مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
     
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  

حتما ببینید
آپدیت روزانه ESET NOD 32 username password
طرح ملی ملکوت
لینکستان وب سایت های مفید
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای مدظله
احادیث حضرت محمد
طبقه بندی موضوعی مطالب
فعال ترین اعضا این ماه
فعالان ثبت مطلب این ماه
فعالان ارسال دعوتنامه این ماه
ارسال دعوتنامه

آیا مایلید دوستان خود را نیز دعوت به مشاهده محتوای بروز این وب سایت کنید ؟
آیا میدانید با ارسال هر دعوت نامه 5 امتیاز( به همراه 15 امتیاز رزرو) به مجموع امتیازات شما افزوده میشود ؟

 
دریافت رایگان مطالب
آیا میدانید میتوانید مقالات وب سایت را با استفاده از قدرت گوگل و بصورت روزانه در ایمیل خود دریافت و مطالعه کنید ؟؟
بیش از صد ها عنوان مطلب خواندنی را روزانه به همین راحتی و هر زمان که مایلید مطالعه کنید !
عضویت رایگان دریافت مقالات در ایمیل

برای مشاهده توضیحات بیشتر اشاره گر ماوس خود را روی هر عنوان نگه دارید . بخش مطالب روزانه اعضاء سرویس دیگری از خدمات وب سایت به اعضا میباشد که شما را قادر می سازد  مطالب و علاقه مندی های خود را در وب سایت درج نمایید .

این امکان زمینه حضور جدی شما را در دنیای مجازی اینترنت فراهم آورده و ضمن انتشار محتوای شما بنام خودتان ,  با کمک سرویس معرفی به موتور های جستجو , آنرا در  صدر جستجو ها و معرض دید هزاران کاربر روزانه  اینترنت و وب سایت قرار  دهد و کمک می کند  براحتی در جمع کاربران فعال خانواده ما قرار بگیرید .

توجه : نوشته  و مطالب این بخش دارای هویت شخصی از سوی کاربران ( ساختار وب لاگ) بوده و مسئولیت آن به عهده کاربر می باشد .
قوانین ارسال مطلب را ببینید تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.

 
نوشته شده توسط rohisamadi با 117936 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 47
     درج شده در 1338 روز و 20 ساعت و 2 دقیقه قبل
    

وفاداران و پيمان‏شكنان در قرآن

 وَ مَا وَجَدْنَا لِأَكْثَرِهِم مِّنْ عَهْدٍ وَ إِن وَجَدْنَآ أَكْثَرَهُمْ لَفَاسِقِينَ (اعراف، 102)
 و براى بيشترشان هيچ (پايبندى و) عهدى نيافتيم و همانا بيشترشان را فاسق و نافرمان يافتيم.
 

 خداوند در قرآن، وفاداران را ستوده و پيمان‏شكنان را نكوهش كرده است. وفاداران را با القاب: «مؤمنون»(200)، «متّقين»(201)، «اولوا الالباب»(202) و «ابرار»(203)، ستايش نموده است، امّا در نكوهش پيمان شكنان، اوصافى چون: «فاسقين»(204)، «كافرين»(205)، «مشركين»(206)، «خاسرون»(207)، «شرّ الدّوابّ»(208)، «قلوبهم قاسية»(209) و«لهم اللّعنة و لهم سوء الدّار»(210) بكار برده و در موردى جنگ با آنان را لازم مى‏داند. «الا تقاتلون قوماً نكثوا ايمانهم»(211)


200) مؤمنون، 1 و 8.
201) آل‏عمران، 76.
202) رعد، 20.
203) انسان، 5 و 7.
204) اعراف، 102.
205) انفال، 55 - 56.
206) توبه، 7.
207) بقره، 27.
208) انفال، 56.
209) مائده، 13.
210) رعد، 25.
211) توبه، 13.


باز منتشر شده توسط rohisamadi در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط rohisamadi با 117936 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 131
     درج شده در 1338 روز و 20 ساعت و 2 دقیقه قبل
    

تفاوت معجزه و شعبده‏بازى

 وَإِلَى‏ ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحاً قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ قَدْ جَآءَتْكُم بَيِّنَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ هَذِهِ نَاقَةُ اللَّهِ لَكُمْ ءَايَةً فَذَرُوهَا تَأْكُلْ فِى أَرْضِ اللَّهِ وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (اعراف، 73)
 و به سوى قوم ثمود، برادرشان صالح را (فرستاديم. او نيز مثل حضرت نوح و هود در دعوت مردم به توحيد) گفت: اى قوم من! (تنها) خدا را بپرستيد، براى شما معبودى جز او نيست. همانا از طرف پروردگارتان معجزه و دليلى آشكار براى شما آمده است. اين شتر ماده (از جانب) خداوند براى شما آيه ونشانه است، (مزاحم آن نشويد و) بگذاريد در زمين خدا بچرد، و گزندى به آن نرسانيد كه عذابى دردناك شمارا خواهد گرفت.
 

معجزه با كارهاى خارق‏العاده و عجيب بشرى تفاوت‏هاى زيادى دارد، از جمله:
 الف) معجزه، نياز به تمرين، تحصيل و تجربه ندارد، ولى كارهاى خارق‏العاده ديگر، نياز به تمرين، تلقين و تحصيل دارد.
 ب) معجزه از اشخاص خوش سابقه و معصوم صادر مى‏شود، ولى كارهاى نادر و خارق‏العاده ديگر، از افراد نااهل نيز ممكن است صادر شود.
 ج) هدف از معجزه، اتمام حجّت و ارشاد و هدايت مردم است، ولى هدف ديگران خودنمايى، شهرت، كسب مال و ايجاد سرگرمى است.
 د) كار پيامبران در معجزه، لزوماً همراه با تحدّى و مبارزطلبى و ادّعاى عجز ديگران است، امّا در كار نوابغ و مخترعان و مرتاضان اين علائم و نشانه‏ها لزومى ندارد.


باز منتشر شده توسط rohisamadi در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط rohisamadi با 117936 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 48
     درج شده در 1338 روز و 20 ساعت و 2 دقیقه قبل
    

آداب و شرايط دعا

 وَ لَا تُفْسِدُواْ فِى الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفاً وَطَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ    (اعراف، 56)
 پس از اصلاح زمين، در آن دست به فساد نزنيد و خداوند را با بيم و اميد بخوانيد، قطعاً رحمت خداوند به نيكوكاران نزديك است.
 

بين دو فرمان «اُدعوا» در آيه‏ى قبل و اين آيه، جمله‏ى «لاتفسدوا فى الارض» آمده تا اشاره كند كه دعاى زبانى بايد همراه با تلاش اصلاح طلبانه‏ى اجتماعى باشد، نه با زبان دعا كردن و در عمل فساد نمودن.
اين آيه و آيه‏ى قبل، شرايط كمال دعا و آداب آن و زمينه‏هاى استجابت را مطرح كرده است، كه عبارتند از:
 الف) دعا همراه با تضرّع. «تضرّعا»
 ب) دعا پنهانى و دور از ريا. «تضرّعا و خفية»
 ج) دعا بدون تجاوز از مرز حقّ.«انّه لايحبّ المعتدين»
 د) دعا همراه بيم و اميد. «خوفاً و طمعا»
 ه) دعا بدون تبهكارى. «لاتفسدوا»
 و) دعا همراه با نيكوكارى. «المحسنين»


باز منتشر شده توسط rohisamadi در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط rohisamadi با 117936 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 61
     درج شده در 1338 روز و 20 ساعت و 3 دقیقه قبل
    
هجرت در اسلام
 إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ ءَاوَواْ وَّنَصَرُواْ أُوْلَئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ وَلَمْ يُهَاجِرُواْ مَا لَكُم مِّن وَلاَيَتِهِم مِّن شَىْ‏ءٍ حَتَّى‏ يُهَاجِرُواْ وَإِنِ اسْتَنصَرُوكُمْ فِى الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلَّا عَلَى‏ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَاقٌ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بِصِيرٌ   (انفال، 72)
 همانا كسانى كه ايمان آورده و هجرت كردند و با اموال و جان‏هايشان در راه خدا جهاد كردند، و آنان كه (مجاهدان و مهاجران را) پناه داده و يارى كردند، آنان دوستدار و حامى و هم‏پيمان يكديگرند. امّا كسانى كه ايمان آورده، ولى هجرت نكردند، حقّ هيچ‏گونه دوستى و حمايت از آنان را نداريد، تا آنكه هجرت كنند. و اگر (مؤمنانِ تحت فشار، براى حفظ دينشان) از شما يارى طلب كردند، بر شماست كه ياريشان كنيد، مگر در برابر قومى كه ميان شما و آنان پيمان (ترك مخاصمه) است، و خداوند به آنچه انجام مى‏دهيد بيناست.
 
در سال سيزدهم بعثت و پس از گذشت ده سال از دعوت علنى پيامبر به اسلام، هنوز مشركان مكّه دست از اذيّت و آزار پيامبر و مسلمانان برنداشته بودند، و روز به روز بر شدّت آن مى‏افزودند تا اينكه تصميم گرفتند با توطئه‏اى حساب شده و اقدامى دسته‏جمعى، پيامبر را به قتل برسانند و اسلام را ريشه‏كن نمايند.
با اطلاع پيامبرصلى الله عليه وآله از آن توطئه و جانفشانى على‏عليه السلام، شبانه مقدّمات هجرت فراهم شد و آن حضرت در اوّل ماه ربيع‏الاوّل ابتدا به غار ثور رفتند و به مدّت سه روز در آنجا به گونه‏اى معجزه‏آسا مخفى شدند و در اين مدّت تنها حضرت على‏عليه السلام براى آن حضرت غذا تهيه كرده و اخبار بيرون را در اختيار آن جناب قرار مى‏دادند. سرانجام پيامبر با توصيه به حضرت على مبنى بر اعلان مهاجرت مسلمانان به يثرب و همراه آوردن اهل‏بيت آن حضرت، خود راهى يثرب شدند، و پس از طى مسافتى حدود چهارصد كيلومتر، روز دوازدهم ربيع‏الاوّل به محلّه‏ى قبا رسيدند و بقيّه‏ى مهاجرين نيز به آنان ملحق شدند.
مردم يثرب، از مهاجران استقبال شايانى به عمل آوردند وآنها را با آغوش باز پذيرفتند و يثرب را به «مدينةالنبىّ» و «مدينة الرّسول»، تغيير نام دادند. آنگاه پيامبر براى پيشگيرى و دورى از تفرقه، ميان مهاجران و انصار كه حدود سيصد نفر بودند، دو به دو عقد اخوّت و برادرى جارى كردند و مسجد قبا را پايه‏گذارى كردند.(191)
مهاجرين، كسانى هستند كه در مكّه به پيامبرصلى الله عليه وآله ايمان آوردند و چون در آنجا تحت فشار بودند، خانه وكاشانه‏ى خود را رها كرده به همراه پيامبر به مدينه هجرت كردند و انصار، مسلمانان مدينه هستند كه پيامبر اسلام و مهاجرين را استقبال نموده و آنان را در بين خود جاى داده و يارى نمودند.
معموماً ملّت‏ها، مهم‏ترين و بزرگ‏ترين حادثه‏اى را كه در حيات اجتماعى، علمى و مذهبى آنان رخ داده و آن را نقطه‏ى عطفى در سرگذشت ملّى خود مى‏دانند، مبدأ تاريخ خود قرار داده‏اند، مثلا ميلاد حضرت مسيح‏عليه السلام نزد مسيحيان و يا عام الفيل (سالى كه سپاه ابرهه به مكّه حمله كرد و نابود شد) نزد اعراب، مبدأ سال قرار گرفت.
    از آنجايى كه دين اسلام كامل‏ترين شريعت آسمانى است و در عين حال از اديان ديگر مستقل است، لذا مسلمانان ميلاد حضرت مسيح را مبناى سال خود قرار ندادند، همچنين عام‏الفيل گرچه سال تولّد پيامبر نيز بود، و يا حتّى روز بعثت پيامبراكرم‏صلى الله عليه وآله ، مبناى سال قرار نگرفت، امّا با هجرت پيامبر به مدينه كه حكومتى مستقل در آنجا پايه‏گذارى شد و مسلمانان توانستند در نقطه‏اى آزادانه فعاليّت كنند، پيامبر شخصاً تاريخ هجرى را بنا گذاردند.(192) چنانكه مى‏توان از عبارت «مِن اوّل يوم»، در آيه‏ى «لمسجد اُسس على التّقوى من اوّل يوم احقّ ان تقوم فيه»(193) كه در مورد ساختن مسجد قبا مى‏باشد نيز پايه‏گذارى سال هجرى را استفاده نمود، زيرا اوّلين اقدام پيامبر در هجرت به مدينه ساختن مسجد قبا مى‏باشد.(194) آرى اگر هجرت نبود، چه بسا اسلام در همان نقطه محدود و نابود مى‏شد.
  بيشتر بلاهاى ما از غرق شدن در رفاه و ترك هجرت‏هاى سازنده سرچشمه مى‏گيرد. اگر همه‏ى مغزها ومتخصّصان و كارشناسان مسلمانى كه در كشورهاى غربى به سر مى‏برند، به كشور خود هجرت كنند، هم ضربه به دشمن است وهم تقويت اسلام وكشورهاى اسلامى.
  هجرت، اختصاص به پيامبراكرم‏صلى الله عليه وآله ندارد، بلكه هجرت از محيط شرك، كفر و گناه، براى حفظ دين و ايمان و يا براى برگشت از نافرمانى خداوند لازم است، چنانكه خداوند در پاسخ كسانى كه عذر آلودگى خود و ارتكاب به گناه را محيط ناسالم مى‏دانستند و مى‏گفتند: «كنّا مستضعفين فى الارض»، مى‏فرمايد: زمين خداوند كه پهناور بود، چرا به مكانى ديگر هجرت نكرديد؟ «قالوا الم تكن ارض اللّه واسعة»(195) البتّه با توجّه به عبارت «مستضعفين»، معلوم مى‏شود كه اگر توانايى امر به معروف و نهى از منكر باشد، بايد به اين مهم اقدام نمود و جامعه را ترك نكرد و آن را مورد اصلاح قرار داد.
امام صادق‏عليه السلام  مى‏فرمايد: هنگامى كه در محل و سرزمينى كه در آن زندگى مى‏كنى نافرمانى و معصيت خدا مى‏كنند، از آنجا به جايى ديگر هجرت كن. «اذا عصى اللّه فى ارض انت فيها فاخرج منها الى غيرها»(196)
 چنانكه هجرت براى آموختن علم و دانش و هجرت براى بيان آموخته‏هاى خود به ديگران نيز لازم است. «فلولانفر من كلّ فرقة منهم طائفة ليتفقّهوا فى الدّين و لينذروا قومهم اذا رجعوا اليهم»(197)
در صدر اسلام دو هجرت رخ داده است: يكى در سال پنجم بعثت، هجرت گروهى از مسلمانان به سرزمين حبشه و ديگرى در سال سيزدهم بعثت، هجرت از مكّه به مدينه.

191) تفسير نمونه، سيره ابن هشام و فروغ ابديّت، ج‏1، ص‏417 - 450.
192) فروغ ابديّت، ج‏1، ص‏435.
193) انفال، 108.
194) الصحيح‏من‏سيرةالنّبى، علاّمه جعفر مرتضى، ج‏3، ص‏40.
195) نساء، 43.
196) بحار، ج‏19، ص‏35.
197) توبه، 122.

باز منتشر شده توسط rohisamadi در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط rohisamadi با 117936 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 61
     درج شده در 1338 روز و 20 ساعت و 3 دقیقه قبل
    

آمادگى رزمى، ضرورت جامعه اسلامى

 وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَ مِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ  اللَّهُ يَعْلَمُهُم وَ مَا تُنفِقُواْ مِن شَىْ‏ءٍ فِى سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ   (انفال، 60)
 و براى (آمادگى مقابله با) دشمنان، هرچه مى‏توانيد از نيرو و از اسبان سوارى فراهم كنيد تا دشمن خدا و دشمن خودتان و نيز (دشمنانى) غير از اينان را كه شما آنان را نمى‏شناسيد، ولى خداوند آنها را مى‏شناسد، به وسيله آن بترسانيد، و در راه خدا (و تقويت بنيه‏ى دفاعى اسلام) هرچه انفاق كنيد، پاداش كامل آن به شما مى‏رسد و به شما ستم نخواهد شد.
 

اين آيه دستور آماده باش همه جانبه‏ى مسلمانان در برابر دشمنان و تهيه هر نوع سلاح، امكانات، وسايل و شيوه‏هاى تبليغى حتّى شعار و سرود را مى‏دهد كه رعايت اين دستورات، سبب هراس كفّار از نيروى رزمى مسلمانان مى‏شود.
پيامبرصلى الله عليه وآله وقتى باخبر شد كه در يمن اسلحه‏ى جديدى ساخته شده، شخصى را براى تهيه‏ى آن به يمن فرستاد. از آن حضرت نقل شده كه با يك تير، سه نفر به بهشت مى‏روند: سازنده‏ى آن، آماده كننده و تيرانداز.(190)
در اسلام، مسابقات تيراندازى و اسب سوارى و برد و باخت در آنها جايز شمرده شده تا آمادگى رزمى ايجاد شود.
ضمير «لهم»، به كفّار و كسانى كه در آيه‏ى قبل مطرح بودند و بيم خيانتشان مى‏رفت، برمى‏گردد. يعنى در برابر دشمن كه همواره احتمال خيانت او حتّى در صورت عهد و پيمان مى‏رود، آماده باشيد.


190) تفسير فرقان.


باز منتشر شده توسط rohisamadi در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط rohisamadi با 117936 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 37
     درج شده در 1338 روز و 20 ساعت و 4 دقیقه قبل
    

سيماى جنگ بدر

إِذْ أَنتُم بِالْعُدْوَةِ الدُّنْيَا وَهُم بِالْعُدْوَةِ الْقُصْوَى‏ وَالرَّكْبُ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَلَوْ تَوَاعَدتُّمْ لَاخْتَلَفْتُمْ فِى الْمِيعَادِ وَلَكِن لِّيَقْضِىَ اللَّهُ أَمْراً كَانَ مَفْعُولاً لِّيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَن بَيِّنَةٍ وَ يَحْيَى‏ مَنْ حَىَّ عَن بَيِّنَةٍ وَإِنَّ اللَّهَ لَسَمِيعٌ عَلِيمٌ‏
    (انفال، 42)
 (به ياد آوريد) زمانى كه شما در جانب پايين بوديد و دشمنان در جانب بالا (بر شما برترى داشتند) و كاروان (تجارى ابوسفيان) از شما پايين‏تر بود و اگر قرار قبلى (براى جنگ هم) مى‏گذاشتيد، به توافق نمى‏رسيديد. (زيرا هم بالادست شما دشمن بود، هم پايين شما و شما بين دو صف مخالف بوديد و هرگز تن به چنين جنگى نمى‏داديد.) ولى (خداوند شما را در برابر عمل انجام شده قرار داد) تا كارى را كه خدا مى‏خواست، تحقّق بخشد، تا هركس (به گمراهى) هلاك مى‏شود، از روى حجّت و آگاهى هلاك شود و هر كس (به هدايت) حيات يافت، از روى دليل، حيات يابد و همانا خداوند شنوا و داناست.
 
ترسيمى از جنگ بدر، در آيات ابتداى سوره تا كنون، امدادهاى الهى را بهتر نشان مى‏دهد:
 1. در جنگ بدر شما به فكر مصادره‏ى اموال بوديد و آمادگى جنگى نداشتيد. «تُوَدّون أن غير ذات الشوكة تكون لكم» «آيه 7»
 2. جنگ كه پيش آمد، بعضى ناراحت بوديد. «فريقاً من المؤمنين لكارهون» «آيه 5»
 3. برخى از مرگ مى‏ترسيديد. «كانّما يساقون الى الموت» «آيه 6»
 4. پريشان بوديد و استغاثه مى‏كرديد. «تستغيثون ربّكم» «آيه 9»
 5. براى تطهير از ناپاكى‏ها و سفت‏شدن زمين ريگ‏زار، باران فرستاديم. «آيه 11»
 6. اطاعت كامل از فرماندهى نداشتيد. «قالوا سمعنا و هم لايسمعون» «آيه 21»
 7. برخى از شما قبلاً خيانت كرده بودند. (مانند ابولبابه) «آيه 27»
 8. رهبرتان در معرض تهديدها وتوطئه‏هاى دشمنان بود. «يمكر بك» «آيه 30»
 9. اگر كار به اختيار شما مى‏بود، با اين همه مشكلات، به توافق نمى‏رسيديد. «لاختلفتم»
و نمونه‏هاى ديگر كه همه نشان مى‏دهد پيش‏آمد جنگ بدر، يك طرح الهى براى نمايش قدرت مسلمانان و ضربه‏زدن به روحيّه‏ى كفّار و مشركان بوده است.
به همين دليل در آيه‏ى قبل، روز جنگ بدر، «روز فرقان» ناميده شد، زيرا آنقدر امدادهاى غيبى نازل شد كه حقّ و حقيقت براى همه روشن شد و با اين وصف، هركس بى‏توجّهى كرد، از روى عناد و لجاجت بود. «ليهلك مَن هلك عن بيّنة»


باز منتشر شده توسط rohisamadi در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط rohisamadi با 117936 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 45
     درج شده در 1338 روز و 20 ساعت و 5 دقیقه قبل
    
مفهوم امانت
 يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَخُونُواْ اللَّهَ والرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَانَاتِكُمْ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ   (انفال، 27)
 اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! به خدا و پيامبر خيانت نكنيد و آگاهانه به امانت‏هاى خود خيانت نورزيد.
 
در فرهنگ قرآن، امانت مفهوم وسيعى دارد و تمام شئون زندگى سياسى، اجتماعى و اخلاقى را شامل مى‏شود از جمله:
 الف) تمام نعمت‏هاى مادّى و معنوى مثل مكتب، قرآن، رهبر، فرزند وآب وخاك.
 ب) اهل‏بيت پيامبرعليهم السلام.(174)
 ج) هم خودمان، امانت براى خويشتنيم، «انّكم كنتم تختانون أنفسكم»(175) و هم جامعه براى ما.
 د) انفال، غنائم، خمس، زكات و اموال عمومى. (ورود آيه در سوره انفال وغنائم جنگ بدر)
 ه) امام‏باقرعليه السلام فرمود: احكام دين، فرائض و واجبات الهى، امانت است.(176)
 و) حكومت ومسئوليّت.
 بنابراين نافرمانى و ادا نكردن حقوق و وظايف خود در ارتباط با اين امانت‏ها، خيانت است، چنانكه ابن عبّاس مى‏گويد: هركس چيزى از برنامه‏هاى اسلامى را ترك كند، يك نوع خيانتى به خدا و پيامبر مرتكب شده است.(177) همان گونه كه پيشى گرفتن ناصالحان بر صالحان در مسئوليّت‏هاى اجتماعى، خيانت به خدا و رسول و مسلمانان است.
پيامبراكرم‏صلى الله عليه وآله فرمودند: كسى كه در امانت خيانت كند در حقيقت منافق است، هرچند روزه بگيرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند. و امام صادق‏عليه السلام فرمودند: نماز و روزه‏ى مردم شما را نفريبد، زيرا گاهى همه‏ى آنها از روى عادت است. مردم را با راستگويى و اداى امانت امتحان كنيد و بشناسيد.(178)
خيانت نكردن در امانت از وظايف و حقوق انسانى است، بنابراين حتّى به امانت غير مسلمان هم نبايد خيانت كرد.

174) ملحقات احقاق‏الحقّ، ج 14، ص 564.
175) بقره، 187.
176) تفسير نورالثقلين.
177) تفسير نمونه.
178) كافى، ج‏2، ص‏104.

باز منتشر شده توسط rohisamadi در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط rohisamadi با 117936 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 82
     درج شده در 1338 روز و 20 ساعت و 5 دقیقه قبل
    
اقسام حيات و زندگى
يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ   (انفال، 24)
 اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! هرگاه خدا و رسول شما را به چيزى كه حيات‏بخش شماست دعوت مى‏كنند، بپذيريد و بدانيد خداوند، ميان انسان و دل او حايل مى‏شود و به سوى او محشور مى‏شويد.
 
حيات، اقسام مختلفى دارد:
1. حيات گياهى. «انّ اللّه يحيى الارض بعد موتها»(168) خداوند زمين را زنده مى‏كند.
2. حيات حيوانى. «لمحيى الموتى»(169) خداوند مردگان را زنده مى‏كند.
3. حيات فكرى. «مَن كان ميّتاً فأحييناه»(170) آن كه مرده بود و زنده‏اش كرديم.
4. حيات ابدى. «قدّمت لحياتى»(171) كاش براى زندگيم چيزى از پيش فرستاده بودم.
مقصود از حياتى كه با دعوت انبيا فراهم مى‏آيد، حيات حيوانى نيست، چون بدون دعوت انبيا نيز اين نوع حيات وجود دارد، بلكه مقصود حيات فكرى، عقلى ومعنوى، اخلاقى و اجتماعى و بالاخره حيات و زندگى در تمام زمينه‏ها مى‏باشد. البتّه ممكن است مراد از دعوت به حيات در اينجا (به دليل آن كه آيه در كنار آيات جنگ بدر آمده است)، دعوت به جهاد باشد.
حيات انسان، در ايمان و عمل صالح است و خداوند و انبيا هم مردم را به همان دعوت كرده‏اند. «دعاكم لما يحييكم» اطاعت از فرامين آنان رمز رسيدن به زندگى پاك و طيّب است، چنانكه در جاى ديگر مى‏خوانيم: «مَن عمل صالحاً من ذكر أو أنثى و هو مؤمن فلنحيينّه حياة طيّبة»(172) و طبق روايات شيعه وسنّى، يكى از مصاديق حيات طيّبه، پذيرش نداى پيامبر اسلام‏صلى الله عليه وآله در مسأله‏ى ولايت علىّ‏بن أبى‏طالب‏عليهما السلام و اهل‏بيت اوست.(173)

 168) حديد، 17.
169) فصّلت، 39.
170) انعام، 122.
171) فجر، 24.
172) نحل، 97.
173) تفسير فرقان.

باز منتشر شده توسط rohisamadi در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط rohisamadi با 117936 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 47
     درج شده در 1338 روز و 20 ساعت و 10 دقیقه قبل
    

شيوه‏هاى برخورد با مخالفان

 إتَّبِعْ مَا أُوحِىَ إِلَيْكَ مِن رَبِّكَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ   (انعام، 106)
 تنها آنچه را از سوى پروردگارت به تو وحى شده پيروى كن، معبودى جز او نيست و از مشركان روى بگردان.
 

 شيوه‏هاى برخورد با مخالفان، در موارد مختلف متفاوت است، از جمله:
 * گاهى سلام كردن است. «اذا خاطَبَهُمُ الجاهلون قالوا سلاماً»(87)
 * گاهى سكوت و عدم برخورد است. «ذَرهُم»(88)، «حَسبُنا اللّه»(89)
 * گاهى اعراض و بى‏اعتنايى است. «أعرِض عنهم»(90)
 * گاهى درشتى و غلظت است. «و اغلُظ عليهم»(91)
 * گاهى مقابله به مثل است. «فاْعتَدوا عليه بِمِثل مَا اعتدى‏ عليكم»(92)


87) فرقان، 63.
88) حجر، 3.
89) آل‏عمران، 173.
90) مائده، 42.
91) توبه، 73.
92) بقره، 194.


باز منتشر شده توسط rohisamadi در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط rohisamadi با 117936 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 36
     درج شده در 1338 روز و 20 ساعت و 10 دقیقه قبل
    
سرنوشت انسان در گرو عمل خودش
 قَدْ جَاءَكُمْ بَصَائِرُ مِن رَبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِىَ فَعَلَيْهَا وَمَا أَنَاْ عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ    (انعام، 104)
 همانا از سوى پروردگارتان، مايه‏هاى بينش و بصيرت، (كتب آسمانى و دلائل روشن) براى شما آمده است. پس هر كه بصيرت يافت، به سود خود اوست و هر كس كورى گزيد، به زيان خويش عمل كرده است و من نگهبان و ضامن (ايمان شما به اجبار) نيستم.
 
 مشابه اين آيه در قرآن زياد است كه نتيجه‏ى ايمان وكفر، خوبى وبدى، يا بصيرت وكوردلىِ انسان را متوجّه خود او مى‏داند. همچون:
 * «لها ما كَسَبَت وعليها ما اكتسبت»(84)
 * «مَن‏عَمِلَ صالحاً فلنفسه ومَن اَساء فَعَليها»(85)
 * «اِن‏أحسنتُم أحسنتُم لانفُسِكم و اِن‏أساتُم فلها»(86)

84) بقره، 286.
85) فصّلت، 46.
86) اسراء، 7.

باز منتشر شده توسط rohisamadi در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)



توجه : مدیریت وب سایت در صورت دریافت مجوز قانونی از سوی مراجع ذیصلاح نسبت تغییر در محتوای  ارسالی کاربران و یا مراحل قانونی اعلام شده اقدام خواهد نمود.
تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.
© 2004- Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.