیط های متفاوت زندگی پایه هوشی یکسانی دارند اما نقش کسی که تربیت کننده کودک است به خصوص در سالهای اولیه زندگی کودک که زمان شکل گیری مغز است بسیار مهم بوده این شانس را به کودک می دهد که نسبت به همسالان خود از هوش بالاتری برخوردار باشد.»
نیره حاجی علیان خاطرنشان کرد:«روانشناسان معتقد هستند 2 سال اول زندگی کودک دوران طلایی رشد مغز است و والدین بایستی بیشترین تلاش خود را برای داشتن فرزند باهوش در این دوره متمرکز کنند و اگر بخواهیم رشد هوش فردی را تا دوره 17 سالگی تقیسم بندی کنیم 50 درصد رشد هوش مربوط به دوره ابتدای بارداری تا 4 سالگی کودک است و 30 درصد از رشد هوش مربوط به 4 سالگی تا 18 سالگی بوده و 20 درصد از رشد هوش به 8 سالگی تا 17 سالگی کودک اختصاص دارد.»
وی تاکید کرد:«والدین با تشویق هر گام کوچک کودک می توانند نقش مهمی در رشد هوش کودک داشته باشند از طرفی محیطی که کودک در آن زندگی می کند و افرادی که نقش تربیت کودک را به عهده دارند تاثیر بسزایی را در تقویت هوش کودک ایفا می کنند. »
این روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد:«بنابراین باید گفت والدین نقش بسزایی در پرورش و تقویت هوش کودک دارند و در این زمینه اولین نکته مهم تغذیه کودک است و روانشناسان معتقدند رشد هوش کودک با تغذیه مناسب از دوران بارداری و با دریافت ریزمغذی ها و ویتامین ها شروع می شود و بعد از به دنیا آمدن کودک تغذیه با شیر مادر در سال های اولیه زندگی تاثیر سرنوشت سازی در رشد هوش کودک دارد در واقع شیر مادر حاوی چربی خاصی است که برای عملکرد مغز کودک بسیار مفید است و بعد از یکسالگی نیز دریافت اسیدهای چرب ضروری و پروتئین ها و کربوهیدرات ها با یک برنامه غذایی مناسب مهم است.»
وی تاکید کرد:«نگاه کردن به چشمان کودک نقش مهمی در رشد هوش کودک دارد و در صورتی که والدین تا 6 هفتگی کودک تا فاصله 5/17 سانتی به چشمان کودک(به صورت چشم تو چشم) نگاه کنند ارتباط های مغزی کودک شکل می گیرد و تبدیل به الگوهای تشخیصی می شود و کودک با این نگاه ها می تواند چیزهایی که در اطراف وی وجود دارد را تشخیص بدهد و با هر بار انجام این نگاه به چشمان کودک این الگوی تشخیصی وی تقویت می شود که نقش بسزایی در تقویت هوش وی دارد.»
نیره حاجی علیان ادامه داد:«از دیگر راه کارهایی که والدین می توانند برای بالا بردن هوش کودک خود انجام دهند صحبت کردن با کودک است و با برقرار کردن ارتباط کلامی با کودک هوش کلامی وی تقویت می شود و همانطور که می دانید دریافت های اولیه مهم زبان یکی از عوامل تقویت عملکرد ذهنی کودک است و در صورتی که کارکردهای زبانی به خوبی انجام بگیرد وی به عنوان یک فرد باهوش شناخته می شود.
در واقع با صحبت کردن با کودک توانایی کلامی وی بهتر شده و به طور صحیح می تواند کلام را بیان کند و درک درستی از اندیشه ها و گفتارهای دیگران داشته باشد.»
وی افزود:«شرکت دادن کودک در بحث ها و اجازه انتقاد کردن و اظهار نظر کردن باعث می شود کودک کلام جدیدی یاد بگیرد و سخنرانی و گفتار دیگران را به درستی درک کند و هوش هیجانی وی افزایش یابد که در جامعه بالا بودن هوش هیجانی بسیار مهم است.»
این مدرس دانشگاه آزاد در ادامه اظهار داشت:«خواندن قصه از دوره کودکی برای کودک بسیار مهم بوده و باعث افزایش مهارت های کلامی وی می شود و دامنه لغات وی افزایش پیدا می کند علاوه بر این کودک علاقمند به کتاب خواندن شده واین امر برای موفقیت وی در سنین جوانی و نوجوانی بسیار مهم است و باعث می شود کودک از طریق تجربه یک سری چیزهای جدید یاد بگیرد و کنجکاوی کودک را تحریک می کند که نقش مهمی در افزایش هوش وی دارد البته وظیفه والدین تحریک کنجکاوی وی نیست بلکه وظیفه والدین این است که کودک خود را محدود نکنند چرا که کودک نیازمند تحرک و فعالیت بدنی و دست زدن به وسایل مختلف و حتی پاره کردن و هل دادن وسایل است که این کارها به اندازه نیاز به غذا خوردن برای کودک بسیار اهمیت دارد.»
وی ادامه داد:«از دیگر راه کارها برای رشد کودک تشویق موفقیت های کودک است و روانشناسان تاکید می کنند زمانی که کودک کاری را با موفقیت انجام می دهد والدین بایستی وی را تشویق کنند چرا که احساس مفید بودن برای کودک بسیار مهم است و موجب تقویت قشر جلویی و میانی مغز(که جایگاه احساسات هستند) می شود و این تشویق از سوی والدین بین 10 تا 18 ماهگی کودک اهمیت بسیاری داشته و به رشد هوش کودک کمک می کند و در صورتی که تشویق از سوی والدین در مقابل موفقیت کودک در انجام کارها صورت نگیرد رشد هوش وی کاهش پیدا می کند و دامنه لغات وی بسیار محدود خواهد ماند.»
این روانشناس کودک و نوجوان خاطرنشان کرد:«گوش دادن به موسیقی های آرام بخش موجب تقویت و حفظ هوش شنیداری کودک می شود و در افزایش حافظه وی تاثیر بسزایی دارد و تحقیقات نشان داده کودکانی که در سرودهای گروهی و نواختن موسیقی فعالیت دارند به نسبت دیگر کودکانی که چنین فعالیت هایی ندارند از هوش بالاتری برخوردار بوده و این کار موجب تقویت استدلال و تفکر همزمان و تحلیل سه بعدی وی می شود.»
وی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:«از دیگر راه های افزایش هوش کودک این است که والدین کودک خود را به مهدکودک بفرستند. روانشناسان معتقدند والدین بایستی کودک خود را بعد از دوران 3 سالگی در مهدکودک استاندارد ثبت نام کنند چرا که آموزش پیش از دبستان موجب تقویت ارتباط کودک با محیط می شود و عاملی مهم در افزاش هوش کودک است.»
نیره حاجی علیان ادامه داد:«ورزش کردن نیز یکی از راه های مفید برای تقویت هوش کودک است و از دیگر راه کارها می توان به توجه والدین به فرزندان اشاره کرد و والدین نباید پدر و مادر محض باشند بلکه بایستی با کودک خود گفت وگو کنند و در مورد مسائل مختلف نظر وی را جویا بپذیرند و در واقع دوست کودک خود باشند چرا که موجب رشد هوش وی خواهد شد و هوش هیجانی کودک افزایش خواهد یافت.
روانشناسان معتقدند دوست بودن والدین با کودک و بازی کردن با کودک موجب بالا رفتن مهارت های شناختی کودک می شود و تاثیر در رشد شناختی و هوش هیجانی وی خواهد داشت.»
وی افزود:«از دیگر مسائلی که بایستی والدین به آن توجه کنند محدود کردن تماشای تلویزیون تا 2 سالگی کودک است و روانشناسان معتقدند تماشای تلویزیون برای تمام افراد در هر قشر و سطحی موجب افزایش اطلاعات فرد خواهد شد (کارکرد مثبت تلویزیون) اما این قضیه در مورد کودکان زیر 2 سال صدق نمی کند چرا که کودک نیازمند است در این سن ارتباطات دوطرفه داشته باشد اما با تماشای تلویزیون ارتباط وی یکطرفه بوده و دامنه لغات وی کاهش پیدا می کند./ع


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 89
     درج شده در 2300 روز و 5 ساعت و 54 دقیقه قبل
    
آیا شما هم خاطرات کودکی تان را فراموش کرده اید و برای به یاد آوردن آنها با مشکل مواجه می شوید؟

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران نتایج مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد با بالا رفتن سن کودکان، امکان یادآوری خاطرات اولیه کودکیشان نیز بیشتر می‌شود.

هرچقدر هم که سعی کنید، یادآوری خاطرات دوران کودکی قبل از سه یا چهار سالگی بعید به‌نظر می‌رسد. دلیل این پدیده‌، فراموشی دوران کودکی است که باعث می‌شود بزرگسالان قادر به‌یادآوری خاطرات اولیه زندگی خود نباشند.

بر اساس گزارش دیسکاوری، اخیرا محققان به‌بررسی محدوده زمانی که طی آن خاطرات اولیه دوران کودکی محو شده یا با گذشت زمان شفاف‌تر می‌شود، پرداخته‌اند. برای انجام تحقیقات، محققان از 140کودک با گروه سنی متفاوت دعوت کردند تا به‌سوالاتی در مورد اولین خاطرات‌شان پاسخ دهند.

محققان با بررسی و مقایسه پاسخ کودکان با پاسخ‌های دو سال قبل‌شان دریافتند که قدرت یادآوری آنها در مدت دو سال تغییر کرده است. نتایج این تحقیق نشان داد هرچقدر که سن کودکان بالاتر می‌رود، قدرت یادآوری اولین خاطرات‌شان نیز بیشتر می‌شود./ص


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط nahid1khoda با 1724 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 149
     درج شده در 2302 روز و 9 ساعت و 48 دقیقه قبل
    

مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در قد نهایی یك كودك پدر و مادر او هستند. به عبارتی از یك پدر و مادر قدبلند فرزند بلندقدی زاده می‌شود و عكس آن نیز در مورد زوج‌های كوتاه صادق است.

 

فرمول محاسبه قد به این ترتیب است: {2‌‌/‌‌ (قد پدر + قد مادر)} یعنی معدل قد پدر و مادر را در پسران بعلاوه 7 می‌كنیم و در دختران منهای 7 می‌كنیم تا قد نهایی آنها را حدس بزنیم. اما این تنها یك حدس خام است زیرا گاهی ژن‌های بلندی و كوتاهی قد در خانواده پدری یا مادری وجود دارند ولی پدر یا مادر كودك چندان بلند نیستند. در این موارد می‌توان احتمال این‌كه قد كودكان این خانواده از فرمول گفته‌شده فراتر باشد را در نظر داشت. البته این موضوع در مورد كوتاهی قد نیز صادق است.

جداولی وجود دارند كه براساس قد كودكان جوامع مختلف نوشته شده است و پزشكان بر اساس آنها می‌توانند رشد قدی یك كودك را نسبت به همسالان پسر یا دختر بسنجند. بر اساس این اعداد ما می‌توانیم بگوییم كه یك كودك در كدام صدك قدی جامعه قرار دارد. تعیین این صدك از این جهت اهمیت دارد كه بتوانیم بین یك كوتاهی معمولی كه به افراد بالاتر از صدك 3 اطلاق می‌گردد با كوتاهی شدید كه به كودكان كمتر از صدك 3 گفته می‌شود فرق قائل شویم. همان طوری كه در هفته گذشته گفتیم درمان با هورمون رشد در‌ دسته اخیر مجوز دارد و درمورد كوتاهی‌های خفیف، درمان عاقلانه نیست و تاثیرگذار نیز نمی‌باشد. البته در این موارد هم حتما باید قد پدر و مادر را در نظر گرفت.

گردآورنده : مجله پزشکی.::.ژورنال 

 

 

 

 


باز منتشر شده توسط nahid1khoda در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط nahid1khoda با 1724 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 98
     درج شده در 2302 روز و 9 ساعت و 51 دقیقه قبل
    

وقتی که کودک از غذا خوردن اجتناب می‌کند، والدین نگران می‌شوند....؟

 فرزندم غذا نمی‌خورد!  همۀ متخصصان اطفال بر سر این موضوع متفق القول اند که بهترین راه حل، نشان دادن کمترین حد ممکن نگرانی است. با این حال، این کار آسان نیست. 6 توصیه داریم که می‌توانند به شما کمک کنند.

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

 

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir 1) باید بدانید که شرایط نقش بسیار مهمی بازی می‌کند
دلایل کاملاً منطقی متعددی وجود دارند که یک کودک به دفعات، از غذا خوردن امتناع کند:


تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir وعدۀ قبلی غذایش خیلی حجیم بوده است.
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir در بین وعده های غذایی، چیزهای زیادی می‌خورد.
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir او خسته یا مضطرب است، مثلاً شب ها.
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir او در حال گذار از یک دوره ای است که کمتر رشد می‌کند، بنابراین نیاز کمتری به خوردن دارد.
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir قبل از این که بگویید فرزندتان 'بد غذا است' یا بدتر 'مشکل تغذیه ای دارد'، تمام این موارد را بررسی کنید.


تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir 2) استفاده از تمام جایگزین ها
نگرانی عمدۀ والدین این است که چون فرزندشان از خوردن غذا یا خوردن برخی مواد غذایی خودداری می‌کند، تمام مواد مغذی را که بدنش نیاز دارد، دریافت نکند. این نگرانی کاملاً بی مورد است، کودک نمی‌گذارند که از گرسنگی بمیرند... اما برای اینکه شما خاطر جمع شوید، چند پیشنهاد داریم که می‌توانید در صورت لزوم آنها را جایگزین غذای کودک تان بکنید:

تبیان زنجان www.tebyan-zn.irسوپ، مواد خام یا پوره ها به جای سبزیجات پخته
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir کمپوت یا آب میوه ها به جای خود میوه
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir ماست، پنیر یا دیگر لبنیات به جای شیر
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir تخم مرغ، لبنیات یا حبوبات به جای گوشت.


تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir 3) کمی سرسخت بودن
اگر فرزندتان مثلاً از خوردن سبزیجات امتناع می‌کند، در تمام وعده های غذایی این مواد را برایش آماده کنید اما بقیۀ غذا را تغییر دهید: برای مثال گراتین گل کلم و ماهی، یا به همراه گوشت یا سیب زمینی و... اغلب باید در بیش از ده مورد، یک مادۀ غذایی را به کودک بدهید، تا آن را قبول کند. اگر آن مادۀ غذایی را با خوراکی های دیگر همراه کنید، شانس خود را بالا برده اید.


تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir 4) جدا کردن یا مخلوط کردن؟
گوش به زنگ فرزندتان باشید و سعی کنید او را بشناسید. بعضی بچه ها در برابر روش پوشش مقاومتی نشان نمی‌دهند، در این روش تکه های سبزیجات و غذاهایی را که دوست دارد را به چیزهایی که به طور عادی دوست ندارد، اضافه می‌کنید.

اما بعضی دیگر می‌خواهند چند لقمه از سبزیجات بخورند اما از خوردن چیزهای دیگری که با آن مخلوط شده، امتناع می‌کنند. تا قبل از اینکه منوی غذای خانوادگی تان مختل شود، سعی کنید آن را به دست بگیرید و جلوی خراب شدنش را بگیرید.


تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir 5) جلوی هرزه خوری فرزندتان را بگیرید
بچه ها مثل همۀ بزرگترها نباید هرزه خوری کنند، اما نه به خاطر اینکه ممکن است مثل بزرگترها اضافه وزن پیدا کنند، به این علت که هرزه خوری ممکن است جلوی اشتهای کودک را بگیرد. بنابراین از دادن خوراکی در بین وعده های غذایی به کودک خودداری کنید، خصوصاً برای تشویق کردن، آرام کردن یا دلداری دادنش.


تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir 6) شروع کردن با مهم ترین ها
فرزند شما یک سری الویت های غذایی دارد و دنبال خوراکی هایی می‌گردد که بیشتر ترجیح می‌دهد نسبت به آنهایی که کمتر دوست دارد، و این کاملاً طبیعی است. اما این وضعیت نباید تا آنجا پیش رود که کودک فقط از یک گروه غذایی، تغذیه کند. بنابراین سبزیجات (یا مواد غذایی دیگر را که کودک عموماً از خوردن آن خودداری می‌کند) را در اول وعدۀ غذایی به او بدهید. گرسنگی اش بقیۀ جریان را پیش می‌برد!

گردآورنده : مجله پزشکی.::.ژورنال 


باز منتشر شده توسط nahid1khoda در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 89
     درج شده در 2358 روز و 2 ساعت و 39 دقیقه قبل
    

متخصصان روانشناسي در كانادا هشدار دادند: تنبيه بدني يا مقررات سخت و شديد باعث مي‌شود كه كودكان براي پنهان كردن خطاهاي خود، بيشتر به دروغگويي متوسل شوند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، پروفسور ويكتوريا تالوار از دانشگاه مك گيل و دستيارش پروفسور كانگ لي از دانشگاه تورنتو در مطالعات خود دو گروه از كودكان را كه درگروه سني 3 و4 ساله بودند در شرايط مختلف با هم مقايسه كردند. گروه اول در يك مدرسه خصوصي ثبت‌نام شده بودند كه اين مدرسه به روش‌هاي سنتي مثل استفاده از تركه و فلك براي تنبيه دانش‌آموزان اداره مي‌شد. گروه دوم نيز در يك مدرسه خصوصي ديگري ثبت نام شده بودند كه شيوه اداره آن با سيستم‌هاي آزادانه‌تر و با مقررات آسانتر بود. رفتار تك تك كودكان به طور جداگانه در هر دو مدرسه تحت مطالعه قرار گرفت.

به گزارش يونايتدپرس، در ادامه آزمايشات از كودكان خواسته شد در يك بازي «حدس بزن» شركت كنند. متخصصان كه در اين بازي با كودكان همراه بودند از آنها درخواست مي‌كردند كه وقتي در اتاق تنها هستند دزدكي به اسباب بازي كه داخل اتاق گذاشته شده بود، نگاه نكنند. تقريبا اكثر كودكان وقتي تنها مي‌شدند به رغم توصيه متخصصان، اين كار را انجام مي‌دادند. اما نتايج ارزيابي‌ها معلوم كرد كودكاني كه در گروه اول يعني در مدرسه خصوصي با روش سنتي و تنبيهي ثبت‌نام كرده بودند در پاسخ به اين سوال كه آيا دزدكي اسباب بازي را ديده‌اند تقريبا همگي‌شان دروغ مي‌گفتند و جواب منفي مي‌دادند، در حالي كه كودكان در گروه دوم كه در مدرسه تنبيه نمي‌شدند، فقط حدود 50 درصد در مورد نگاه كردن به اسباب بازي دروغ مي‌گفتند.

بعلاوه معلوم شد كودكاني كه به دليل تنبيه شدن توانستند بار اول دروغ بگويند در پاسخ به سوالات بعدي درباره جزئيات و مشخصات اسباب‌بازي، خيلي بهتر پاسخ‌هاي غيرصحيح و فريب دهنده مي‌دادند تا معلوم نشود كه دروغ گفته‌اند.

اين مطالعه در مجله رشد كودك به چاپ رسيده است.

انتهاي پيام


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 96
     درج شده در 2358 روز و 5 ساعت و 52 دقیقه قبل
    


 

 

نقاشی کودکتان را تحلیل کنید تا به دنیای درونیش برسید !

 

یك آسمان بنفش با گل‌هایی كه در آسمان پرواز می‌كنند. درختانی با برگ‌های قرمز و یك خانه با دودكش. جاده‌ای كه توی آن یك ماشین حركت می‌كند و بچه‌ها و مامان و بابا كه دست هم را گرفته‌اند و موهایشان سیخ سیخی شده است.

 

این نقاشی زیبا‌ست. مامان به او می‌گوید:

 

چرا آسمان بنفش است؟

 

چرا گل‌ها توی آسمان هستند؟

 

چرا موهای ما سیخ سیخی است انگار ترسیده‌ایم.

 

زیبا می‌گوید دلم می‌خواد. دوست ندارم عوضش كنم. مادر نمی‌داند كه هر چیزی كه كودك می‌كشد ریشه در تفكرات و دنیای تخیلی او و واقعیات پیرامونش دارد.

 

روانشناسان كودك تحلیل‌های زیادی از نقاشی آنان می‌كنند و می‌توانند به زوایای پنهان روحیات كودكان و مشكلاتی كه هرگز به زبان نمی‌آورند و گاه والدین هم به آن اشاره‌ای نمی‌كنند پی ببرند.

 

زهره مرشدی روانشناس و مشاور مدرسه می‌گوید: اعضای یك خانواده هماهنگ، در نقاشی‌های كودكان، همیشه با هم و دست در دست هم نشان داده می‌شوند. اگر این اشخاص در تصویر در حالتی تعاملی و خوش و خرم بایكدیگر باشند نشان می‌دهد درجه صمیمیت آنها بیشتر است.

 

كودك، در نقاشی خانواده، تصویر خود را نزدیك شخصی نقاشی می‌كند كه بیشتر دوست دارد؛ ولی اگر كودكی فكر كند كه مثلا خواهرش بیش از او مورد توجه پدر و مادر است، در نقاشی خود خواهرش را بین پدر و مادر و خود را دورتر از آنها در حاشیه كاغذ قرار می‌دهد. در بعضی از نقاشی‌ها تعدادی از افراد خانواده ‌داخل خانه و تعدادی دیگر‌خارج از خانه نمایش داده می‌شوند.

 

این‌گونه نقاشی‌ها یا منعكس‌كننده غیبت واقعی شخص یا اشخاصی است كه در خارج از خانه ترسیم شده‌اند‌ یا كمبود جذابیت عاطفی كودك را نسبت به آنها می‌نمایاند.

 

وی می‌افزاید: نقاشی بزرگی كه همه صفحه را بگیرد نشانه اعتماد به نفس كودك است، اما كودكی كه نقاشی ریز و كوچكی در یك گوشه صفحه می‌كشد و بقیه را سفید می‌گذارد اغلب از اعتماد به نفس كمی برخوردار است.

 

استفاده از خطوط شكسته و لرزان نیز همین حالت را نشان می‌دهد.

 

سهیل یك خواهر كوچولوی تازه به دنیا آمده دارد. او وقتی نقاشی می‌كشد همیشه خواهر كوچولوی خود را از خود بزرگ‌تر می‌كشد و نشان می‌دهد همان‌طور كه در قنداق از او بزرگ‌تر است ایستاده و او كوچك‌تر است.

 

روانشناس مهدكودك می‌گوید: از وقتی خواهرش به دنیا آمده حس می‌كندكمتر مورد توجه واقع ‌می‌شود به همین دلیل در نقاشی‌های خود او را بزرگ‌تر از خود ترسیم می‌كند و همیشه خودش یك گوشه دورتر از خواهر، مادر و پدر ایستاده است.

 

او معتقد است والدین این كودك باید توجه موثرتری به او نشان دهند و او را در سرنوشت نوزاد تازه به دنیا آمده دخیل كنند و در مورد كارهایش از او كمك بخواهند تا خود را جدا از مجموعه خانواده حس نكند.

 

در بیشتر نقاشی‌هایی كه كودكان ترسیم می‌كنند، همیشه یك شخصیت اصلی وجود دارد كه كودك بیشترین بار احساسی خود را چه به صورت عشق و ستایش و چه به صورت ترس و دلهره‌ روی او مستقر می‌كند.

 

این شخصیت اصلی غالبا قبل از دیگران ترسیم می‌شود، زیرا او اولین شخصی است كه كودك به او فكر می‌كند. این شخصیت اصلی، همیشه در اندازه‌ای بزرگ‌تر از دیگر اشخاص و با جزئیاتی بیشتر و كامل‌تر ترسیم می‌شود.

 

هنگامی كه در نقاشی خانواده، یكی از اعضای خانواده وجود ندارد، می‌توان نتیجه گرفت كه كودك آگاهانه یا ناخودآگاه آرزوی نبودن آن شخص را دارد. این پدیده بیشتر در نقاشی‌های كودكانی دیده می‌شود كه با گذشت چند سال هنوز تولد خواهر یا برادر كوچك‌تر از خود را نپذیرفته‌اند.

 

بنابر این با حذف این كودك مزاحم از نقاشی، خود را در دورانی طلایی كه قبل از تولد نوزاد در آن زیسته‌اند، به تصویر می‌كشند.

 

نقاشی به ما كمك می‌كند تا به دنیای درونی و روح كودك پی ببریم، بدانیم چه نیازهایی دارد،

 

آیا كودك ناسازگار یا بیمار است؟

 

در بزرگسالی می‌خواهد چه كاره شود ؟ و...

 

به دلیل علاقه بسیاری از خانواده‌ها ‌و اهمیت نقاشی كودكان تصمیم دارم در این شماره و در چند شماره آینده مفاهیم نقاشی كودكان را به ‌طور كاملا خلاصه شده، تقدیمتان كنم. مفهوم خورشید، ماه، آسمان، زمین، اتومبیل و حیوانات را در این شماره با هم بررسی می‌كنیم، لطفا توجه داشته باشید كه شما به كودك، موضوع نقاشی نمی‌دهید و خودش آزادانه نقاشی می‌كشد.

 

برخلاف تصور رایج، نقاشی كودكان پر از نمادهای زندگی اوست. روانشناسان معتقدند خورشید نماد والدین او است. خورشید در نقاشی كودك همچنین نشانه امنیت، خوشحالی، گرما، قدرت و به قول روانشناسان خورشید به معنی پدر است. وقتی رابطه كودك و پدر خوب است كودك خورشید را در حال درخشیدن می‌كشد و وقتی رابطه آن دو مطلوب نیست كودك خورشید را در پشت كوه ناپدید می‌كند.

 

ترس كودك از پدر به رنگ قرمز تند‌ یا سیاه در نقاشی دیده می‌شود. البته با یك نقاشی ما به قضاوت نمی‌پردازیم بلكه باید چند‌ نقاشی كودك را بررسی كرد.

 

اما برخلاف خورشید، ماه نشانه نیستی است. اغلب كودكان ماه را كنار قبر و قبرستان می‌كشند. كودكان در نقاشی خود ماه را با مرگ معنی می‌بخشند.

 

آسمان به معنی الهام و پاكی‌ و زمین به معنی ثبات و امنیت است. كودكان خیلی كوچك هیچ‌وقت خطی برای نشان دادن زمین ترسیم نمی‌كنند، ولی در‌ 5 یا 6 سالگی كه آغاز به درك دلایل منطقی می‌كنند به كشیدن زمین نیز می‌پردازند.

 

در جامعه امروزی، ماشین نشانه قدرت است، به همین دلیل در نقاشی‌های كودكان مخصوصا پسربچه‌ها ماشین زیاد دیده می‌شود.

 

اشكان هر وقت نقاشی می‌كند یك‌ خانه و ماشین می‌كشد كه خودش پشت فرمان نشسته است. آنها ماشین ندارند، اما دایی او كه دارای یك خودرو شخصی است گاهی اجازه می‌دهد در حالت پارك اشكان پشت فرمان قرار بگیرد. به اعتقاد پژوهشگران ترجیح دادن كشیدن ماشین به جای آدم در این دوره خود به خود نشان‌دهنده وابسته بودن شخص به دنیای خارج و زندگی ماشینی است. البته این مسائل بستگی به سن، فرهنگ،عوامل ذهنی و... نوجوان دارد، اما كشیدن در حال راندن ماشین توسط كودك درخواست قدرت را در او نشان می‌دهد.

 

اگر كودك شما در اطراف خود با حیوانات سر و كار ندارد و به باغ وحش نمی‌رود باید به حیواناتی كه در نقاشی‌هایش حضور دارند توجه كرد.

 

گاهی ممكن است كودك احساس گناه و تقصیری را كه تجربه كرده و جرأت نكرده آن را ابراز كند در نقاشی و در قالب حیوان نشان دهد.

 

كشیدن حیوانات درنده نشانه فشارهای درونی و مخفی كودك است. مثلا كودكی كه نسبت به برادر كوچك‌تر تازه به دنیا آمده‌اش حسادت می‌كند‌ در نقاشی‌اش ممكن است گرگ بكشد كه این نشان‌دهنده ترس و دلهره كودك از تازه وارد كوچولو است.

 

تحلیل نقاشی كودك یك كار تخصصی است كه شما می‌توانید با كمك روانشناسان كودك اقدام به این كار كنید.

 

برای این ‌كه نقاشی‌های كودكتان به شما كمك كند كه به اسرار درون او واقف شوید نباید بالای سر او بنشینید و به او مداد رنگی به میل خودتان بدهید. او در نقاشی كردن باید آزادی كامل داشته باشد.

 

در پایان نقاشی از كودك بخواهید كه در مورد تصاویر كشیده شده برای شما حرف بزند. این‌گونه اطلاعات به شما در تجزیه و تحلیل نقاشی كودك كمك می‌كند.

 

 

منبع :jamejamonline.ir


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 94
     درج شده در 2464 روز و 20 ساعت و 36 دقیقه قبل
    

كودك بايد بداند، كه به مردم تمامى نژادها و رنگ‌ها و عقايد افراد مختلف احترام بگذارد و به خاطر اتفاق‌هاى ميان انسان‌ها، رفتار ناهنجار نداشته باشد. براى داشتن كودكان بردبار و شكيبا والدين بايد حس همدردى و انسان دوستى را كم‌كم به كودك القا كنند. بايد به كودك بفهمانند كه به همه احترام بگذارد. مسئوليت ‌پذير باشد و اين نكته را بداند كه هر انسانى روى كره خاكى گنج گران ‌بهايى محسوب مى‌شود.
براى اين كار، روش‌هايى وجود دارد.
۱) در مورد صبر و شكيبايى با كودك خود صحبت كنيد. اين مسأله‌اى نيست كه يك شبه بتوان آن را براى كودك توضيح داد. بايد در مورد تفاوت‌ها و اتفاقات روزهاى مختلف، با آنها صحبت كنيد. موضوع صحبت را از جايى آغاز و به مسائل اجتماعى ختم كنيد. به كودك خود اجازه دهيد كه در خلال صحبت‌هاى شما به اهميت موضوع پى ببرد.
۲) وقتى كودك شما در معرض حادثه يا موضوعى قرار مى‌گيرد، درست در همان لحظه سعى كنيد صبر و شكيبايى را به او بشناسانيد. روزانه ممكن است برنامه‌هاى مختلفى از راديو، تلويزيون و ديگر رسانه‌هاى پيرامون موضوع‌هاى مختلف نمايش داده شود، و وقتى چالش در خانواده، افراد فاميل و دوستان ايجاد مى‌شود. درست در زمان بحث به كودك خود اجازه اظهارنظر، فكر و صبحت بدهيد.
۳) با احساس بى‌ صبرى، عجز و ناتوانى كه براى كودكان به وجود مى‌آيد، مبارزه كنيد. براى مثال وقتى كودك از مسأله‌اى ناراحت مى‌شود و احساس مى‌كند قادر به تحمل آن نيست، سعى كنيد با پيش كشيدن بحثى حس همدردى كودك را تحريك كنيد. مثلاً به او بگوييد: دوستت به تو توهين كرده، اما او بايد هميشه با صندلى چرخ‌دار راه برود، چه احساسى نسبت به او دارى با تحريك حس همدردى و احترام سعى كنيد او را به سمت صبر و شكيبايى هدايت كنيد.
۴) وقتى كودكان قربانيان عدم بردبارى و عجز هستند، از آنها به بهترين شكل حمايت كنيد: مشكلاتى را كه براى كودكانتان به وجود آمده جدى بگيريد و سعى نكنيد مشكلات آنها را كوچك جلوه دهيد. حمايت عاطفى خود را از آنها دريغ نكنيد و به آنها عكس‌العمل‌هاى مناسب را آموزش دهيد.
۵) درك و فهم درست و سالمى از همسانى و همانندى گروه‌ها به كودك خود ارائه دهيد.
براى نوجوانان همسانى گروهى بسيار حياتى است. به كودك خود ياد دهيد كه به گروه افتخار كند و به گروه‌هاى ديگر احترام بگذارد. دوست داشتن گروه خود بدين معنا نيست كه گروه‌هاى ديگر فاقد ارزش‌هاى انسانى هستند و آنان نبايد هيچ وقت براى بالا بردن جايگاه خود، گروه‌هاى ديگر را زير سؤال ببرند.
۶) مواد و وسايل آموزش متنوع در منزل به كارگيرى كتاب‌هايى شامل فرهنگ‌هاى مختلف با موضوع‌هاى مربوط به صبر و شكيبايى براى كودكان خود بخوانيد، اسباب ‌بازى ‌هاى مربوط به فرهنگ‌ها و گروه‌هاى مختلف را براى كودكان خود خريدارى كنيد و به كودكان خود يادآور شويد كه چگونه تنوع و گوناگونى فرهنگ‌ها مى‌تواند در زندگى هنرى، كارى، فردى، موسيقى و ادبيات افراد تأثيرگذار باشد.
۷) فرصت‌هايى را براى كودكان خود فراهم كنيد كه با افراد مختلف و متفاوت معاضدت كنند. كودكان خود را به گذراندن اوقاتى با افراد مسن، به خصوص پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها تشويق كنيد. آنها را به مراكز و پارك‌هاى عمومى ببريد تا ياد بگيرند با افراد متفاوت رابطه دوستى برقرار كنند. حتى اگر برايتان مقدور است آنها را به مناطقى ببريد كه با كودكان قوم‌ها و نژادهاى ديگر دوست شوند و معاشرت كنند.
۸) كودكان خود را به همكارى با انجمن‌هاى مختلف تشويق كنيد. براى مثال اطلاعاتى در مورد فقر و گرسنگى، بيمارى و انجمن‌هاى حمايت افراد فقير، بيمار و سالخوره بدهيد و كودك خود را به همكارى با اين انجمن‌ها و افراد تشويق كنيد.
۹) در مورد اختلاف‌ها و تفاوت‌ها با كودك خود صادق باشيد. به اين معنى كه هرگز به كودك خود نگوييد همه افراد مثل هم هستند و يكسانند زيرا واقعاً اين طور نيست. هر كسى دنيا را از يك طريق تجربه مى‌كند و از يك پنجره مى‌بيند. موضوع اصلى تفاوت‌ها اين تجربه‌هاى مختلف است.
۱۰) با كودك خود طورى رفتار كنيد كه انتظار داريد او همان طور رفتار كند. سعى كنيد مانند يك الگوى خوب رفتار كنيد. بايد بدانيد والدين اصلى‌ترين و نخستين الگوى كودكان هستند و فرزندانتان نحوه رفتار با ديگران را از شما ياد مى‌گيرند. براى مثال آنان از لحن شما هنگام برخورد با افراد مختلف و در شرايط گوناگون و از نحوه گفتار شما با افراد مختلف تقليد مى‌كنند. واقعيت اين است كه در جهان امروزى كه تنوع، گوناگونى و اتفاق‌هاى غير منتظره روز به روز در حال افزايش است، صبور بودن تنها يك خصلت خوب نيست، بلكه لازم و ضرورى است.


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 73
     درج شده در 2487 روز و 5 ساعت و 24 دقیقه قبل
    

روانشناسان اطفال هشدار دادند كه بسياري از تصاوير تلويزيوني براي كودكان خردسال و نوپا ترسناك هستند.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» ايسنا، اين روانشناسان تاكيد كردند بسياري از تصاويري كه در تلويزيون نمايش داده مي‌شوند اگرچه براي بزرگسالان عادي و معمولي هستند اما مي‌توانند براي كودكان خردسال ناخوشايند باشند و آنها را آشفته كنند.

دكتر مارينا كركمار استاد دانشگاه ويك فارست در نيويورك‌ سيتي تصريح كرد: عادت به تماشاي تلويزيون در كودكان سه تا پنج ساله مي‌تواند روي الگوي خواب اين كودكان تاثير نامطلوبي داشته باشد. مثلا برخي از شخصيت‌هاي كارتوني ممكن است براي بزرگسالان بسيار عادي و خنثي باشند اما وقتي كودكي يك موجودي را مي‌بيند كه 6 پا دارد، اين تصوير در او احساس ترس ايجاد مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، پروفسور كركمار تاكيد كرد: بر اساس اين مطالعات هر نوع تصوير غيرعادي مي‌تواند موجب ترس و وحشت كودكان پيش‌دبستاني شود حتي اگر يك شخصيت كارتوني خوب و خنده‌دار باشد. كودكان خردسال حتي ممكن است از تماشاي خواهر يا برادر بزرگتر خود در حال انجام بازي‌هاي ويدئويي برآشفته و پريشان شوند.

پروفسور كركمار توصيه مي‌كند كه اگر متوجه شديد كودك شما ترسيده است بدون اينكه حرفي با او بزنيد در آغوشش بگيريد تا آرام شود، اين بررسي در مجله اطفال به طور مفصل شرح داده شده است.

انتهاي پيام


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 66
     درج شده در 2487 روز و 5 ساعت و 24 دقیقه قبل
    

روانشناسان انگليسي در يك مطالعه جديد دريافته‌اند كه نوزادان در سه ماهگي قادر هستند صداي غمگين را از صداي خنثي و فاقد احساس تشخيص دهند و در واقع احساسات را در صداي اطرافيانشان شناسايي مي‌كنند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، نكته جالب‌تر در اين مطالعه اين است كه آنها حتي در هنگام خواب هم اين قدرت تشخيص را دارند. متخصصان مي‌گويند اين يافته براي مطالعات بعدي در زمينه نحوه عملكرد و رشد مغزي كه در نهايت منجر به اختلالاتي مثل اوتيسم مي‌شود كاربردهاي مفيدي خواهد داشت.

به گزارش مجله آنلاين لايوسانيس، دكتر آنا بلاسي از متخصصان كالج كينگ لندن در اين باره گفت: احتمالا به دليل اهميت فوق‌العاده سرنخ‌هاي اجتماعي است كه فرزند انسان مي‌تواند از ابتدايي‌ترين ماه‌هاي تولد خود صداها را به صورت اختصاصي پردازش كند.

اين يافته نشان مي‌دهد كه تعاملات اجتماعي و يادگيري زبان از نخستين ماه‌هاي تولد آغاز مي‌شود.

شرح اين آزمايشات در مجله «كرنت بيولوژي» به چاپ رسيده است.

انتهاي پيام


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط hasantaleb با 99950 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 194
     درج شده در 2487 روز و 7 ساعت و 57 دقیقه قبل
    

 

۱) فرزندتان را به پشت بخوابانید.

 

۲) روی صورتش را با قنداق یا پتو نپوشانید.

 

۳) فرزندتان را روی تخت هایی که لبه های بدون حفاظ دارند نخوابانید. افتادن طفل از تخت می تواند خطرات جدی ای را برای او به دنبال داشته باشد.

 

۴) اگر تخت فرزندتان جداست دور نرده هایش کوسن های نرمی قرار دهید که مبادا به سر شیرخوار ضربه وارد شود.

 

۵) تشک تخت شما یا فرزندتان باید دقیقا اندازه تختش باشد زیرا فاصله اندک بین لبه تخت با تشک ممکن است دست یا پای کودک را در این فضا گیر بیندازد. حتی کودکان خردسال هم نمی توانند خود را راحت از این تله فضایی نجات دهند.

 

۶) فرزندتان را تنها روی تخت خودتان نگذارید و به کارهای دیگر بپردازید.

 

۷) اگر فرزندتان پیش شما می خوابد هیچ گونه ماده مخدر یا روانگردانی حتی سیگار و الکل یا قرص های خواب آور مصرف نکنید زیرا ناهوشیاری شما ممکن است باعث شوند حین خواب فرزندتان را خفه کنید. اگر به هر دلیلی مجبورید از این مواد استفاده کنید فرزندتان را پیش خودتان نخوابانید.

 

۸) تختی که فرزندتان روی آن می خوابد را کنار پریز یا سیم های برق نگذارید تا از خطر برق گرفتگی کودک بکاهید.

 

۹) تخت های دو طبقه برای کودکان زیر ۹ سال خطرناک است زیرا احتمال دارد از آن بیفتند.

 

۱۰) اگر فرزندتان ۲ سال تمام دارد، می توانید او را به جای گهواره روی تشک مستقل بخوابانید. توصیه می شود اگر تخت کودک ندارید تشک مخصوص فرزندتان را روی زمین بگذارید نه سکوی بلند.

 

۱۱) اگر در مناطق گرمسیری زندگی می کنید و احتمال آمدن حشرات و جانوران موذی در خانه تان هست با روش های موجود از ورود آنها به منزل تان پیشگیری کنید.

 

۱۲) طفل را روی مبل های راحتی نخوابانید.

 

۱۳) گهواره های سفری چندان برای خواب کودک ایمن نیستند.

 


منبع:روزنامه سلامت


باز منتشر شده توسط hasantaleb در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)



توجه : مدیریت وب سایت در صورت دریافت مجوز قانونی از سوی مراجع ذیصلاح نسبت تغییر در محتوای  ارسالی کاربران و یا مراحل قانونی اعلام شده اقدام خواهد نمود.
تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.
© 2004- Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.