مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
     
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  

حتما ببینید
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای مدظله
احادیث حضرت محمد
عکس و عکاسی مقالات
آموزش آشپزی
امر به معروف و نهی از منکر
طبقه بندی موضوعی مطالب
فعال ترین اعضا این ماه
فعالان ثبت مطلب این ماه
ارسال دعوتنامه

آیا مایلید دوستان خود را نیز دعوت به مشاهده محتوای بروز این وب سایت کنید ؟
آیا میدانید با ارسال هر دعوت نامه 5 امتیاز( به همراه 15 امتیاز رزرو) به مجموع امتیازات شما افزوده میشود ؟

 
دریافت رایگان مطالب
آیا میدانید میتوانید مقالات وب سایت را با استفاده از قدرت گوگل و بصورت روزانه در ایمیل خود دریافت و مطالعه کنید ؟؟
بیش از صد ها عنوان مطلب خواندنی را روزانه به همین راحتی و هر زمان که مایلید مطالعه کنید !
عضویت رایگان دریافت مقالات در ایمیل

برای مشاهده توضیحات بیشتر اشاره گر ماوس خود را روی هر عنوان نگه دارید . بخش مطالب روزانه اعضاء سرویس دیگری از خدمات وب سایت به اعضا میباشد که شما را قادر می سازد  مطالب و علاقه مندی های خود را در وب سایت درج نمایید .

این امکان زمینه حضور جدی شما را در دنیای مجازی اینترنت فراهم آورده و ضمن انتشار محتوای شما بنام خودتان ,  با کمک سرویس معرفی به موتور های جستجو , آنرا در  صدر جستجو ها و معرض دید هزاران کاربر روزانه  اینترنت و وب سایت قرار  دهد و کمک می کند  براحتی در جمع کاربران فعال خانواده ما قرار بگیرید .

توجه : نوشته  و مطالب این بخش دارای هویت شخصی از سوی کاربران ( ساختار وب لاگ) بوده و مسئولیت آن به عهده کاربر می باشد .
قوانین ارسال مطلب را ببینید تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.

 
نوشته شده توسط fardsaeid با 143127 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 21
     درج شده در 617 روز و 2 ساعت و 4 دقیقه قبل
    
 
 
 


امام اول شیعیان حضرت علی (ع) درباره همسر بزرگوارش حضرت فاطمه زهرا (س) می فرمایند: من به فاطمه و پدرش مباهات مي كنم و آن گاه به رسول خدا افتخار مي كنم در آن هنگام كه فاطمه را به همسري من درآورد.به گزارش خبرگزاری مهر، افراد مختلف از زواياي متعددي درباره وجود مقدس ام الائمه حضرت فاطمه زهرا(س) سخنها گفته اند، اما بهترين طريق براي درك مقام والاي آن حضرت، تعريف و توصيفي است كه شوهرش بزرگوارش حضرت علي (ع) از ايشان نموده اند زيرا هر شوهري نسبت به افراد ديگر حتي پدر ومادر، همسرش را بهتر مي شناسد و بر افكار و رفتار وعادتهاي خوب يا بد او آشناتراست. بنابراين حضرت علي (ع) همسرش زهرا(ع) را كاملا مي شناسد و بهتر از ديگران مي توانند او را تعريف و توصيف نمايند.

اميرالمومنين (ع) در آغاز زندگي زناشويي در پاسخ به سوال حضرت رسول كه فرمودند:'همسرت را چگونه يافتي؟' حضرت زهرا را به عنوان بهترين همسري كه با كمك او مي توان خدا را اطاعت نمود، توصیف كردند. همچنين اميرالمومنين (ع) هميشه در زندگي زناشويي نهايت علاقه خود را به حضرت زهرا(ع) ابراز مي داشتند و بدون اطلاع او كاري انجام نمي دادند و از مشورت وهمفكري او بسيار مشعوف مي شدند و حتي گاهي حضرت اميرالمومنين(ع) براي اثبات سخنان خود نزد ديگران به فرمايشهاي حضرت زهرا(س) استدلال و استشهاد مي فرمودند.

همچنين حضرت علي(ع) هرگز كار شاق و تعب انگيز خانه را به دخترپيغمبر(ع) وانمي گذاشتند ودر مقابل، حضرت فاطمه (ع) نيز كارهاي سخت وطاقت فرساي خانه از جمله دستاس گندم يا جووپخت نان را انجام مي دادند و هيچ وقت از اميرالنومنين (ع) تقاضا وتوقعي نداشتند وهيچ موقع چيزي از حضرت علي(ع) نخواستند اعم از اينكه حضرت بتواند حاضركنند يا نتوانند.

شدت محبت حضرت امير(ع) به حضرت فاطمه (س) به حدي بود كه حتي در آخرين ساعتهاي عمر حضرت زهرا(س) نيز مقام عرفان، نيكوكاري، تقوا و خوف از خداي آن حضرت را ستودند.

هنگامي كه حضرت زهرا (س) در آخرين ساعتهاي وداع به اميرالمومنين (ع) فرمودند: اي پسر عمو در طول زندگي هرگز به تو دروغ نگفتم، خيانت نكردم و هيچگاه با تو مخالفت ننمودم. امير المومنين(ع) چون اين سخنان ر شنيدند در پاسخ فرمودند:آري اي دختر پيامبر معا ذالله كه تو خلافي را مرتكب شده باشي. مرتبه خداشناسي، نيكوكاري، تقوا وخداترسي تو بالاتر از آن است كه با من مخالفت كرده باشي. جدايي از تو برايم مشكل است، ولي اين کار چاره پذير نيست.

ميزان علاقه امير المومنين(ع) به حضرت فاطمه(س) واينكه فرموده اند هرگز فراق تو برمن محوشدني و فراموش شدني نيست مي رساند كه حضرت، چگونه شوهري براي ام الائمه بودند. يك جا مي فرمايند:'هر كسي بميرد. مدتي براي او عزاداري مي كنند و سپس فراموش مي شود، اما اي فاطمه عزيزم تو چنان در دل علي جا گرفته اي كه هرگز فراموش نمي شوي. محبت تو در دل علي با شير عجين شده و با جان به در رود'

و در جاي ديگري مي فرمايند:'من هرگزفاطمه را در طول مدت زندگي مشترك به غضب نياوردم وهيچگاه مخالف ميل او رفتار نكردم و دوستي مانند فاطمه براي من ديگر پيدا نخواهد شد.

باز هم مي توان ميزان علاقه حضرت به دختر پيامبر(ص) را در موقع تغسيل ايشان فهميد كه چون دست امير المومنين(ع) به بازوي حضرت فاطمه (ع) خورد مانند زن طفل از دست داده فرياد كشيدند. همان سرداري كه سر عمروبن عبدود را جدا كردند ومرحب خيبري را كشتند، اينجا بي اختيار از فراق همسرمهربانش و داغ فراق و سنگيني مصيبت او آنچنان فرياد زدند كه صداي ايشان سه خانه آن طرف تر رفت. در اين باره آمده است كه حضرت علي (ع) همه روزه به سراغ قبرحضرت زهرا(س) مي رفتند و از او ياد مي كردند وخود را بر روي خاكهاي قبر او مي افكندند.

امير المومنين امام علي (ع)فرمودند: من به فاطمه و پدرش مباهات مي كنم و آن گاه به رسول خدا افتخار مي كنم در آن هنگام كه فاطمه را به همسري من درآورد.

وقتي رسول خدا(ص) پس از ازدواج از مولاي متقيان علي (ع)سوال مي كنند همسرت فاطمه را چگونه يافتي؟ حضرت علي (ع)پاسخ مي دهند: ياور خوبي در اطاعت كردن از خداست.

ودر جايي ديگر حضرت مي فرمايند: من همسر بتولم همان كه سرور زنان جهانيان است، فاطمه با تقواي پاكيزه تزكيه گشته فرمانبردار نيكوكار هئايت شده، محبوب حبيب خدا و بهترين دختران و سلاله او و ريحانه رسول خدا كه دو سبط او بهترين سبطها و دو فرزند من بهترين فرزندانند. همسر من بهترين زنان امت است.

بي شك حسن وحسين دو سبط اين امت هستند وآن دو براي محمد همانند جايگاه دو چشم براي سر مي باشند و اما من همانند جايگاه دست براي بدنم و اما فاطمه همانند قلب براي تن است.

- -------------------
1- بحارالانوار، ج 43، ص 59

2- معاني الاخبار، ص58

3- بحارالانوار، ج 43، ص 143

 
 

باز منتشر شده توسط fardsaeid در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط fardsaeid با 143127 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 23
     درج شده در 617 روز و 2 ساعت و 5 دقیقه قبل
    
ماجرای گریه فاطمه(س) در عزای خواهر/ لباسی که حضرت زهرا(س) برای شوهر بافت

از امام صادق(ع) پرسیدند چه کسی حضرت زهرا(س) را غسل داد، حضرت فرمود: «امام علی(ع) غسل داد، چرا که صدّیقه را کسی جز صدّیق نمی‌تواند غسل دهد».

 

 

خبرگزاری فارس- آزاده لرستانی: هیچ کس توانایی شناخت حقیقت وجودی زهرای مرضیه را ندارد، مگر خداوند عز و جل و اولیای خاص او، که بلندای شناخت فاطمه، پرنده‌ای تیز پرواز را می‌طلبد که از تمامی قیدها و بندها رها شده باشد، بی‌جهت نیست که صدیقه کبری(س) سرّی از اسرار الهی است.

با این وجود، برای شناخت سبک زندگی فاطمی استفاده از کلام حضرت معصومین(ع) به ویژه پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی(ص) می‌تواند چراغ راهی برای استفاده بهتر از برترین الگوی الهی باشد، چرا که پدر گرامی‌اش بارها او را برترین زنان عالم و برترین زنان بهشتی یاد کرده است.

آری! ابعاد وجودی آن بزرگوار فراتر از حضور در زمان و مکانی خاص است، به این جهت که فضایل اخلاقی انسان هرگز اسیر زمان و مکان نمی‌شود، این الگوی فضیلت برای همیشه تاریخ، شایستگی پیروی و متابعت را دارد و فراگیری درس زندگی در مکتب انسان‌ساز این بانوی نمونه، توفیقی بس ارجمند و بزرگ است که هر کس را نصیب نمی‌شود.

به منظور شناسایی بهتر ابعاد مختلف زندگانی حضرت زهرا(س) خبرگزاری فارس میزگردی را تحت عنوان «سبک زندگی فاطمی» با حضور حجج اسلام محمدجواد مروجی طبسی نویسنده کتاب «دردانه دلداده» و مدرس حوزه علمیه قم، حمید احمدی جلفایی نویسنده کتاب «صحیفه فاطمیه» و پژوهشگر حوزه و دانشگاه و امیرحسین ملک‌پور محقق دانش‌نامه حضرت زهرا(س) در در مؤسسه فرهنگی دارالحدیث قم برگزار کرد.

 

 

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir


باز منتشر شده توسط fardsaeid در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط fardsaeid با 143127 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 20
     درج شده در 617 روز و 4 ساعت و 28 دقیقه قبل
    
حماسه در صورت همراهی شور و شعور رخ می دهد
 
 
   
 
 
 
 
   
 
 
    معاون پژوهشی و فناوری اطلاعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه حماسه به گونه ای است که در آن، شور همراه با شعور وجود دارد، گفت: حماسه گاه فردی و گاه اجتماعی است، آنچه که مهم است حماسه عمومی است که ظاهرا مقام معظم رهبری هم حماسه عمومی را مد نظر داشتند.
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir    
   
 
 
     

معاون پژوهشی و فناوری اطلاعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه حماسه به گونه ای است که در آن، شور همراه با شعور وجود دارد، گفت: حماسه گاه فردی و گاه اجتماعی است، آنچه که مهم است حماسه عمومی است که ظاهرا مقام معظم رهبری هم حماسه عمومی را مد نظر داشتند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دكتر محمدمهدی گرجیان، عضو هیئت علمی گروه فلسفه و كلام و معاون پژوهشی و فناوری اطلاعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سؤال که اصلا حماسه ها چگونه شکل می گیرند؟، گفت: به نظر می رسد در درجه اول باید زیرساختهایی برای فردی که حماسه ساز و حماسه آفرین است، وجود داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه اولین زیرساخت «خودباوری» فرد حماسه ساز است، افزود: خودباوری فرد حماسه ساز یعنی اینکه فرد واقعا خود را بیابد که در کجاست و هدف را هم رصد کند. این فرد با این زمینه می تواند رشد بسیار خوبی را داشته باشد.

 

گرجیان در مورد فرق جهاد با حماسه اظهار داشت: فرق حماسه با جهاد این است که ممکن است فردی جهاد کند ولی حماسه ساز نباشد. خیلی از افراد در جبهه و جنگ شرکت کردند اما حماسه سازی متعلق به هر فردی نیست، یعنی جهاد با ویژگیهای خاص و مخصوص، حماسه می شود.

 

وی در ادامه سخنانش در مورد حماسه تصریح کرد: افرادی که بلندنظر هستند و همت بلند دارند و رصد اهداف را به خوبی انجام دادند و به تعبیر مقام معظم رهبری می خواهند میانبرهایی داشته باشند به خاطر اینکه از میانبر بخواهند به نقاط دوردست که در ظاهر برای خیلی از افراد دست نیافتنی است، دست پیدا کنند. به این عملکرد می توان گفت حماسه. اما اگر صرفا فردی همتی کرده و می خواهد کاری انجام دهد به آن حماسه نمی گویند.

 

وی افزود: حماسه به گونه ای است که در آن، شور همراه با شعور وجود دارد. باید همراهی شور و شعور وجود داشته باشد وگرنه حماسه رخ نمی دهد، در غیر این صورت بی باکی و تهور بی جا گفته می شود. پس حماسه سازی نیازمند روح بلند، اهداف معین و خودشناسی و در عین حال رصد کردن آینده است تا حماسه ای محقق شود.

 

وی در پاسخ به این سؤال که اگر بخواهیم تاریخ ایران و انقلاب اسلامی را بررسی کنیم، چه حماسه های را می توانیم برشماریم و مشخصه بارز حماسه ها در تاریخ ایران چه بوده اند؟، گفت: به نظر می رسد اصل «جهاد» در بسیاری از عرصه های تاریخی حماسه هایی را آفریده است. وجود بسیج و ورود نیروهای مردمی در عرصه کارزاری که خیلی ها باور نداشتند که بتوان کاری را پیش برد، یک حماسه بود. در جوانان انقلابی تحولی ایجاد شد و اهداف بلند را دیدند و از اول انقلاب حماسه آفریدند. فکر می کنم آن چیزی که در حماسه ضرورت دارد هدف شناسی است که فرد حماسه ساز باید هدف سازی داشته باشد یا به حرفهای رهبر توجه داشته باشد. مجاهدین خلق کارهای کورکورانه انجام می دادند اما در ظاهر خودشان فکر می کردند حماسه است، اما حماسه نبوده است. حماسه بصیرت و بینایی و راهبر خوب در عرصه اجتماعی می خواهد تا حماسه عمومی ایجاد شود.

 

وی با اشاره به اینکه حماسه گاه فردی و گاه اجتماعی است، بیان کرد: آنچه که مهم است حماسه عمومی است که ظاهرا مقام معظم رهبری هم حماسه عمومی را مد نظر داشتند. در انتخاباتهایی که خیلی ها فکر می کردند مردم وارد عرصه نمی شوند، یک دفعه دیدیم با حضور حماسی مردم روبرو شد. همچنین راهپیمایی های مختلفی بعد از انقلاب اسلامی برگزار شده که یک دفعه مردم با بصیرت خاص و تیزبینی و روح بلندشان و هدف شناسی وارد میدان می شدند تا کاری که ناشدنی بود را انجام دهند و دشمنان را ناامید می کردند.

 

وی با تأکید بر اینکه موارد حماسه ای در نظام زیاد داریم، هم در جنگ، هم در کمک به جنگ و هم در عرصه های مختلف حماسه هایی زیادی وجود داشت، اذعان کرد: در عرصه دفاع از انرژی هسته ای هم حماسه آفریدیم، اگر دشمن پشتیبانی های مردمی را نمی دید، طمع های زیادی می کرد. ۲۲ بهمن یک حماسه بود. اصلا روح بلند حضرت امام(ره)، حماسه ساز بودند و معمار حماسه بودند. با وجود اینکه به ظاهر پیر بودند اما روح بلند و جوانی داشتند و با حماسه سازی جوانها را به کارزار می کشید.

 

گرجیان در پاسخ به این سؤال که چرا مملکت ما امروز نیاز به حماسه دارد؟، تصریح کرد:ما دشمن داخلی و خارجی را نباید فراموش کنیم. همچنین می دانیم که قبل و بعد از انقلاب، عقب ماندگی هایی داریم. دشمن هم طمع هایی کرده است، اگر حماسه ای را خلق کنیم دشمن به یأس می افتد و دیگر هوس نخواهند کرد اما اگر ما آرام آرام و بطئی حرکت کنیم چه بسا دشمن فکر می کند که خدایی نکرده مردم از نظام و انقلاب خسته شدند. حماسه کاری می کند که چند گام نظام به صورت میان بر به جلو حرکت کند و هم دشمن را مأیوس می کند. هم کار اثباتی می کند و هم کار نفی ای.

 
 
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir    
   
 
 
      گزارش : خبرگزارى مهر (www.mehrnews.com)  

باز منتشر شده توسط fardsaeid در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط fardsaeid با 143127 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 23
     درج شده در 617 روز و 4 ساعت و 28 دقیقه قبل
    
سعادت از دیدگاه قرآن در دین باوری و عمل صالح است
 
 
   
 
 
 
 
   
 
 
    رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد با تأکید بر اینکه سعادت از دیدگاه قرآن در دین باوری و عمل صالح است، گفت: قرآن، سعادت را این می داند که انسان از زندگی این جهانی خودش بهره های لازم و درست و حلال را ببرد و از بهره های دنیا برای توشه برداری آخرت استفاده کند.
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir    
   
 
 
     

رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد با تأکید بر اینکه سعادت از دیدگاه قرآن در دین باوری و عمل صالح است، گفت: قرآن، سعادت را این می داند که انسان از زندگی این جهانی خودش بهره های لازم و درست و حلال را ببرد و از بهره های دنیا برای توشه برداری آخرت استفاده کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی نصیری، رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سؤال که خوشبختی به عنوان یک دغدغه همیشگی بشر چگونه تعریف می شود و اصولا چگونه به دست می آید؟، گفت: مسأله سعادت انسان ازجمله مباحث اساسی و مهمی است که سابقه و عقبه سه هزار ساله دارد. از قبل از میلاد مسیح(ع) به اندیشه ها و تفکرات سقراط، افلاطون و ارسطو برمی خوریم که یکی از مباحث مهمی که در موضوع انسان شناسی و اخلاقی این اندیشه ها مطرح می شود، بحث سعادت و خوشبختی انسان است.

 

وی افزود: فلاسفه اولیه مطالبی را بیان کردند که از نوع اخلاق فلسفی است. آنها به نیازمندیهای انسان در این دنیا و تا حدودی به نیازهای علوی و والای انسان توجه داشتند. آن چیزی که بعد از اینها یا در ردیف و پیش از آنها مطرح بوده، مربوط به متون دینی است که انبیاء مطرح کردند و به صورت کامل تر از همه در دین اسلام مطرح شده است. به عبارت دیگر می توانیم بگوئیم تحلیلی از بحث خوشبختی و سعادت را فلاسفه مطرح کردند. بخشی از این بحث را آئینها (ادیان غیرآسمانی) مطرح کردند و بخشی را هم ادیان آسمانی مطرح کردند و البته به صورت کاملتر و والاتر توسط اسلام مطرح شده است.

 

نصیری در ادامه سخنانش اظهار داشت: در کنار اینها بخشی هم حاصل تفکر فلاسفه عصر مدرنیته است و در بین تعاریفی که مطرح شده، نکته ای در همه تعریفها به طور یکسان وجود دارد و آن این است که بازگشت و فرجام این تعاریف مبتنی بر مبانی هستی شناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی است، یعنی هر کس که سعادت و خوشبختی را معنا کرده تفسیری از هستی، انسان و بنیاد تفکر و معرفت داشته، لذا واکاوی اینها خود اینها کار مبسوط و مفصلی است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: در مجموع اعتقاد ما بر این است که اگر ما بخواهیم نگاه کلی داشته باشیم آنچه را که فلاسفه در این باره ارائه کردند اعم از فلاسفه یونان قدیم تا فلاسفه عصر مدرنیته که کاملا رویکرد الحادی دارند و انسان را تا سطح حیوان تکامل یافته، تنزل دادند، در نوع تفکر اینها که برگرفته از نوعی عقلگرایی و علم زدگی هست ضعفها و نوعی کاستیها و چالشهایی را می بینیم.

 

وی بیان کرد: آنچه را که فلاسفه عصر یونان مطرح می کنند گاهی اوقات تفکری مثل تفکر «کلبیون» ظهور می کند که سعادت را در جدا شدن از همه لذایذ دنیا و «سگ وارانه» زندگی کردن تعریف می کند. گاهی این تفکر فلسفی آنقدر تنزل پیدا می کند که تفکری را که امثال نیچه، هیوم، جان لاک، بنتام، راسل و ... ارائه می دهند. آنها تفکر انسان مدارانه و تفکری که معتقد است که انسان در این دنیا آمده تا هرچه بیشتر لذت ببرد، منتفع شود، قدرتمند شود(که هر کدام از اینها یک مکتب اخلاقی است) و دنبال این هستند که انسانی سعادتمند است که بیشترین بهره برداری را از تمتعات و بهره های این دنیا داشته باشد. افرادی مثل نیچه حتی انبیاء و فلاسفه را مورد نکوهش قرار می دهند که آرمان ریاضت و زهد را مطرح کردند برعکس انسانها را باید به لذت بردن بیشتر از زندگی و تحصیل قدرت دعوت کرد.

 

نویسنده کتاب «رابطه متقابل کتاب و سنت» در ادامه سخنانش اظهار داشت: پس تفکر فلسفی نسبت به نگاه آئینی یعنی آنچه را که مثلا امثال جیمز یا امثال کنفوسیوس مطرح کردند قدری بعد تعالی تری دیده می شود و در اینجا بیشتر به جنبه های وارستگی از لذایذ دنیا و تا حدودی با توجه به حقیقت انسان هم دیده می شود، اما باز هم براساس نگاه آئینی، تعریف درستی از انسان و رابطه اش با خداوند وجود ندارد و ضعف هایی هست.

 

وی تأکید کرد: در بعد دینی این موضوع، هم قدری مسأله شفاف تر می شود. منظورم بیشتر ادیان آسمانی یهودیت، مسیحیت و اسلام است، البته کاملترش که در متون مقدسی مانند قرآن و روایات آمده است، در اسلام مطرح شده است. وقتی که از اسلام سؤال می کنیم که سعادت را در چه چیزی می دانید؟ قرآن زیبا این مسأله را مطرح می کند، شاید دعایی در قنوت نماز توصیه شده است و می خوانیم «رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَهًٔ وَفِی الآخِرَهِٔ حَسَنَهًٔ وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» بهترین تعریف در این باره باشد، البته قبل از آن آمده است که بعضی از بندگان خوشی و سعادت این دنیا را می خواهند «رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا وَمَا لَهُ فِی الآخِرَهِٔ مِنْ خَلاَقٍ: پروردگارا به ما در همین دنیا عطا كن و حال آنكه برای او در آخرت نصیبی نیست»، ولی برخی از آنها می گویند «رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَهًٔ وَفِی الآخِرَهِٔ حَسَنَهًٔ وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ».

 

نویسنده کتاب «مکتب تفسیری صدرالمتألهین» گفت: قرآن، سعادت را این می داند که انسان از زندگی این جهانی خودش بهره های لازم و درست و حلال را ببرد و از این لذایذ و بهره های دنیا برای توشه برداری برای آخرت استفاده کند. البته مراتب سعادت، مراتب اشتدادی است، یعنی حد نازل سعادت این است که انسان در این حد فیض زندگی دنیایی را بهره مند شود و از طرف دیگر به گونه ای رفتار بکند که از نعمت همنشینی با نیکان و لذایذ بهشتی برخوردار شود.

 

وی تأکید کرد: اما سعادت در مراحل عالی تر، مراتب دقیق تری پیدا می کند و بالاترین مرحله و رتبه در سعادت همان میل به کمال انسانی یا رسیدن به مقام انسان کامل یا همان قرب است یا به عبارت دیگر فنا در پروردگار و محو شدن در حضرت حق بالاترین مرتبه است که در آنجا بالاترین مفهوم و محصول انسانی به دست داده می شود. انسان به جایی می رسد که تمام وجودش خدا می شود و خداگونه می شود. که در این مرحله از لذت هم فراتر می رود که مقام «عنداللهی» و «عند ربهم یرزقون» است، لذا سعادت در تعریف اسلامی ذومراتب است که مرتبه نهایی آن «مخلصون» و «سابقون» است. کسانی که بالاترین فیض را از زندگی خودشان دارند و تمام اوقات و لحظات آنها غرق در جلوات حضرت حق و فیض دیدار خواهد بود.

 

نویسنده کتاب «معرفت قرآنی» در ادامه سخنانش بیان کرد: دین تلاش می کند که زندگی متوسط و حد کفاف را در اختیار مردم قرار دهد. ترتیب بدنی خود را در نظر بگیریم، به ترتیب مغز و قلب و نیاز و عاطفی و بعد شکم و مسائل جنسی قرار دارند. در واقع دسته بندی نیازهای انسانی هم باید این گونه باشد. اسلام توصیه می کند طوری زندگی کنید که نیازمند نباشید و دست نیاز به سوی کسی دراز نکنید. این مفهوم اش این است که دغدغه شکم به حداقل برسد، اینکه از طرف دیگر ازدواج جوانان تسهیل کنید تا نیازهای جنسی در یک مسیر معتدل و طبیعی و شرعی قرار بگیرد این دغدغه به حداقل می رسد. اینکه گفته می شود که نیازهای عارضی را زود برطرف کنید برای این است که اینها جای نیازهای اصلی را نگیرد. اکنون مشکل جوانهای ما این است که از یک طرف دغدغه شغل و کار و زندگی دارند یعنی شکم جای فکر را می گیرد یا مشکل تأخیر مسائل ازدواج دارند که در فشار مسائل قوه شهویه قرار می گیرند . اینها باعث می شود که دغدغه ها و نیازهای درجه دوم جای مسائل اساسی قرار می گیرد اما در کشورهایی که این مسائل را به طور کاذبانه حل کردند اینها دغدغه می شود. ما که حل کاذبانه را نقد می کنیم باید صادقانه این مسائل را حل کنیم.

 

وی با بیان اینکه اگر به نیازهای انسانی درست پاسخ داده شود عقل و قلب در جایگاه واقعی قرار می گیرد که تفکر در بالاترین مدارج قرار می گیرد، اظهار داشت: اسلام بزرگ ترین عبادت را تفکر می داند. تفکر از هفتاد سال عبادت هم بالاتر است و در شب قدر هم به تفکر توصیه می شود. به نظرم هم مدیران جامعه و هم جوانان باید متوجه این امور باشند. مدیران باید کاری نکنند که نیازهای مالی و جنسی در صدر نیازهای انسان قرار بگیرد. از طرف دیگر جوانها هم نباید به خودشان اجازه دهند که اگر مشکلاتی هست رخنه و بهانه ای به دست شیطان بدهند و وجود وارونه پیدا کنند. بنابراین در این امر هم مسئولیتی متوجه مدیران جامعه است و هم مسئولیتی متوجه مردم خصوصا جوانان است تا به این درک و معرفت برسند که اگر درد و مشکلی هست باعث نشود تا سعادت را در مسیر غلط جستجو کنند.

 

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: سعادت از دیدگاه قرآن در دین باوری و عمل صالح است. «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ*الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ*وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ*وَالَّذِینَ هُمْ لِلزَّكَاهِٔ فَاعِلُونَ*وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ و .... ».

 
 
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir    
   
 
 
      گزارش : خبرگزارى مهر (www.mehrnews.com)  

باز منتشر شده توسط fardsaeid در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط fardsaeid با 143127 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 33
     درج شده در 617 روز و 4 ساعت و 29 دقیقه قبل
    
چرا زهرا(س) در زمین فاطمه و در آسمان منصوره است؟
 
 
   
 
 
 
 
   
 
 
    یک استاد حوزه و دانشگاه و سخنران مجالس دینی گفت: پیامبر(ص) برای بدست آوردن دوچیز ۴۰ روز اعتکاف و خلوت کرد. یکی برای بدست آ وردن قرآن و دیگری برای بدست آوردن مادر قرآن یعنی حضرت فاطمه(س).
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir    
   
 
 
     

یک استاد حوزه و دانشگاه و سخنران مجالس دینی گفت: پیامبر(ص) برای بدست آوردن دوچیز ۴۰ روز اعتکاف و خلوت کرد. یکی برای بدست آ وردن قرآن و دیگری برای بدست آوردن مادر قرآن یعنی حضرت فاطمه(س).

 

حجت الاسلام والمسلمین عالی در جمع عزادران فاطمی با اشاره به آموزه هایی از زندگانی حضرت زهرا(س) خاطرنشان کرد: اسامی حضرت زهرا(س) تنها یک لفظ نیست بلکه یک شان و مقام است که جایگاه ایشان را نشان می دهد.

 

وی با اشاره به گفت وگوی رسول خدا(ص) با جبرئیل که چرا زهرا در زمین فاطمه و در آسمان منصوره است؟ افزود: پیامبر این سوال را از جبرئیل کرد و جبرئیل در پاسخ گفت: او در زمین فاطمه است چون شیعیانش را از آتش جهنم قطع می کند یعنی شان زهرا این است که قاطع و مانع شیعیان از عذاب جهنم باشد.

 

این استاد و پژوهشگر معارف اسلامی ادامه داد: جبرئیل در ادامه عرض کرد یا رسول الله از این جهت به ایشان منصوره در آسمان می گویند که خداوند فاطمه را در شفاعت گناهکار امت تو نصرت می دهد و او شفاعت گسترده ای از امت رسول خواهد داشت.

 

عالی خاطرنشان کرد: در روایت آمده است در صحنه محشر که خلق اولین و آخرین جمع هستند صدا می آید که ای اهل محشر چشم بپوشید فاطمه می خواهد وارد صحنه محشر شود، لذا آن وقت که حضرت وارد می شود تمام چشم ها فرو می افتد حتی چشم همه انبیاء جز وجود مقدس پیامبر و معصومین (ع) نیز فرو می افتد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که «زهرا(س) در پیشگاه الهی از برخی افراد که به او و فرزندانش و دین خدا جفا کردند شکایت می کند» تصریح کرد: آن حضرت پس از آن شروع به شفاعت می کنند به قدری که به تعبیر روایت همه را جمع می کند فقط یک مشت علف هرز بدر نخور که تنها بدرد جهنم می خورد باقی می ماند.

 

وی همچنین با اشاره به این که «پیامبر ۴۰ روز خلوت تام قبل از بسته شدن نطفه حضرت زهرا(س) داشتند» گفت: برای اینکه فاطمه را به او بدهند یک خلوت تام با روزه، عبادت و انقطاع از خلق برقرار کرد هم چنین آن زمانی که خداوند می خواست قرآن را به پیامبر بدهد ۴۰ روز اعتکاف کرد یعنی پیامبر هم برای بدست آوردن قرآن و هم برای بدست آوردن مادر قرآن حضرت فاطمه(س) که ۱۱ قرآن دیگر در این ظرف مقدس به وجود آمد ۴۰ روز اعتکاف، عبادت و خلوت داشت.

 

وی همچنین با اشاره به رابطه عاطفی پیامبر خدا و فاطمه زهرا(س) افزود: پیامبر هر وقت فاطمه را می دید می فرمود: هر موقع مشتاق بهشت می شوم دخترم فاطمه را بو می کنم همچنین در روایت آمده است وقتی آیه جهنم نازل شد پیامبر به قدری محزون بود که اصحاب به خود جرات نمی دادند با ایشان حرف بزنند و تنها می دانستند یک کار پیامبر را شاد می کند لذا سریع به دنبال فاطمه زهرا(س) رفتند.

 

عالی خاطرنشان کرد: شیعه و سنی نوشته اند پیامبر ۶ تا ۹ ماه هر روز صبح در خانه زهرا و علی(ع) می آمد و سلام می داد و می فرمود سلام بر شما ای اهل بیت تا همه بدانند آن اهل بیت قرآن که هیچ آلودگی ندارند و طاهر مطلق هستند آن بزرگواران هستند.

 
 
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir    
   
 
 
      خبرگزارى ايسنا (www.isna.ir)

باز منتشر شده توسط fardsaeid در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط fardsaeid با 143127 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 24
     درج شده در 617 روز و 4 ساعت و 30 دقیقه قبل
    
عطر زهرا(س ) باز پیچیده است در جان همه
 
 
   
 
 
 
 
   
 
 
    ای درختان پیش رویت سربه زیر هفت اقیانوس در چشمت اسیر بازگو آن ماه ناپیدا كجاست هان! مزار حضرت زهرا كجاست.
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir    
   
 
 
     

ای درختان پیش رویت سربه زیر هفت اقیانوس در چشمت اسیر بازگو آن ماه ناپیدا كجاست هان! مزار حضرت زهرا كجاست.

 

تو كیستی كه امروز همه لاله ها از داغ تو خون می گریند و نرگس ها و یاس ها، بیرق سیاه برافراشته اند.

 

تو كیستی كه معنا و مفهوم صبح كه پاكی و زلالی آب، وامدار طراوت و ترنم مهربانی توست؟ بر كسی پوشیده نیست كه آفرینش، تنها آیینه ای از شكوفایی خوشه های اشك و لبخند تو است و ستاره های ریخته در دل شب، جز دانه های تسبیح تو نیستند كه در نمازی عاشقانه به آسمان بخشیده ای؟

 

ای مادر مهربان پدر!

 

چشم هایت را باز كن. تا خورشید از مشرق نگاهت طلوع كند. «دستاس» را بچرخان تا هستی به زندگی دوباره برگردد. ای كه زمین جز به لطف دست های پینه بسته ات نمی چرخد. برخیز و خطبه ای دیگر بخوان!

 

خطبه ای تا حیدر از آن شقشقیه سر كند

 

هر زمان یاد از تو و هجران پیغمبر كند

 

خطبه ای دیگر كه زینب شام را محشر كند

 

تا حسین(ع ) بی سرت ، بر نیزه قرآن سر كند

 

می دانم، پهلویت را شكسته اند و درد امانت را بریده است، ولی لب به شكایت وا نمی كنی. می دانم حضرت رسول(ص) انتظار دیدارت را می كشد؛ اما حالا وقت رفتن نیست.

 

خودت كه می بینی از آن گوشه صدای گریه زینب(س) می آید و از پشت در صدای حسن(ع) و حسین(ع) كه نینوایی به راه انداخته اند.

 

لطفا برخیز و برای آنها آغوش وا كن. ای مادر حوا و آدم! ای معنای شگرف واژه زن! ای كسی كه تمام هستی به خاطر او خلق شده است! هنوز هم در بین ما ناشناخته ای و هر چه از تو گفته و شنیده شود، ذكر قطره ای از اقیانوس بیكران توست. و مصداق: «ما دح خورشید، مداح خود است» می باشد.

 

حالا، امروز در غم تو عرش و فرش سیاه پوشیده است، حالا شاعری اشك هایش را در حریر واژه هایش می پیچد و برایت می سراید:

 

حضرت زهرا(س ) خدای عاشقی ست

 

ابتدا و انتهای عاشقی ست

 

عبدالرحیم سعیدی راد

 
 
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir    
   
 
 
      یادداشت : جام جم آنلاین (www.jamejamonline.ir)  
 

باز منتشر شده توسط fardsaeid در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط fardsaeid با 143127 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 20
     درج شده در 617 روز و 4 ساعت و 32 دقیقه قبل
    
خداحافظ مادر غریب خوبی ها
 
 
   
 
 
 
 
   
 
 
    سوم جمادی الثانی است و آخرین لحظات عمر غریب ترین مادر دنیا در حال سپری شدن است.
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir    
   
 
 
     

سوم جمادی الثانی است و آخرین لحظات عمر غریب ترین مادر دنیا در حال سپری شدن است.

 

فرزندان این مادر کمی دورتر در کنجی از خانه غریبانه به مادر می نگرند و می گریند، پدر نیز در کنار بالین مادر نشسته و در این لحظات آخر با وی وداعی جانسوز می کند.

 

این خانه را چه غربت عجیبی فرا گرفته است، خانه خانه ای غریب با ساکنانی غریب تر در زمانه ای غریب و غریب تر از آن این که چندی پیش بیشتر نبود که اشرف مخلوقات عالم، حضرت رسول (ص) هر روز به در این خانه می آمد و به اهل بیت(ع) خود سلام می داد و غریب تر از همه این ها چرایی این نکته است که چرا امروز این خانه و ساکنانش این چنین غریب اند ...

 

مادر پس از گذشت ساعاتی دیگر به شهادت می رسد و غریبان عالم علی(ع)، حسن(ع)، حسین(ع)، زینب کبری(ع) و ام کلثوم(ع) در غم شهادتش می گریند و از آن روز تاکنون نیز صالحان عالم در غم ایشان و نگرانی های آن بزرگ بانوی جهان به سوگ نشسته اند و اکنون نیز پیشوای عالم؛ حضرت مهدی(عج) در سوگ غربت مادر و هدف بزرگ وی است ... آجرک الله یا صاحب الزمان(عج).

 

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بر اساس حقایق تاریخی حضرت زهرا(س) از جمله نوادر عالم بشریت هستند که با بررسی این حقایق متوجه می شویم شخصیت و زندگی آن حضرت دارای ابعاد گوناگونی برای گرفتن سرمشق در زندگی افراد مختلف بشر است. البته باید به این نکته اشاره داشت که زمانی می توان از یک فرد و اندیشه هایش الگو گرفت که این تشنگی و عطش در وجود آدمی موجود باشد پس باید به جای جستجوی آب کمی نیز تشنگی آورد به دست.

 

مبارزه با ظلم / حق جویی

 

ویژگی برتر حضرت زهرا (س) را در زندگی گرانقدرشان می توان حق جویی و حق مداری ایشان دانست.

 

آن حضرت از دوران کودکی خود پی به حقانیت پدر و راه ایشان برده بود و در این مسیر تا زمان شهادت خود در راه حمایت از نبی مکرم اسلام و هدف بزرگ شان، گام نهادند.

 

حضرت زهرا(س) هر آن چه که در توان داشت را در مسیر حمایت از حق صرف کرد و در نهایت نیز در همین مسیر به شهادت رسید.

 

برخی از تحلیلگران تاریخ اسلام حرکت انقلابی حضرت زهرا(س) را پس از جریان سقیفه در حمایت از حق، مبدا و الگویی برای ایجاد واقعه ای چون قیام کربلای فرزندانشان امام حسین(ع) دانستند.

 

این حرکت آن حضرت به آنانی که خواهان درس آموختن در مکتب حضرت زهرا(س) هستند می آموزد که باید ابتدا «حق» و نه «اهل حق» را شناخت و پس از شناسایی حق است که می توان اهل آن را نیز شناخت و سپس هر آن چه که توان داریم باید در این عرصه به صحنه بیاوریم و با توکل بر خدا و با ایمانی راسخ به مسیری که آن را طی می کنیم، از هیچ قدرت ظاهری نهراسیم.

 

عبادت های خالصانه

 

از جمله دیگر ویژگی های زندگی حضرت زهرا(س) می توان به عبادت های خالصانه آن حضرت به درگاه باریتعالی اشاره کرد به نحوی که می توان گفت این مهم زندگی آن حضرت را به نحوی کامل تحت پوشش قرار داده بود و آن را می توان تلالویی از وجود پاک آن حضرت دانست که در پی تربیت های گرانقدر پدر بزرگوارشان و همراهی با همسر گرامی شان حضرت علی(ع) در مسیر هرچه کامل تر قرار گرفت.

 

از جمله شواهد امر در جهت درجه عبودیت آن حضرت می توان به شواهدی که تاریخ به آن در مورد ارتباط فرشتگان با آن حضرت، ارائه مائده بهشتی به ایشان و آموزش تسبیحات گرانقدر الله اکبر، الحمدلله و سبحان الله که با عنوان تسبیحات حضرت زهرا(س) شناخته می شود از سوی پیامبر(ص) به آن حضرت اشاره کرد.

 

ایثار و فداکاری

 

از جمله دیگر جنبه های زندگی پربرکت حضرت زهرا(س) می توان به همراه بودن زندگی آن حضرت با ایثار و فداکاری نسبت به اعضای خانواده و نیازمندان اشاره کرد.

 

به گونه ای که در برخی مواقع شواهد تاریخی گواه بر این است که آن حضرت غذای خود را به دیگران می دادند که از آن جمله می توان به بخشش ایشان به همراه دیگر اعضای خانواده به نیازمندانی اشاره کرد که در این زمینه آیه ای از قرآن کریم نازل شد.

 

ادب

 

حضرت فاطمه زهرا(س) در طول زندگی خود بسیار مودب بودند به نحوی که زمانی آیه ای از سوی خداوند متعال خطاب به مسلمانان نازل شد که نباید پیامبر مکرم اسلام(ص) را همانند دیگر افراد جامعه خود خطاب قرار دهند و پس از این که صدیقه طاهره از این آیه آگاهی یافتند پدر خود را دیگر «پدر» خطاب قرار ندادند بلکه به آن حضرت می گفتند «یا رسول الله» ولی به دلیل درخواست خود رسول گرامی اسلام(ص)، حضرت زهرا (س) به پدر خود همان پدر گفتند.

 

همچنین می توان در زمینه رعایت ادب در زندگی شخصی و اجتماعی حضرت فاطمه(س) به این نکته اشاره کرد که آن حضرت همسر و فرزندان خود را با عناوین محبت آمیزی مانند نور چشمم مورد خطاب قرار می دادند.

 

حضرت زهرا (س) همچنین به دلیل این که شاید همسر ایشان امام علی(ع) نتوانند به دلیل شرایط مالی چیزی برای ایشان فراهم کنند از بیان درخواستی به ایشان امتناع می ورزیدند.

 

احترام به پدر و همسرداری

 

حضرت فاطمه زهرا(س) زمانی که پدر یا همسرشان به منزل می آمدند به استقبال آنان می رفتند و سعی می کردند تا غبار خستگی را با رفتار مناسب شان از چهره آنان بزدایند. روایت شده است که در خانه حضرت زهرا (س) ایشان و همسر گرامی شان صدای خود را در برابر یکدیگر بلند نمی کردند.

 

حتی در زمانی که حضرت صدیقه طاهره در بستر بیماری به سر می بردند و عمر و ابوبکر از حضرت علی(ع) درخواست کرده بودند که به عیادت حضرت زهرا(س) بیایند و این درخواست را امیرالمومنین به اطلاع همسر خود رساندند، حضرت زهرا (س) به امام علی(ع) گفتند که «خانه خانه توست».

 

تربیت فرزندان

 

حضرت زهرا(س) در طول عمر خود همواره با مهربانی و حوصله با اعضای خانواده خود به ویژه فرزندان رفتار می کردند که پرداختن به شانه کردن موهای فرزندان، طراحی بازی برای آنان و اهتمام به تربیت دینی فرزندان از جمله این موارد است.

 

آموزش ایثار

 

نذر کردن برای رفع مسائلی که برای خانواده به وجود می آمد مانند بیماری کودکان، مسوولیت در برابر هم نوعان با اولویت دادن در دعا کردن برای همسایگان نسبت به خود و برنامه ریزی برای چگونگی بیدار ماندن فرزندان خود در شب قدر جهت احیای این شب را می توان از جمله شواهدی جهت تربیت نیکوی فرزندان از سوی حضرت فاطمه(س) دانست.

 

همکاری با همسر در انجام امور زندگی

 

حضرت زهرا(س) پس از ازدواج خود بر اساس قراری که با همسر خود گذاشتند کارهای داخل خانه مانند تهیه غذا، پختن نان، تهیه آرد، آب کشیدن از چاه و ... را بر عهده گرفتند و بر اساس روایات تاریخی در این مسیر نیز کار فراوانی بر عهده ایشان قرار می گرفت که امام علی(ع) در اوقاتی که فرصت می کردند نیز به کمک ایشان در جهت انجام این امور بر می آمدند.

 

ساده زیستی

 

این که اکثریت وسایل خانه امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) در بدو شروع زندگی این زوج الهی، «گلی» بود را می توان یکی از شاهدان مثال برای رعایت این مهم در زندگی حضرت زهرا (س) دانست و نیز این که غذای روزانه آنان غذایی بسیار ساده بود.

 

گذشت

 

حضرت زهرا (س) در شب عروسی خود لباس عروسی خود را به مستمندی بخشیدند این در حالی است که انجام چنین کاری شاید در جامعه حال حاضر ما دور از ذهن و توان بسیاری از افراد حال حاضر و معاصر ما دانسته شود.

 

حضور در جامعه

 

حضرت زهرا(س) در آن جایی که نیاز به حضورشان بود چه در میان پرستاران جبهه اسلام و چه در عرصه حمایت از حق و حقانیت به پا خاسته و با توان و بیان خود به خدمت به جامعه پرداختند تا نگذارند آنانی که لباس حقانیت به تن باطل کرده اند، به جای حق، باطل را به عرصه جامعه بکشانند.

 

السلام علیک یا صدیقه الکبری یا فاطمه الزهرا (س)

 
 
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir    
   
 
 
      یادداشت : خبرگزارى ايسنا (www.isna.ir)

باز منتشر شده توسط fardsaeid در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط gaderabdiy با 525 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 20
     درج شده در 617 روز و 5 ساعت و 8 دقیقه قبل
    
دین و اندیشه - از احادیث و اخبار اهل بیت و راویان اهل سنت چنین بر می آید که فاطمه(س) دارای سه وصیت نامه در موضوعات مختلف بوده است.

الف( وصیت نامه مالی
فاطمه(س) در روزهای پس از رحلت رسول خدا(ص)، در مورد اموال موقوفه و شخصی خویش وصایایی داشت و بسیاری از اموالی را که از رسول خدا(ص) به وی رسیده بود، وقف کرد.
در اینجا دو نمونه از وصایای مالی آن حضرت را ذکر می کنیم.
1. حیطان سبعه
حیطان سبعه، باغ های هفت گانه ای بود که اطراف آن دیوار کشیده شده بود. بنا به روایتی، حضرت فاطمه(س) وصیت کرده بود تا این باغ ها وقف امور خیریه شود. ابوبصیر می گوید: خدمت امام باقر(ع) رسیدم. او فرمود:آیا وصیت نامه مادرم فاطمه(س) را دیده ای؟ عرض کردم: نه. سپس درخواست کردم آن را بر من بخواند. امام باقر(ع) زنبیل کوچکی را آوردند و نوشته ای را در مقابلشان نهادند که درباره حیطان سبعه بود. در آن وصیت نامه آمده بود:
به نام خداوند بخشنده مهربان. این، چیزی است که فاطمه دختر محمد رسول الله(ص) بدان وصیت کرده است. فاطمه(س) وصیت می کند به باغ های دیوار کشیدة هفت گانه که عبارت اند از: العواف، الدلال، البرقه، المثیب، الحسنی، الصافیه، و مشربه ام ابراهیم... که درآمد اینها باید در راه خدا برای نصرت اسلام مصرف شود. من وصی خود را علی بن ابی طالب(ع) قرار می دهم. چنانچه او درگذشت، وصی من فرزندم حسن است و اگر او درگذشت، فرزند دیگرم حسین وصی من است و چنانچه حادثه ای برای او پیش آمد، بزرگ ترین فرزند پسر باقیمانده ام آن را به عهده می گیرد. خداوند را بر این وصیت شاهد می گیرم و همچنین مقداد بن اسود و زبیر بن عوام بر آن گواهی خواهند داد.
امام باقر(ع) فرمود: مادرم فاطمه(س) این وصیت را انجام داد و پدرم علی بن ابی طالب(ع) آن را نوشت و برای همیشه باقی ماند.(1)
2. أمُّ العیال
ام العیال از دیگر موقوفات فاطمه زهرا(س) است که بیست هزار نخل داشت و نیز میوه هایی چون لیمو و پرتقال و ... در آن کشت می شد. فاطمه اطهر(س) آن را نیز وقف فقرا و سادات کرد که در کتاب های عامه و خاصه چنین آمده است: أمُّ العیال صدقة فاطمه بنت رسول الله(ص)؛ ام العیال صدقه فاطمه دختر رسول خداست.
حضرت فاطمه(س) برای آن هم وصیت نامه خاصی نوشت؛ زیرا این منطقه از اهمیت والایی برخوردار بود. امّ العیال امروز هم دارای چشمه های پر آب و سرشار است و از مناطق سرسبز و ییلاقی به شمار می رود.(2)
ب) وصیت نامه ای فردی و سیاسی برای علی (ع)

آن حضرت وصایای شفاهی و غیرمکتوب نیز داشت و به حضرت امیرمؤمنان(ع) سفارش هایی کرد. این وصیت در آخرین ساعات واپسین عمر مطرح شد و فرازهای مختلفی دارد.
1. ای علی! مرا یاد کن.
او در لحظه های واپسین زندگی به امیرمؤمنان علی(ع) فرمود:
ای اباالحسن! برای من لحظه ای بیش از زندگانی نمانده است و زمان کوچ و خداحافظی فرارسیده است. سخنان مرا بشنو؛ زیرا پس از این صدای فاطمه را هرگز نخواهی شنید. ای اباالحسن! تو را وصیّت می کنم که مرا فراموش نکنی و پس از وفات من همواره مرا زیارت کنی.(3)
2. خواندن قرآن
همچنین حضرت زهرا(س) در کلمات ارزشمند دیگری، به امام علی(ع) وصیّت فرمود که: وقتی وفات کردم تو غسل و کفن مرا به عهده گیر، و بر من نماز بگزار، و مرا درون قبر گذاشته، دفنم کن و خاک را بر روی قبر من ریخته، سپس هموار ساز و بر بالینم رو به روی صورت من بنشین و زیاد قرآن بخوان و دعا کن؛ زیرا در چنین لحظه هایی مردگان به انس گرفتن با زندگان نیاز دارند. من تو را به خدا می سپارم و درباره فرزندانم سفارش نیکوکاری دارم.(4)
3. ازدواج با امامه
از وصایای دیگر حضرت زهرا(س) به علی(ع)، توصیه به ازدواج با دختر خواهر فاطمه(س) امامه بود که فرمود:
ای پسر عموی پیامبر! خداوند تو را پاداش نیکو دهد! اولین وصیت من به تو این است که چون مردان به زنان نیاز دارند. پس از من با دختر خواهرم امامه ازدواج کن؛ زیرا او همانند من با فرزندانم مهربان است.(5)
4. آنان را آگاه مساز!
حضرت زهرا(س) در تداوم مبارزات منفی علیه کودتاگران سقیفه، به امام علی(ع) وصیت کرد:
همانا من تو را وصیت می کنم که غسل و کفن کردن مرا کسی غیر از تو انجام ندهد و وقتی وفات کردم، مرا شب دفن کن و هیچ کس را خبر نکن و ابوبکر و عمر را نیز مطّلع نساز و تو را سوگند می دهم به حق رسول خدا(ص) که ابوبکر و عمر بر جنازه من نماز نخوانند.(6)
امام صادق(ع) نقل فرمود که حضرت زهرا(س) در لحظه های آخر زندگی خطاب به علی(ع) فرمود:
وقتی وفات کردم به هیچ کس اطلاع نده، جز اینکه از زنان به امّ سلمه و امّ ایمن و فضّه، و از مردان به دو فرزندم حسن و حسین(ع) و عبّاس و سلمان و عمّار و مقدار و اباذر و حذیفه خبر ده. مرا دفن نکن، مگر در شب و قبر مرا به هیچ کس اطلاع نده تا مخفی بماند.(7)
حضرت زهرا(س) به اسماء بنت عمیس فرمود:
ای اسماء، وقتی من از دنیا رفتم، تو و علی(ع) مرا غسل دهید و هیچ کس را در کنار جنازه من راه ندهید.(8)
5. دشمن من و رسول خدا را آگاه مکن!
همچنین آن حضرت خطاب به امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود:
(ای علی) تو را وصیت می کنم هیچ یک از آنان که به من ظلم روا داشتند و حق مرا غصب کردند، نباید در تشییع جنازه من شرکت کنند؛ زیرا آنها دشمنان من و دشمنان رسول خدا هستند و اجازه نده که فردی از آنها و پیروانشان بر من نماز بگزارد. مرا شب دفن کن، آن هنگام که چشم ها آرام گرفته و دیده ها به خواب فرو رفته باشند.(9)
ج) وصیت نامه ای دیگر که مکتوب بود
سخنان فاطمه(س) در آخرین لحظات با شوهر مظلوش به پایان رسید. او با ذکر شهادتین برای همیشه چشمان خود را بر روی دنیا بست و به دیار ابدی، نزد پدرش رسول گرامی اسلام شتافت. به اطراف خانه خانه خویش نگاه کرد، چشمش به بسته ای افتاد که از همسرش به یادگار مانده بود. آن را باز کرد و دید حضرت فاطمه، چنین وصیت کرده است:
به نام خداوند بخشنده و مهربان. این وصیّت نامه فاطمه دختر رسول خداست و در حالی وصیّت می کند که شهادت می دهد خدایی جز خدای یگانه نیست و محمّد(ص) بنده و پیامبر اوست و بهشت حق است و آتش جهنم حق است و همانا روز قیامت فراخواهد رسید و شکّی در آن نیست و خداوند مردگان را از قبر زنده کرده، وارد محشر می فرماید.
ای علی! من فاطمه دختر محمّد هستم. خدا مرا به ازدواج تو درآورد تا در دنیا و آخرت برای تو باشم. تو از دیگران بر من سزاوارتری. حنوط و غسل و کفن کردن مرا در شب به انجام رسان و شب بر من نماز بگزار و شب مرا دفن کن و به هیچ کس اطّلاع نده. تو را به خدا می سپارم و بر فرزندانم تا روز قیامت، سلام و درود می فرستم.(10)
پی نوشت ها:
1. فروع کافی، شیخ کلینی، ج7، ص48، حدیث5؛ بحارالانوار، ج43، ص235.
2. معجم معالم الحجاز، عاتق بن غیث البلادی، ج6، ص 194.
3. کتاب زهرة الریاض کوکب الدّری، ج1، ص253.
4. بحارالانوار ، ج79، ص27.
5. بحارالانوار، ج43، ص217؛ ج78، ص253؛ ج28، ص304؛ علل الشرائع، ج1، ص188.
6. کشف الغمة ، ج 2، ص 68.
7. دلائل الامامة طبری، ص44؛ بحار الانوار، ج78، ص310.
8. ذخائر العقبی، ص 53.
9. بحارالانوار، ج43، ص209؛ ج78، ص253؛ ج28، ص304.
10. کتاب عوالم، ج11، ص514؛ بحارالانوار، ج43، ص214؛ ج100، ص185؛ ج78، ص390.
برگرفته از مقاله وصایای حضرت فاطمه، رجبعلی زمانی، مجله فرهنگ کوثر، شماره 69، فروردین 86

/62304


باز منتشر شده توسط gaderabdiy در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط gaderabdiy با 525 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 24
     درج شده در 617 روز و 5 ساعت و 10 دقیقه قبل
    
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

نخستین کلام حضرت زهرا(س) در بهشت

دین - حوزه نیوز‍ نوشت:

ایام فاطمیه فرصت مناسبی است تا با سجایای بیکران مادر شیعه بیشتر آشنا شویم. ضمن تسلیت ایام شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س) توجه کاربران ارجمند را به روایتی در خصوص اولین کلام حضرت در بهشت جلب می‌کنیم. مرحوم علامه مجلسی در جلد5 بحارالانوار روایتی نقل می‌کند که مضمون آن این است: سلمان فارسی از پيامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم چنين روايت كرده است: هنگامى‏كه فاطمه داخل بهشت می‌شود و آن‌چه خداوند برايش مهيا كرده مى‏بيند، اين آيه را تلاوت می‌کند:
(الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَكُورٌ الَّذِي أَحَلَّنا دارَ الْمُقامَةِ مِنْ فَضْلِهِ لا يَمَسُّنا فِيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فِيها لُغُوبٌ‏؛ الَّذي أَحَلَّنا دارَ الْمُقامَةِ مِنْ فَضْلِهِ لا يَمَسُّنا فيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فيها لُغُوبٌ ) (سوره فاطر، آيه 34و35)
آنها مى‏گويند: «حمد و ستايش براى خداوندى است كه اندوه را از ما برطرف ساخت؛ پروردگار ما آمرزنده و سپاسگزار است! همان كسى كه با فضل خود ما را در اين سراى اقامت جاويدان جاى داد كه نه در آن رنجى به ما مى‏رسد و نه سستى و واماندگى!

نورانی شدن بهشت از نور فاطمه سلام‌الله‌علیها
ابن شهرآشوب مى‏نويسد: در بسياری از كتابها، از جمله كشف ثعلبی و فضائل ابوالسعادات، در معنای اين آيه (مُتَّكِئينَ فيها عَلَى الْأَرائِكِ لا يَرَوْنَ فيها شَمْساً وَ لا زَمْهَريراً) ؛(انسان، آيه‏13)
اين در حالى است كه در بهشت بر تختهاى زيبا تكيه كرده‏اند، نه آفتاب را در آنجا مى‏بينند و نه سرما را!
(ونمى‏بينند در بهشت نه آفتاب و نه سرمايی را. )
آورده‏اند كه ابن عباس گفت: چنانكه بهشتيان در بهشت هستند، ناگاه نوری مى‏بينند كه باغهای بهشت را نورانی كرد. اهل بهشت اظهار مى‏دارند: خدايا! تو در كتابی كه بر پيامبرت فرستادی، فرمودی: (لايرون فيها شمسا) (بهشتيان در بهشت‏خورشيدی نخواهند ديد. ) ندا مى‏رسد: اين، نور آفتاب و ماه نيست، بلكه علی و فاطمه از چيزی تعجب كرده و خنديدند و از نور آن دو، بهشت روشن گرديد. (مناقب‌ال‏ابى‏طالب، ج‏3، ص‏329)
زيارت انبيا از فاطمه در بهشت
آن‌گاه كه همه انبيا و اوليای خدا وارد بهشت‏شدند، آهنگ ديدار دختر پيامبر خدا مى‏كنند. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به فاطمه فرمود: هرگاه اوليای خدا در بهشت مستقر گرديدند، از آدم گرفته تا ساير انبيا همه به ديدارت مى‏شتابند. - بحارالانوار، ج‏43، ص‏227
/6262

کلیدواژه ها: شیعه - حضرت فاطمه(س)

باز منتشر شده توسط gaderabdiy در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط gaderabdiy با 525 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 21
     درج شده در 617 روز و 5 ساعت و 13 دقیقه قبل
    

۱۴ نکته درباره زیارت جامعه کبیره که از امام علی النقی (ع) به ما رسیده است

دین - زیارت جامعه کبیره که اقیانوسی مواج از معارف الهی و مضامین عالی مشتمل بر معرفی مقام ائمه علیهم السلام است؛ از امام علی النقی علیه السلام به ما رسیده است. زیارت جامعه که به تعبیر علامه مجلسی(ره) از نظر سند و روایت از صحیح‌ترین و قوی‌ترین زیارات ائمه علیهم السلام است یادگاری عظیمی است که در حرم هر یک از ائمه معصومین علیهم‌السلام آن زیارت را می‌خوانیم.

 از آنجاکه این زیارت ، بر نقل نصوص مختلف ، معتبرترین زیارات بوده و توصیه به خواندن آن در مشاهد مشرفه ، اکیدا به چشم می خورد ؛ توجه به مضامین مهم آن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد .
1 – السلام علیکم یا اهل بیت النبوه :
خاندان پیامبری :
دقت فرمایید . می گوید خاندان پیامبری و نمی گوید خاندان پیامبر
2 – ساسة العباد :
دین از سیاست جدا نیست:
ائمه ی شیعه ، تنها رهبران دینی مردم نبوده و سیاستمدار ترین افراد روزگار خود نیز بوده و شعار جدایی دین از سیاست توطئه ای پرورش یافته توسط دشمنان دین است .

3 – وَحُجَجِ اللَّهِ عَلى اَهْلِ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَالاْولى
سه برهه ی زمانی بسیار مهم و اهل بیت :
امامان شیعه در سه برهه ی زمانی بسیار مهم ، حجت های بر مردم بوده اند :
الف : دنیا
ب : آخرت
ج : اولی ( آیا تا به حال به این برهه زمانی فکر کرده اید که اولی کجا بوده است ؟!)
4 - اَلسَّلامُ عَلى مَحاَّلِّ مَعْرِفَةِ اللَّهِ
امن ترین راه رسیدن به خدا :
آنچه که مسلم است و در لسلن روایات به آن اشاره شده است اینست که راه های رسیدن به خداوند ،بسیار زیاد است اما آنچه باید بر اساس نص جامعه ی کبیره مورد توجه قرار بگیرد اینست که :
امن ترین راه ، طریق اهل بیت است.

5 - اَیَّدَکُمْ بِرُوحِهِ
تاییدات با روح :

بزرگترین فرشته ی الهی به نام روح ( که برخی از مفسرین ، ذیل آیات سوره ی قدر و آیه تنزل الملائکه و الروح فیها ، اشاره به این مطلب داشته اند )که اعظم ملائکه ی الهی می باشد؛ همواره همراه اهل بیت عصمت و طهارت بوده است و ایضا می باشد !

6 - وَالْبابُ الْمُبْتَلى بِهِ النّاسُ مَنْ اَتیکُمْ نَجى وَمَنْ لَمْ یَاْتِکُمْ هَلَک
اهل بیت محک ایمان:
آنچه بر اساس روایت مختلف بدان اشاره شده است، خاندان عصمت و طهارت،محک ایمان برای انسان ها هستند . هرکس ایشان را به عنوان نمایندگان الهی پذیرفت ، نجات یافته و هرکس رو گردان شود ، هلاک می گردد .

7 – وَجَعَلَ صَلَواتَنا عَلَیْکُمْ وَما خَصَّنا بِهِ مِنْ وِلایَتِکُمْ طیباً لِخَلْقِنا وَطَهارَةً لاِنْفُسِنا وَتَزْکِیَةً لَنا وَکَفّارَةً لِذُنُوبِنا
اهل بیت جلوه ای از رحمة للعالمینی پیامبر اسلام :
اگر خداوند ، گناهان خلائق بپوشاند و لباس رحمت بر آنان ، بواسطه ی اهل بیت است . که در برخی روایات داریم در روز قیامت،خیل کثیری از بندگان الهی را دستگیری می نمایند و ایضا در این دنیا به برکت حضور نورانیت ایشان ، گناهان بخشیده می شود همانطور که در زیارت نامه ی آنها نیز اشاره شده است که زائر ایشان در حال معرفت ، تمامی گناهانش بخشیده شده و مإوایش بهشت خواهد بود.

8 – وَبَرِئْتُ اِلَى اللَّه عَزَّوَجَلَّ مِنْ اَعْداَّئِکُمْ وَمِنَ الْجِبْتِ وَالطّاغُوتِ وَالشَّیاطینِ وَحِزْبِهِمُ الظّالِمینَ لَکُمْ وَالْجاحِدین لِحَقِّکُمْ وَالْمارِقینَ مِنْ وِلایَتِکُمْ وَالْغاصِبینَ لاِرْثِکُمْ وَالشّاَّکّینَ فیکُمْ وَالْمُنْحَرِفینَ عَنْکُمْ وَمِنْ کُلِّ وَلیجَةٍ دُونَکُمْ
دشمن شناسی و کشف کُـدهای کلامی اهل بیت :
مقوله ی بسیار مهم دشمن شناسی در مکتب اهل بیت در هر زمان مورد توجه ایشان بوده و به مناسبت های مختلف ، کدهایی از جانب این انوار مقدسه صادر می شده تا دشمنان را به مردم ، معرفی نمایند از جمله کدهایی همانند جبت و طاغوت که باید مورد توجه قرار گرفته شود .

9 – مَنْ اَرادَ اللَّهَ بَدَءَ بِکُمْ
تاکید موکد و مجدد به خداشناسی از درگاه اهل بیت :
هرکس خدا را بخواهد باید با اهل بیت شروع کند چرا که محل امن شناخت الهی ، از درگاه خزائن علم خواهد بود .

10 - بکُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَبِکُمْ یَخْتِمُ وَبِکُمْ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَبِکُمْ یُمْسِکُ السَّماَّءَ اَنْ تَقَعَ عَلَى الاْرْضِ اِلاّ بِاِذْنِهِ وَبِکُمْ یُنَفِّسُ الْهَمَّ وَیَکْشِفُ الضُّرَّ وَعِنْدَکُمْ ما نَزَلَتْ بِهِ رُسُلُهُ وَهَبَطَتْ بِهِ مَلاَّئِکَتُهُ

اهل بیت دلیل رحمت واسعه ی الهی ، بر خلائق :
به عبارت دیگر همانطور که در حدیث معراج از زبان پیامبر اسلام نیز بدان اشاره شده است و نیز در احادیث قدسی متعدد هم مذکور است ؛ اهل بیت دلیل خلقت و واسطه ی رحمت الهی بر بندگان هستند .

11 _ وَبِکُمْ اَخْرَجَنَا اللَّهُ مِنَ الذُّلِّ وَفَرَّجَ عَنّا غَمَراتِ الْکُرُوبِ وَاَنْقَذَنا مِنْ شَفا جُرُفِ الْهَلَکاتِ
تمسک به اهل بیت باعث نجات از گمراهی ها :
خواستنی ها ، فقط و فقط از این خاندان جائز است و چراغ هدایت در ظلمات گمراهی ها ، خود خودشان هستند .به عبارت دیگر اشاره به احادیث متعدد در این زمینه دارد و ایضا زیارت خاص امیر المومنین علی علیه السلام که در هلکات و پرتگاه های بسیار خطرناک ، از دوستداران ، دستگیری کرده و سنگینی های ایشان را به دوش می کشند .( به زیارت مخصوصه ی امیر المومنین علی علیه افضل صلوة المصلین در 27 رجب دقت فرمایید و ایضا در آن تامل )

12 – بِمُوالاتِکُمْ عَلَّمَنَا اللَّهُ مَعالِمَ دِینِنا وَاَصْلَحَ ماکانَ فَسَدَ مِنْ دنیانا
اهل بیت باعث رشد فکری و جبران خسارات دنیایی :
آشنایی با آل بیت پیامبری ، آشنایی با معارف دینی و الهی است و در نتیجه جبران کننده خسارات دنیایی و آخروی .

13 -اِنَّ بَیْنى وَبیْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذُنُوباً لا یَاْتى عَلَیْها الا رضاکم :

بخشش فقط با نظرخاص اهل بیت :
خداوند گذشت از بندگان و بخشوده شدن آنان را در گرو رضایت اهل بیت پیامبر خویش قرار داده است بدین معنا که اگر این خاندان از کسی رضایت داشته باشند خداوند هم از او راضی خواهد بود .

14- اَللّهُمَّ اِنّى لَوْ وَجَدْتُ شُفَعاَّءَ اَقْرَبَ اِلَیْکَ مِنْ مُحَمِّدٍ وَاَهْلِ بَیْتِهِ الاْخْیارِ الاْئِمَّةِ الاْبْرارِ لَجَعَلْتُهُمْ شُفَعاَّئى

برترین خلائق :
در هستی و خلقت کسانی جز آل بیت پیامبری ، برترین خلائق نزد خداوند نیستند . حتی انبیاء و اولیاء .(اشاره به حدیث معراج فرمایش پیامبر اسلام )

کلیدواژه ها: دین - شیعه - امام هادی (ع)


باز منتشر شده توسط gaderabdiy در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)



توجه : مدیریت وب سایت در صورت دریافت مجوز قانونی از سوی مراجع ذیصلاح نسبت تغییر در محتوای  ارسالی کاربران و یا مراحل قانونی اعلام شده اقدام خواهد نمود.
تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.
© 2004- Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.